Lučina: začalo to pumptrackem
Rekreační oblast Lučina bývala v minulém režimu v obležení rekreantů ROH. Názvy velkých středisek jako Letka, Hutník, Cihlář či Stavař přesně prozrazují, ve kterých vrátnicích moravských podniků zůstávaly štípačky rekreantů v době prázdnin neoraženy. Po revoluci, s otevřením hranic se touha cestovatelů vcelku logicky obrátila do zahraničí a jednotlivá střediska začala skomírat. Sláva rekreační oblasti je zkrátka ta tam a Lučina dýchala především díky místním chatařům a chalupářům.
Posouváme se do roku 2014, kdy starostka obce Tvarožná Lhota, pod kterou Lučina spadá, v dobrém slova smyslu využila nadšení místní bajkerské skupiny Trail of Life. Kluci rozhodně nepatří mezi ty, kdo by chtěli „své lesy pro sebe“, naopak k sobě chtějí pozvat další bajkery a ukázat jim neopakovatelné krásy Bílých Karpat. Myšlenky již od počátku směřují k vzorům lesních tras pro cyklisty, které mají i díky průkopníkům (Rychlebky, Singltrek pod Smrkem) velký návštěvnický potenciál.
Chtělo to ale nějaký odrazový můstek, možná i trošku ověření, zda klukům nadšení po chvíli nevyprchá, kdo ví? A takovým ověřením měl být velký pumptrack. Takový ten klasický, nenáročný, na kterém si techniku jízdy v terénu procvičí všichni, od nejmenších po ty největší. S plány se začalo na podzim roku 2014 a otevření proběhlo v srpnu 2015.
Pumptrack Lučina v bodech:
- Projekce: Ing. Michal Severa, odborná konzultace: ČEMBA
- Investor: obec Tvarožná Lhota
- Lokalita: Mapy.cz
- Parkování: velké parkoviště, v hlavní letní sezóně zpoplatněné (20 Kč)
- Tvar pumptracku: dva vzájemně propojené okruhy
- Celková délka: 250 m
- Počet klopenek: 7
- Počet vln: 29
- Použitý materiál: 67 Tater zeminy, 28 tun finální vrstva (lomový prach – vápenec)
- Celkové náklady: 135 000 Kč (největší náklady: projekt, převoz zeminy, práce bagr, finální vrstva). Zemina zdarma, práce probíhaly brigádnicky.
1. Brigáda Trail of Life from TRAIL OF LIFE on Vimeo.
Na několika brigádách jsem měl to potěšení vypomoci, kromě skvělé party a zážitků jsem si odnesl i několik osobních postřehů:
1) Pumptrack rozhodně nelze stavět stylem „přivezte hlínu, nějak to uplácáme a zamotáme“. Možná by to šlo, ale výsledek nebude dobrý. U pumptracku je důležité flow: aby zde nebyla hluchá místa (muselo se došlapávat), klopenky nebyly moc utažené, kopce příliš blízko či daleko od sebe a podobně. Projektanti jsou a vědí, co a jak naplánovat.
2) Chce to dobrého bagristu. Pokud má zkušenosti s podobnými stavbami, máte vyhráno, udělá za vás 80 % těžké práce. Že je to moc? Věřte, že i těch zbývajících 20 % vám dá neskutečně zabrat. Navíc nemáte-li kvalitní hlínu prostou velkých šutrů, což jsme my neměli, namakáte se ještě víc.
3) Neposerte se z toho. Klasické pořekadlo – měřím milimetrem, nakreslím křídou, useknu sekyrou zde platí doslova. Počítejte s tím, že na první dobrou pumptrack nepostavíte, někde vzniknou pomalejší místa, klopky budou chtít po první sezóně doladit, víc vykrojit, nebo naopak na výjezdech dosypat do výšky, a podobně. Přesný charakter stavby totiž poznáte až se zajetou finální vrstvou během první sezóny. Ostatně i Lučina bude chtít doladit.
Aktualizace: během jara 2016 proběhla řada dalších brigád s cílem doladit pumptrack k dokonalosti. Povedlo se: klíčové klopenky byly výrazně vyvýšeny a doladěny tak, aby na výjezdu nevynášely. Rozdíl je neuvěřitelný!
4) Důležité je dodržovat profil kopečků, aby nenakopávaly anebo naopak nebyly moc prudké. Spodní části by měly mít v profilu mírný sklon, aby dešťová voda rychle odtékala.
5) Velmi důležitá je finální vrstva – v našem případě lomový prach – vápenec, která po zažehlení (těžká to práce, zvláště v letních vedrech!) a pokropení hezky ztvrdne a vytvoří pevnou plochu, ze které rychle odtéká dešťová voda. Bohužel ani tato vrstva nebrání krtkům v rozrývání povrchu pumptracku. Uprostřed pumptracku je několik jam plných kamenů, slouží jako trativody, a při letních bouřkách se jejich funkce osvědčila. Na závěr přibylo několik dřevěných stojanů na kola, laviček, a malý prostor pro ty nejmenší, který ještě bude doladěn.
Náklady na pumtrack byly zhruba 135 000 Kč, které šly na převoz zeminy, bagr a finální vrstvu. Bez zhruba patnácti menších či větších brigád desítek místních nadšených bajkerů z Trail of Life by však toto dílko nevzniklo. A zde už pumptrack v plné parádě pod koly borců během oficiálního otevření:
Pumptrack na Lučině má být takovým odrazným můstkem dalším projektům v okolí. Na podzim a v zimně 2015/2016 probíhá další trasování okolních cest a výběr příhodných lokací. Prioritou místních bajkerů není budovat zbrusu nové chodníky v lese, ale co nejlépe využít již stávající prochozené či proježděné chodníky. Vyčistit je, proznačit a spojit do smysluplných zábavných okruhů.
Z charaketru okolních kopců lze usoudit, že zde další Singltrek, nebo dokonce Rychleby nevzniknou, na to zde není dostatečné převýšení. Stavitelé jsou navíc značně omezeni okolním územím v různých stupních ochrany. Může zde ale vzniknout bajkerské místo zcela unikátní díky neuvěřitelným výhledům do okolí a jedinečné přírodě. Místo bejkování v lese se zapíchnutým zrakem sotva dva metry před sebe je zde velká naděj, že se mezi zábavnými úseky uklidníte výhledem do širé krajiny Bílých Karpat. Své nadšence si proto jistě najde a my vývoj oblasti Lučina budeme nadále pečlivě sledovat.