Co umí Garmin Varia Radar, hlídač aut pro cyklisty

Jízdu na kole po silnici ztrpčuje hustý automobilový provoz, ale i tady mohou pomoci technologie. Garmin už nějaký pátek nabízí radary Varia, které hlídají provoz za cyklistou. Teď jsem měl možnost tuhle věc vyzkoušet osobně a tady jsou moje poznatky.

Ve stručnosti: funguje to, přístroj hlásí přibližující se auta blížící se zezadu a spolehlivost je až překvapující. Pokud jezdíte na kole po silnici intenzivně, považoval bych to v dnešní době snad až za nezbytnost cyklistické výbavy. Když „vidíte“ za sebe, výrazně to zvyšuje bezpečnost i psychologický komfort.

A teď už trochu obsáhleji, jak to vlastně funguje a co všechno to umí. Konkrétně jsem otestoval model pojmenovaný Garmin Varia Radar RTL515, což je radar kombinovaný se zadní blikačkou/svítilnou a prodává se za čtyři až pět tisíc korun dle prodejce. Prodává se i samostatný radar RVR315 bez světelných funkcí, který stojí pod čtyři tisíce korun, ale rozhodně bych doporučil příplatek za verzi se světlem. Dozvíte se proč.

Jako oko dozadu

Samotný radar funguje na stejném principu jako policejní radar na měření rychlosti. Vysílá rádiové vlny a „poslouchá“, co se vrátí zpět. Díky tomu v prostoru detekuje pohybující se objekty a dokáže určit jejich rychlost. Když se pohybujete na silnici dopředu, radar logicky ignoruje vše, co se v jeho zorném úhlu pohybuje směrem dozadu. To znamená krajinu, ale i auta míjená v protisměru. Ale když se objeví něco, co se naopak přibližuje, radar to okamžitě zaznamená.

Schopnost rozpoznání radaru je skvělá. Přibližující se auta zaregistruje už v dostatečně velké vzdálenosti a pokud jede více aut za sebou, dokáže je rozpoznat. Selže jen v případě, že by nejbližší vozidlo zcela zastínilo to za ním, ale vzhledem k tomu, že se cyklista zpravidla pohybuje těsně u krajnice, má radar výhled podél okraje vozovky dozadu volný a nevybavuji si situaci, kdy by nějaké auto v zákrytu zůstalo. Teoreticky to ale možné je.

Častěji jsem se setkal s tím, že bylo auto detekováno v poměrně velké dálce a jakmile jsem zatočil v prudší zatáčce, radar ho přestal vidět a znovu se objevilo, až když se zase vynořilo ze zatáčky. Radar pochopitelně nevidí za roh. Ale kupodivu docela obstál i ve městě. Tam se častěji objevovalo falešné hlášení, když byl provoz hustší a auta se za mnou všelijak motala ve více pruzích a odbočovala. Ale i tak jsem byl za radar docela rád a přispěl k lepšímu přehledu.

Detekce zkrátka funguje a dobře zpracované je i podání informací. Garmin prodává samostatný přístroj na řídítka, který dokáže data z radaru interpretovat prostřednictvím diod, anebo mobilní aplikaci Garmin Varia, která přibližující auta ukáže na displeji mobilu. Samostatné zařízení s názvem Varia Radar Display Unit funguje podle referencí dobře, ale je to jednoúčelová krabička na řídítka, která stojí dva a půl tisíce. Aplikace prý taky funguje, ale nelze ji minimalizovat do plovoucího okna nebo na rozdělenou obrazovku, jak to Android umí. To pak znemožňuje sledovat zároveň radar a zároveň třeba údaje z aplikace Strava. Je ale fakt, že s některými záznamovými aplikacemi radar spolupracovat umí, zkusit můžete například Ride with GPS.

Ideálním řešením je proto propojení s cyklopočítačem nebo chytrými hodinkami. Seznam kompatibilních zařízení je hodně dlouhý. Pak uvidíte zároveň čísla výletu a zároveň údaje z radaru.

Sám jsem radar propojil se svým cyklopočítačem Garmin Edge 830. Radar se připojí stejným způsobem jako nové čidlo a následně se dá nastavit pár věcí, jak má fungovat.

Kolik vás minulo aut?

Použití je triviální – radar se zapne, poté se automaticky spojí s cyklopočítačem a okamžitě začne fungovat. Informace o přibližujících se autech se zobrazují jako překryvná vrstva při pravém okraji (v nastavení se dá nastavit i levý okraj). Auta jsou znázorněna jako přibližující se tečky. Pokud se blíží přiměřenou rychlostí, zbarví se okraje displeje do oranžova, a když nějaké auto jede příliš rychle, tak okraje zrudnou, abyste dávali větší pozor. Jakmile vás auta minou a za kolem už je klid, tak okraje zezelenají. Vše je ještě doprovázenou zvukovou signalizací (lze nastavit úroveň nebo ji zcela vypnout).

Informace o autech na displeji nijak nepřekážejí a přitom jsou dostatečně názorné, tohle se UX inženýrům v Garminu povedlo. A šikovně je to vyřešeno i na kulatém displeji hodinek.

Kromě standardních funkcí pak existují i doplňkové aplikace, které radar využívají a do cyklopočítače se dají nainstalovat skrze obchod Garmin Connect IQ. Líbila se mi například aplikace My Bike Radar Traffic, která je dostupná zdarma a průběžně počítá, kolik aut vás během vyjížďky minulo. Výsledky pak můžete pozorovat přímo na displeji (spolu s rychlostí posledně předjíždějícího auta) anebo je můžete podrobněji prostudovat v grafech, které se po vyjížďce uloží v profilu aktivity.

Nejchytřejší světlo na kolo

A pak tu máme funkci blikačky. Zadní světlo může být aktivní v několika režimech od trvalého svícení po intenzivnější blikání, společné však mají to, že jakmile se začne přibližovat zezadu auto, blikání postupně zvýší intenzitu až na úroveň rychlých a velmi výrazných záblesků. Ze strany řidiče si takto proměnlivého a silného světla nelze nevšimnout. Intenzita je opravdu velmi silná a světlo se tak hodí i pro použití ve dne. A to je právě důvod, proč si myslím, že nemá smysl kupovat samostatný radar RVR315. I když nejezdíte po setmění, zvýší vaši bezpečnost na silnici. A pokud občas potmě jezdíte, lepší zadní světlo asi nenajdete – je velmi jasné, blikání proměnné a jeho utlumení v době, kdy za vámi žádné auto nejede, šetří baterii.

Pokud jezdíte ve skupině, bude se vám hodit režim peleton, při kterém nejsou záblesky tak silné, aby neoslňovaly ostatní jezdce ve skupině. Zároveň je skvělé, že se k radaru může připojit více jezdců zároveň, a tak každý na svém tachometru uvidí, že se zezadu blíží auto.

Garmin Varia Radar RTL515 je opravdu povedené a užitečné zařízení pro cyklisty, kteří se častěji pohybují po silnici. Výrazně zvýší bezpečí i psychickou pohodu jezdce, protože má daleko lepší přehled o tom, co se děje za ním. A nějaké obyčejné zrcátko na anténce trčící z přilby na tohle opravdu nestačí. Jak už to tak bývá, kvalitní a technologicky inovativní věci nejsou nejlevnější a také za tento radar zaplatíte více než za běžnou blikačku. Cena se mi ale jeví vzhledem ke schopnostem přístroje celkem přiměřená.

Zkušenosti ve videu

Funkci radaru jsem v praxi ukázal také při jedné ze svých zimních gravelových vyjížděk, kterou jsem natáčel:

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

3 thoughts to “Co umí Garmin Varia Radar, hlídač aut pro cyklisty”

  1. Mám už několik let zpětné zrcátko (U.S.A ) zakoupené na Aukro za 1000Kč a vidím krásně auta , která se přibližují živě a ne nějaké tečky takže díky. P.S. je zabudované v levé části řiditek.

    1. A co se stále díváte do zrcátka? 🤣 Garmin radar vás upozorní i zvukem na blížící se auto, motorku, kolo, běžce a zvukový signál se mění podle rychlosti, jakou se k vám bližší. Navíc i když jedete ve velké rychlosti z kopce tak radar slyšíte na rozdíl od blížících se aut a na hodně velkou vzdálenost. Kdo nevyzkousel neví, kdo vyzkoušel, už by neměnil.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.