Livigno: mazané traily na Carosello 3000 & Tutti Frutti
Livigno patří mezi nejlepší bajkové destinace už několik let, především díky vymazlenému bajkparku Mottolino. Nutno ale podotknout, že vyjma modré trasy si tuto stranu kopce neužijí ti, kdo neholdují integrálce, chráničům a zdvihům nad 150 mm.
Naštěstí leží Livigno mezi dvěma kopci a to, co se děje na druhé straně údolí, nemůže nechat chladnými milovníky – řekněme zdvihů 130-150 mm. Bajkpark Carosello je od Mottolina tak odlišný, jak jen může být.
Pravděpodobně jste zhlédli video Hanse Reye a Briana Lopese předvádějící Tutti Frutti, údajně legendární bajkovou záležitost právě na kopci Carosello 3000 tyčícím se nad Livignem. Upřímně, nechali jsme se zlákat také, a to nejen oním videem, ale i reportáží ve Velu. Pro připomenutí, video hír:
Vyhlazené požehnání
Hned na úvod ale Livigno pohaňme: ve srovnání s některými jinými bajkovými destinacemi – napadá mne Saalbach a Ischgl – nenabízí Livigno permice na lanovky v ceně ubytování. Přesněji řečeno – letos poprvé byly k mání permice zdarma, avšak pouze po dobu pár týdnů v červnu a v září, a navíc jen ve spolupráci s několika málo hotely vyšší cenové kategorie. Ostatním nezbude, než našetřit do prasátka trochu víc kačáků a Livigno si užít. My jsme si za 60 Eur koupili dvoudenní permici na oba kopce. Prioritou je Carosello, ale co kdyby se nám zajedlo?
Nezajedlo: jako první jedeme spojovačku mezi horní stanicí sedačkové lanovky a horní stanicí kabinkovky. Následuje trail č. 1 z legendární Tutti Frutti: Roller Coaster je neuvěřitelně pestrá záležitost, na které se nebudete nudit ani na chvíli. Plný dobrých, ale ne vysokých klopenek, drobných skoků a skočků, pár lavic pro ty, kdo to pustí rychleji. První video proto patří právě tomuto trailu:
Opět až nahoru, abychom se v půli trasy dolů odpojili na jih. Trail S-Way musíte vzít pokaždé, chcete-li se dostat z horní stanice sedačkové lanovky na jižní sedačkovou lanovku. Díky bohu, chce se zvolat! Tohle je extrémně rychlá záležitost, klopky by zasloužily být vyšší, ale u-rampa zhruba uprostřed a několik čitelných skoků prostě baví!
Jižní sedačková lanovka vás přiveze pod třetí trail, jehož jméno je hodno si zapamatovat: H-Dream. Tohle je libovka, ne tak rychlá, jako S-Way, ale plná nezáludných skoček, a především vysokých klopek. Pokud se s klopkami stále nekámošíte, tohle je přesně to místo, kde získáte potřebný um. Budete-li to mrskat, dá se H-Dream sjet za 7 minut, máme to změřeno, když nás honil čas stihnout ještě jedno nezapomenutelné kolo… nadšení z této trasy přímo stříká, výkřiky nejsou úlitbou kameře:
Na oběd do města nás svedl trail Blueberry Line. V paměti mi utkvěly jednotlivé, velmi zajímavé pasáže, třeba kruhový klopený objezd je fakt libůstka, stejně jako navázané, těsné klopenky.
Nevynechali jsme ani výšlap na Madonon, kde se nachází kamenná hute. Uvnitř je sporák, kafe, voda, dokonce i nějaké to víno. V tuto chvíli je cesta nahoru trošku náročnější, neboť se kabinková lanovka Carosello 3000 opravuje a sedačková lanovka vás vyhodí o dva vrcholy dříve. Máknete si, ale trail a finální místo, včetně kadiboudy s nejkrásnějším výhledem na světě, si prostě nesmíte nechat ujít.
Závěrečný trail číslo 10 Federia se sklání za protější kopec a představuje doslova přírodní tečku za celodenní bajkovačkou. Brzdy si zde neodpočinou, vaše mysl také ne. Jen škoda, že trail velmi záhy končí u skvělé restaurace Agriturismo Federia a odsud již velkou část nadmořské výšky zpět do Livigna spálíte na asfaltové cestě.
Vrátím se k opravě lanovky, která probíhá právě v létě 2017. Vinou toho je doslova přeťat trail č. 4 Bikers United. My jsme na něj najeli a slibuje rychlé poježdění s hromadou skoček, v tuto chvíli však není bezpečný. A vůbec, přežvýkejme marketingové proklamace Tutti Frutti:
1 Day Tour – souhlasí, jeden den si zde královsky užijete, něco si lupnete i dvakrát
1 Lift Pass – ano, permice na kopec Carosello platí pro kabinku (v roce 2017 1x) i sedačkové lanovky (2x)
10 MTB Trails – tady prrr. Trail č. 4 momentálně nefunguje, č. 6 Panoramica je rozdělena na 6 a 7 jen pro nárůst čísla, na č. 9 Madonon si poněkud přišlápnete, 8 Coast to Coast je vlastně jen nudná spojovačka a přestože se mi přírodní část závěrečné trasy č. 10 líbí, velký kus zhučíte po asfaltu.
45 km long – v roce 2017 vinou nefunkčního Bikers United neplatí
3 500 M Vertical Drop – může být, až budou hotovy všechny traily.
85 m Uphill – jo, ale bez č. 9 na Mandonon, kde nastoupáte odhadem 200 výškových.
Stavitelům trailů je ale nutno vysmeknout ohromnou poklonu. Zvláště Roller Coaster je tak pestrý a zábavný, nudí možná jen chvilku v úvodní části, kde se musí i trošku šlápnout, ale pak se rozjede velká paráda. S-Way je neurvalý fičák a H-Dream vás naučí klopit. Tady někdo setsakramentsky přemýšlel a plánoval trail nejen kousek po kousku, ale jako celek. Traily jsou navíc nyní (léto 2017) až na drobné úseky krásně hladké, nevybržděné, na rolety jako v jiných bajkparcích zapomeňte. Jediný hardtail v naší partě, který se pravidelně ve sjezdu umisťoval na předních pozicích, navíc dokazuje, že tohle je jetel opravdu pro každého.
Nejsou zde ale současně žádné kameny, šutrová pole, kořeny, dropy a skočky, wallride snad jeden a malý… koncepce Carosella je od Mottolina tak odlišná, jak jen může být. Carosello je zkrátka nezrádné a zvládne jej – dovolím si tvrdit – opravdu každý trošku zkušenější pilot včetně těch malých. Možná se za něj na to snese kritika od fanoušků právě tvrdšího ježdění, ale pro ně je odpověď zcela prostá a hlavně bezbolestná: přejeďte údolí a hurá na Mottolino, které právě pestrost nabízí. Z naší sedmihlavé party se některé traily Mottolina líbily dvěma kusům. O tom Livigno je, vybere si každý.
Současně nás překvapilo, jak málo bajkerů začátkem července Carosello brousí. Předjíždění minimální, čekačky u lanovek žádné. Flow z kopce, flow do kopce.
Takže, vyrazit do Livigna či nikoli? Pokud si libujete v nezáludných, max. vteřinových poletech, klopkách, hladkých a pestrých trailech, budete nadšeni. My se do Livigna rozhodně příští rok vrátíme.
Videa z dalších trailů budou postupně následovat.