Ostatní články

Horské elektrokolo do pořádného terénu: tohle není nic pro důchodce!

Elektrokola nejprve ovládla kategorii kol určených do města, poté postupně přešla mezi trekingy a běžná horská kola. A teď už se dělají jako e-biky i kola do nejnáročnějšího terénu. Mají silný motor, odpružení vepředu i vzadu, vysoké zdvihy, široké pneumatiky a geometrii blízkou kolům kategorie enduro. Ale pozor, takové stroje už vyžadují trochu jezdeckých zkušeností a kupodivu i dost kondice!

Co konkrétně to obnáší, to ukázal test na kole Moustache Samedi 27 Race 6. Je to e-bike určený do náročného terénu, který je vybaven nejvýkonnějším motorem Bosch, odpružením se zdvihy 160 mm a širokými plášti rozměru 27,5×2,8″. Pochopitelně taková výbava není levná a kolo stojí přes sto tisíc korun.

Cena asi odradí většinu potenciálních zájemců, ale bohužel je zatím pro takový typ kola zcela běžná. Kvalitní kolo kategorie enduro dnes stojí alespoň osmdesát tisíc a nejvýkonnější středový motor s 500Wh baterií třicet. Rok od roku se ale oboje postupně zlevňuje, tak je možné, že budou za pár let taková elektrokola daleko dostupnější.

Elektrokolo do terénu. Do pořádného terénu!

A když už jsme u těch negativních vlastní, neoddiskutovatelnou nevýhodou je také hmotnost. Ta v tomto případě přesahuje 23 kg, což už je na kolo opravdu hodně. S kolem je obtížnější manipulace a při jízdě je pak znát vyšší setrvačnost hmoty. Ale k dobru budiž, že je hmotnost soustředěna co nejníže – středový motor je zcela dole a i baterie je v rámové trubce zasunuta celkem hluboko. Těžiště je díky tomu hodně nízko a kolo tak působí jistě a stabilně.

Když se k vyšší hmotnosti a nízkému těžišti připojí ještě geometrie s předkopnutou vidlicí a širším rozvorem, vysoké zdvihy a široké pneumatiky, máte rázem „tank“, kterým projedete snad všechno. Pocit jistoty a stability je na kole opravdu silný, troufnete si najednou do mnohem náročnějšího terénu. Ale pozor, kvůli hmotnosti ztratilo kolo na mrštnosti a obratnosti. Rychlá změna směru nebo skok vyžadují mnohem více síly.

Abyste využili potenciál celoodpruženého e-biku, nesmíte jezdit po obyčejných cyklostezkách a lesních cestách, ale v pořádném terénu. Motor využijete v prudkých výjezdech nebo nudnějších přejezdech, abyste o to víc času mohli strávit v zábavných sekcích.

Výjezdy jsou příjemnější, ale kolo nedá nic úplně zadarmo. Můžete si nastavit různé silné stupně asistence, ale motor vždy přidá nějaký výkon navíc až když sami šlápnete a do pedálu odevzdáte lidské watty. Sám jsem při testu s překvapením zjistil, že na e-biku jezdím se stejnou průměrnou srdeční frekvencí jako na běžném kole a únavu jsem po dvouhodinové vyjížďce vnímal zhruba stejnou. Na e-biku jsem toho ale najel o třetinu více.

Zvládne i stovku, ale počítejte raději méně

Tohle kolo zkrátka dává smysl až tehdy, když využijete jeho terénních schopností a začnete si jízdu jaksepatří užívat. Terénní sekce pak ohromně baví, protože jen málokdy zpomalíte pod 20 km/h, a to i když jedete do kopce. Pak se ale člověk zapotí stejně jako na normálním kole, jen těch zážitků a kilometrů z jedné vyjížďky posbírá daleko víc. Pochopitelně se dá na tom kole i flákat a nechat se vozit s minimálním úsilím, ale pak je zbytečné si něco takového kupovat, to vám bude stačit běžný horský e-bike o několik desítek tisíc levnější.

Jako u každého elektrokola i tady platí, že motor pomáhá jen do 25 km/h. A to je dobře. Díky tomu je kolo stále kolem a ne motorkou. Do kopce sice jedete rychleji, ale stále rychlostí přirozenou pro jízdní kolo. A bez pomoci nohou to také úplně nepůjde.

Baterka vydrží přibližně na 50-60 km jízdy v členitém terénu, když si dopřejete plnou sílu motoru. Takový dojezd mohu z praxe potvrdit a podobné je to i u konkurence. Já si ale oblíbil spíše režim tour, kdy motor pomáhá o něco méně. Jízda je i tak dost svižná a dojezd se natahuje až ke stovce kilometrů. Ale pokud máte v cestě více táhlých kopců, počítejte raději méně. Při nabíjení můžete akumulátor vyndat z kola, nebo jej nabíjet přímo. Slouží k tomu zástrčka v rámu kola.

Elektrokola za to nemůžou

Jestli se o elektrokolech říká, že jsou pro důchodce, o tomto to rozhodně neplatí. Ať už testovaný Moustache, nebo jakákoli jiná e-kola podobných vlastností jsou nástroje pro dynamickou jízdu v náročnějším terénu, při které poskytnou ohromnou porci zábavy. Stále je to přitom jízda na kole, jen si připadáte, že máte nohy Jaroslava Kulhavého.

Je zajímavé, že tento typ kola v jezdci nebudí pocit „teď můžeš svěsit nohy a jen se vez“, jak to bývá u běžných elektrokol při jízdě po asfaltu, ale neustále pobízí udržovat svižnou rychlost při pohybu na trailu a udržovat tak hladiny endrofinu a adrenalinu na těch správných úrovních.

Dospěl jsem k závěru, že tento typ kola není nic pro flákače. Je to kolo, které zkrátí zdlouhavé výjezdy a umožní jezdci objet víc v kratším čase. Ideální nástroj na krátký švih po práci, když máte k dispozici jen hodinku či dvě času. Hodit se bude pochopitelně i v horách, kde vás na hřeben dostane i bez lanovky, aniž byste museli v kopci strávit půl dne.

Pochopitelně to ale přináší otázky, zda takové kolo neškodí trailům nebo zda nedostane na vysokohorské traily nezkušené jezdce, kteří by se tam jinak nevydali. V obou případech je to problém lidí, nikoli toho kola. Proto sám taková elektrokola nijak neodsuzuji a nevadí mi potkávat je na trailech.

K testu zapůjčily Cyklospeciality.cz

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

45 komentářů: „Horské elektrokolo do pořádného terénu: tohle není nic pro důchodce!

  • To kolo asi nebude pro důchodce především svojí cenou. Mnozí důchodci fyzičku mají, ale peněz nemají nikdy dost.

    Reagovat
    • A naopak. Důchodci mají našetřeno, ale mladí peníze nemají, utrácejí je za nesmysly kolem IT.

      Reagovat
    • Soudím, že pro vás bude každý nad 510 důchodce. Já jsem nad 50 a mohl bych si kopuit klidně deset těchto kol, bez jakéhokoliv problému. nesmíte věřit reklamám a kecům o Kauflandu a důchodcích

      Reagovat
  • my tedy ti důchodci, jak píšete, jsme nepotřebovali elektrokolo, jako dnešní fyzicky zdegenerovaná mládež….my to prostě ušlapali sami, vlastní silou a neměli jsme ani tolik převodů, jako dnes….

    Reagovat
    • Souhlas- mám Authora, 13 kg i s brašnou, je mi 66 a jezdím vesele do Dolomit. Ale stejně uvažuju o e-kolu. Ale tohle určitě ne, ani ne kvůli ceně, ale koncepci.

      Reagovat
    • Co to tu meles? Se podivej ven uz konecne. Vsude je lidi jak nasrano. To asi kdyz jsi byl malej Jarda bylo taky tak obsypany?

      Reagovat
  • Je to o tom, že pakliže máš elektrokolo dostaneš se tam kam by ses nikdy nepodíval.
    Buďto chybí čas a nebo je to krpál který si rozmyslíš.

    Reagovat
    • Letos v Dolomitech jsme se setkali s vrstevníkem z Mnichova, měl e-kolo za 6000 EUR a liboval si. Je mu 62 a udělá teď v horách namísto 1000 výškových metrů na jeden zátah 2000. Takže větší výlet.

      Reagovat
  • Negativně na tyto kola reagují většinou lidé, kteří si to na nich nezkusili, nebo se na tom projeli někde kolem obchodu s koly. Za dobu co jezdím na kole, mám najeto poměrně hodně na XC bajku po horách, ale tolik zábavy, co na podobném e-biku, jako je v článku, jsem nikdy nezažil. Je to tam v předposledním odstavci přesně napsáno. V krátkém čase hodně zážitků, když si nemůžeš dovolit po šichtě zmizet na celé odpoledne od rodiny 🙂

    Reagovat
    • E-kolo je pro staré a nemocné a hlavně pro líné lidi . Už se těším na závody e-kol kde se bude ve finiši závodit komu zbylo vice energie v baterce.

      Reagovat
        • Ty jsi padly na hlavu nebo moc mladý.Když bydlíš kde je to z kopce do kopce je ti 70 tak el.kolo je to jediné co ti dovolí se projet a nechodit kopce pěšky s kolem jako přítěž.

          Reagovat
    • Měl jsem možnost půjčit si kolo na dva dny.Celoodpružený Haibike za 105 000.Je to parádní zažitek a zábava.Některé komentáře mě fakt baví,měl jsem podobný názor,ale vývoj nezastavíš,bohu dík.Kdo nechce elektrokolo,ať ho raději nezkouší,protože vás to zaručeně chytne.Ohledně ceny,spousta lidí více peněz projí,prokouří či propije.Sportu zdar.

      Reagovat
      • Plně souhlasím, taky máme s manželkou Haibiky a nikdy v minulosti jsme toho tolik neprojeli jako na nich…

        Reagovat
        • Stejná zkušenost. Zase nás to ježdění baví, i když roky přibyly.

          Reagovat
    • Mám stejný názor,my máme e-kola s manželem ,užíváme si hor,a nejlepší na tom je to ,že si můžeme vyjet i společně se synem ,který jetdí závodně a trávit společně čas.doporučuji.

      Reagovat
  • Jsem důchodkyně, mám e-kolo, dokonce údajně městskou skládačķu za necelých 30 tis. Kč a co tu popisují o tom šíleně drahém kole, to moje zvládne taky. Ale je pravda, že na Sněžku nejezdím, a těch 50 km v kopcovitém terénu na jedno nabití taky ujedu. Jo, a těžké je stejně dobře a pohon mám zadní, a úplně stačí…

    Reagovat
    • Myslím, že si paní asi nepustila to video. Bylo by zajímavé zjistit co by s jejím městským elektrokolem udělal ten drsnější trail, který testované kolo hravě zvládlo :-).Zadní pohon posouvá těžiště moc dozadu a navíc se v terénu špatně řeší defekt….
      Dvě podobná kola jsem viděl nedávno v NP Podyjí, bavil jsem se s majiteli (manželský pár) a moc si to pochvalovali, byli to od pohledu sportovci před padesátkou. Ptal jsem se zda nevadí ta vyšší hmotnost v technických sjezdech, ale pán tvrdil ,že to právě pěkně sedí já, ale věřím spíš komentáři v testu.Pán vezl v batohu nabíječku, podle řeči jeli pořádnou štreku.Kolo se mi moc líbilo,třeba si ho jednou až budu odporným pracháčem a ještě ve mě bude alespoň kousek bikera koupím.

      Reagovat
  • Se vším v článku souhlasím, až na těch 25 km/h, to je hotová degradace. Proč bych měl jezdit na E-MTB biku 25km/h když na normálním horáku jedu až 35km/h po rovině? Navíc podle EU nařízení se omezení nevztahuje na terénní kola.
    Jezdím na podobném kole jako je v článku a s výhodami mohu jen souhlasit.

    Reagovat
    • Na E-MTB můžeš jezdit třeba 50 km/hod, ale bez pomoci motoru, který
      nad 25 km/hod přestane asistovat.

      Reagovat
      • Problem je že 25km /h je opravdu velice mala rychlost. Pokud máte lidi tachometr mužete si zkusit co to je 25 km /h .Chodec vás predejde 😛 A ten zasadní problem je že ty elektrokola jsou težký jako prase.Ja mam rbečko s bafangem .Jestli si pamatuju motor 3,7 kg baterie 4,5 kg . K tomu brašna 1kg a neajka kabelaž take neco váží a řeknu vám je to jako pomalu mokrou europaletu. Vaha takoveho kola je opravu něco a pokud vam asistence vypne u 25 Km/h což je fakt rychlost tak mezi domy ,ale ne na silnici a delší cestování . Problem je tak tězky kolo po vypnutí asistence válet přes tech 25km/H.U mě to je když dám 1 asistenci a jako nic moc a pokud se takhle chová haibike nechapu jak to dokažou rozjet na vyšší rychlost. Ja s rychlsotí nemam problem ( :P) ale myslím že to omezení by mohlo být tak 30km/h. To kolo je skoro o 10 KG težší než bez motoru a baterie. Moje kolo váží mimochodem skoro 30 kg 😀 Obyč horák váží řekněme 13 kg. No na haibike jsem jestě nezkoušel. Líbila se mi yamaha ale nesehnal jsem tehda peníze.kazdopadne by mě teda zajímalo jak se na tom jede když to klekne při 25km/h protože jednou jsem měl se svym kolem nějaky problemy a jak se u tak těžkyho kola vypne motor a vypomoc tak je amen a člověk jede jak zes… jakoby tahal voe vuzek do zběru 😀

        Reagovat
        • U Haibike ani nepoznáte, že už Vám motor nepomáhá. Většinou je to při jízdě z neznatelného kopce nebo po větru. Podpora motoru je přímo úměrná síle, kterou tlačíte na pedál. Jinak s vypnutým motorem je to asi jako jízda na kdysi oblíbeném dámském kole Liberta. Vřele doporučuji vyzkoušet…

          Reagovat
    • Jak dlouho těch 35 km/h udržíš?
      Jsem naopak pro snížení přípomoci na rychlost do 20 Km/h. Přípomoc je určena zejména při jízdě do kopce, ne na závodění po rovině.

      Reagovat
      • Lucas. Ty jsi zřejmě takový zakazovač, že? Co nezvládneš Ty tak je i pro ostatní tak nebezpečný že se to musí zakázat všem. Nejlíp chodit pěšky, anebo ani nevylézat z baráku. Zkus kandidovat do Bruselu nebo i v ČR. Opaterú co to myslí s ostatníma takzvaně ,,Dobře“ je už tolik že se obávám o budoucnost normálních lidí. Když já si rozbiju rypák tak tvoje hlava tě rozhodně bolet nebude. Kapišto? Tak se starej raději o svý tělo a blaho!

        Reagovat
  • To Vlastik – možná jste úplně nepochopil jak e-bike jezdí, těch 25 km/h je pouze omezení kde přestává podpora elektro, kolik dále pojedete je jen na Vás, co ušlapete je dáno převody a hlavně Vaší výkoností. Mám hodně podobné kolo a po rovině také jedu o hodně vyšší rychlostí než 25km. Ale v terénu je ta asistence více než příjemná a dostatečná i do těch 25km. Jak zde někdo již zmínil, nejezdíme na elektroskůtrech, ale máme kola!

    Reagovat
    • To Jan. Ale pochopil jsem to správně, vždyť už na podobným jezdím druhým rokem, konkrétně Gigant full-e 1.5 PRO. To omezení udělali kuli důchodcům kteří to na těch skládačkach nedokázali pak zastavit, a na terénní kola se to nevztahuje, vždyť je to taky nesmysl. Když to potřebuju v hupaku rozjet do stoupání tak mě to zbrzdí a je po radosti. Musel jsem si proto koupit za dlouhý peníz čip na odblokování omezovače a od tý doby naprostá paráda, a to používám většinou 1-2 stupeň podpory z 5. Nechápu proč to výrobci E-MTB kol stále omezovače do nich montují. Asi aby byli papežtější než papež, nebo si kryjou že záda, a podobně.

      Reagovat
      • To Vlastik – omezení rychlosti v E-mtb není dáno libovůlí výrobců kol, ale legislativou a to normou EU EPAC. V současné době výrobci používají dva typy výkonu motorů: 250W/25km/h a 500W/25km/h (pro jezdce vyšších hmotností nebo převážený náklad) – všimněte si že se nejedná o rychlost ale o výkon motoru – silnější motorizace se smí použít pouze na kolech, u kterých výrobce jednoznačně deklaruje pohyb mimo veřené komunikace na nezpevněných cestách. Takže není pravda, že se to nevztahuje na teréní kola (mluvíme o podpoře do rychlosti), tato norma se vztahuje na všechna kola : do 25km se stále jedná o jízdní kolo (jakéhokoli typu), u podpory vyšších rychlostí se již dle legislativy nejedná o kolo, ale o malý skútr, na nějž se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy (tedy povinnost provedení typových zkoušek, registrační značka, pojištění, helma a provoz pouze na komunikacích určených – takovéto kolo nesmí např. na cyklostezky apod). Takže výrobci nejsou papežštějští, ale Vaše znalost této problematiky je poměrně nízká. Pokud někde způsobíte nehodu s Vaším kole a při vyšetřování přijdou na úpravu kola, která neodpovídá předpisům, můžete si zadělat na slušný problém (z praxe již několik takových bylo a pojišťovny se v tomto případě velice zdráhají k pojistným plněním). To pouze pro informaci.

        Reagovat
      • Jn jak jsem chtel kdysik yamahu tak nastal docela paradox .Udělat si odblokování nebo neudělat za 4000kč a přijít u nového kola o zaruku s tim spojenou .Jakmile by mi to poslaly a ja zjistil že 25km/h by mi nestačilo tak už by byl problem sehnat nejaky servis kde to udělají /pokud nepočítam upravy že se otočí senzor rychlosti nebos e dá na kliky atd 😀 Stejne sem ani nesplašil peníze skoro 90 tisic tak sem osedlal svý kolo bafangem a nemam problem ..Akorát člověk nesmí jezdit jako prase a krotit to. Myslim že s elektrokolem jsem ohleduplnější cyklista vuči chodcum než sem byl na bez motorku.

        Reagovat
  • Díky za suprovou a hezky zpracovanou reportáž. Naprosto souhlasím s panem průvodčím pořadu a s tím co říkal, velmi sympatické video, ačkoliv e-bike nevlastním a jezdím na vobyč. full horáku.

    Reagovat
  • Výborný komentář, lépe bych elektrokola tohoto typu a pohled společnosti na ně nevyjádřil! S manželkou máme podobné Haibiky s motorem Yamaha a je to vynikajíci, ujet i v střídavém terénu 80 km a s naloženými brašnami na několik dní není problém. Libor.

    Reagovat
  • Mám Ktm e-bike třetí sezonu, naprostá spokojenost, neni problém ujet 80-100km na vyjížďce, na „obyčejným“ bych to nedal. Hlavně z časových důvodů. Ovšem s pohrdáním ostatních se setkávám velmi často a to je opravdu škoda a mrzí mě to, přesně to v tom videu pán popsal, český národ má zkreslené představy o e-kolech.

    Reagovat
  • Ahoj, perfektní recenze, výborná ! To že jsi vše komentoval během jízdy bylo mnohem záživnější než spousta recenzí na YT. Já sám vlastním ebike konkrétně Superior eXF 939 2018 s motorem Shimano. Před koupi jsem testoval KTM a HAIBIKE nicméně jsem se jednoznačně rozhodnul pro SUP. Ano spousta lidí je k ebajkům skeptická ale myslím si že s tvou recenzí si některým lidem otevřel oči. Díky a pokračuj !

    Reagovat
  • Ahoj, po dvou měsících testování motoru Shimano, Yamaha, Bosch a Brose, jsem si taky koupil e-bike. Je mi 40 a na kole mám najeto mnoho km většinou po horách, takže na enduru, které taky pořád používám. Všichni mí známí kterým jsem kolo půjčil byly nadšení a několik z nich si kola taky pořídili. Mám e-bike za 140tis.. Bulls E-STREAM EVO AM 4 27.5 2018 s motorem Brose a neskutečnou baterkou, i po 100km je v ní ještě dostatek štávy. Je fakt že vážím 70kg a nenechám se pouze vozit. Je na tom spousta zábavy, můžu si vyjet i dvě hodiny před západem slunce a udělám si krásnou vyjížďku v kopcích. Myslím si a to z praxe, že ti kteří píšou negativní komentáře na e-bike, tak kolo nikdy nevyzkoušeli a nebo to píšou ze závisti, protože si takové kolo nemůžou dovolit. ČUSSS

    Reagovat
  • Jaromír

    Je mi 62 let,mám obyčejné kolo za 10 000 Kč. běžně jezdím na jeden zátah 150-200 Km. jednou za sezónu si dám 300 (pro kontrolu jak jsem na tom).Jezdím hodně do hor a zatím jsem zdolal každý kopec.
    O elektrokolu uvažuji tak až za 20 let.

    Reagovat
  • S tak těžkým kolem do vlaku a na háky? Nevím.Jezdím po lesních cestách, kde jsou i popadané stromy,skalky na přenášení kola či jinak špatně průjezdná místa. V přírodě jezdím“ pomalu“, abych si ji užil,koukám se okolo. Když pojedu díky e-bike rychle,příjdu tím o spoustu pěkných vjemů.

    Reagovat
  • Konečně jeden co chápe proč se jezdí na kole (já to dělám pro svoje tělo a proto, že mě to baví) eKolo tak v 80 nebo, když bude nějaký vážný úraz!!

    Reagovat
    • Dožiješ 80 a budeš sa vedieť kochať prírodou ?
      Ver mi už na to nebude času ☝️

      Reagovat
  • Vážení přátelé cykloturistiky,
    předesílám – je mi 71 let, nemám elektrokolo a na svém horském
    kole zvládám i 100 km. Leč – to co jsem letos spatřil na Poledníku
    mi opravdu vyrazilo dech. Je pravdou, že mnozí mí movitější
    vrstevníci si koupí elektrokolo proto, aby vyjeli tam, kam s normálním bikem nevyjedou. Budiž. Leč pak také musí sjet dolů –
    – a pohled na jejich třesoucí se ruce a vyděšené tváře mne přesvědčil, že oni myslí jen na cestu nahoru, ale ne na cestu dolů. Je pouze
    otázkou času, kdy tu jízdu dolů někdo nezvládne buď se těžce
    zraní anebo zabije. Asi by jim to měl někdo v prodejně vysvětlit.

    Reagovat
  • Nesouhlasím s tím,že e-bike více ničí trasy svoji vahou.Spíše je ničí ti,co pro posílení, aby trasy vyjeli,použíjí nějaký posilovač energie,který pak vyhodí na zem.Pokud bych vyjel s e-bikem na několik nocí,musím se pohybovat poblíž zásuvky.Já bez energie jedu a spím kdekoli.Dnes je fajn,když se necháte na kopec vytáhnout lanovkou či e-bikem.Podle mne to má svoje kouzlo,vyfunět na kopec,chvíli se dávat do cajku a pak hurá dolů.

    Reagovat
  • Je mi skoro 50, mám ke stovce kg a cestou z práce je převýšení 600 metrů na deseti kilometrech (Lom – Dlouhá Louka pro rejpaly). E-kolo mi přijde jako rozumné, když chci jet na kole a doma ještě fungovat. A třeba se i projet po horách na normálním (bezmotorovém) MTB. Cílem mé cyklistiky se není zhuntovat, ale užít si to.

    Reagovat
  • Super! Koupim si ho, právě z důvodu, že nemám tolik čas a chci intenzivní zážitky 🙂

    Reagovat

Napsat komentář: Lukas Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *