Na elektrokolech se začne oficiálně závodit. Příští rok se pojede první mistrovství světa

Elektrokola se už stala neodmyslitelnou součástí cyklistiky a boom poptávky po nich neutuchá. Vnikají přitom do všech oborů cyklistiky, včetně té horské. A právě na horských elektrokolech se příští rok uskuteční první oficiální mistrovství světa elektrokol pod záštitou Mezinárodní cyklistické unie (UCI). Vedle toho se uskuteční i první světový pohár, ten zatím jen se čtyřmi závody.

Závody na elektrokolech se jezdí už nyní různě po světě, ale jsou to vždy lokálně pořádané podniky. Připomeňme například letošní Bosh eMTB Challenge v Itálii, kde mimochodem vyhrál český závodník Jiří Fikejz. Jenže příští rok tento novodobý sport povýší na daleko vyšší úroveň – oficiální mistrovství světa.

Ještě se neví jak, ale už se ví kde

Pro rok 2019 pořadatelství mistrovství světa na horských kolech získalo kanadské Mont-Sainte-Anne. A právě zde se tedy odehraje premiéra mistrovského závodu na e-bicích vedle tradičních závodů v cross-country či ve sjezdu.

Závod na horském elektrokole

Zatím nebylo ještě přesně stanoveno, jakým způsobem se bude na elektrokolech závodit. Nabízí se hned několik modelů. Už nyní se těší největší oblibě závodníků závody ve stylu enduro, kdy závodníci soupeří v rámci měřených úseků, tzv. rychlostních zkoušek a mezi nimi se musí bez vnější pomoci přepravovat.

Na rozdíl od běžných závodů v enduru vedou na elektrokolech některé rychlostní zkoušky i do kopce, kdy energie z akumulátorů odchází ve velkém. A strategicky se s ní musí šetřit i na přejezdech mezi jednotlivými rychlostními zkouškami.

Závodní elektrokolo Rock Machine Blizzard INT

Tyto závody jsou velmi zábavné z hlediska závodníků, ale divácky se sledují obtížněji a jsou také náročnější na čas a prostor. Dá se tedy očekávat, že UCI zvolí jiný způsob závodu, který se odehraje do pár hodin a bude jej možné přehledně sledovat. Čekejme tedy spíše něco ve stylu cross-country, ale s náročnějším terénem, zejména co se týče výjezdů.

Hlídání energie v těle i baterii

Jedno je ale jisté – podobně jako v automobilových soutěžích zde bude přísný dohled nad použitou technikou, aby o vítězi rozhodovala více strategie a um jezdce, nikoli jen samotná technika. Výkon motoru bude omezen a kontrolován, stejně tak kapacita akumulátorů.

Vedle divácky nejatraktivnějšího závodu mistrovství světa se ale pojede i první ročník oficiálního světového poháru. Zatím jen skromně v podobě čtyř závodů, a to ve stylu endura i jako cross country. A ve startovním by měl být i Julien Absalon, dvojnásobný olympijský vítěz a pětinásobný mistr světa v cross country.

Že to bude nuda? Nemyslím si. Do hry totiž bezesporu vstoupí i strategie, jak nakládat v průběhu závodu s energií. A zejména výjezdy v náročném terénu se stanou zajímavou podívanou.

Rozhodně je to věc, která opět trochu zrychlí vývoj elektrokol, protože výrobci dostanou další motivaci. A také trochu upraví obecné smýšlení o elektrokolech, že jsou to kola jen pro slabší cyklisty.

Fotografie k článku: Jiří Fikejz

1 komentář


  1. Dobrý počin a kdybych měl na to fizičku tak bych se rád zůčastnil. Třeba se v budoucnu oběví nějaký závod pro amatéry, sranda mač. Nějak jsem ale nepochopil, cituji ,,Tyto závody jsou velmi zábavné z hlediska závodníků, ale divácky se sledují obtížněji a jsou také náročnější na čas a prostor.“ No já bych spíš řekl že je to naopak protože dolů jedou stejně rychle, a když jedou nahoru tak je to podobný, i když pomalejší. Rozhodně ale nestoupají rychlostí chůze, a tak je dobře vidět technika jízdy závodníka.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.