Co umí Garmin Varia Radar, hlídač aut pro cyklisty
Jízdu na kole po silnici ztrpčuje hustý automobilový provoz, ale i tady mohou pomoci technologie. Garmin už nějaký pátek nabízí radary Varia, které hlídají provoz za cyklistou. Teď jsem měl možnost tuhle věc vyzkoušet osobně a tady jsou moje poznatky.
Ve stručnosti: funguje to, přístroj hlásí přibližující se auta blížící se zezadu a spolehlivost je až překvapující. Pokud jezdíte na kole po silnici intenzivně, považoval bych to v dnešní době snad až za nezbytnost cyklistické výbavy. Když „vidíte“ za sebe, výrazně to zvyšuje bezpečnost i psychologický komfort.
A teď už trochu obsáhleji, jak to vlastně funguje a co všechno to umí. Konkrétně jsem otestoval model pojmenovaný Garmin Varia Radar RTL515, což je radar kombinovaný se zadní blikačkou/svítilnou a prodává se za čtyři až pět tisíc korun dle prodejce. Prodává se i samostatný radar RVR315 bez světelných funkcí, který stojí pod čtyři tisíce korun, ale rozhodně bych doporučil příplatek za verzi se světlem. Dozvíte se proč.
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/pd-01-lg-521fff94-d944-4fb7-b837-12d07df0abd5.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/pd-03-lg-1fe18001-0264-4bc5-91b1-301d6aa3ec92.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/pd-01-lg-91dd12f7-3583-4020-b4ad-e83d8dbafac7.jpg)
Jako oko dozadu
Samotný radar funguje na stejném principu jako policejní radar na měření rychlosti. Vysílá rádiové vlny a „poslouchá“, co se vrátí zpět. Díky tomu v prostoru detekuje pohybující se objekty a dokáže určit jejich rychlost. Když se pohybujete na silnici dopředu, radar logicky ignoruje vše, co se v jeho zorném úhlu pohybuje směrem dozadu. To znamená krajinu, ale i auta míjená v protisměru. Ale když se objeví něco, co se naopak přibližuje, radar to okamžitě zaznamená.
Schopnost rozpoznání radaru je skvělá. Přibližující se auta zaregistruje už v dostatečně velké vzdálenosti a pokud jede více aut za sebou, dokáže je rozpoznat. Selže jen v případě, že by nejbližší vozidlo zcela zastínilo to za ním, ale vzhledem k tomu, že se cyklista zpravidla pohybuje těsně u krajnice, má radar výhled podél okraje vozovky dozadu volný a nevybavuji si situaci, kdy by nějaké auto v zákrytu zůstalo. Teoreticky to ale možné je.
Častěji jsem se setkal s tím, že bylo auto detekováno v poměrně velké dálce a jakmile jsem zatočil v prudší zatáčce, radar ho přestal vidět a znovu se objevilo, až když se zase vynořilo ze zatáčky. Radar pochopitelně nevidí za roh. Ale kupodivu docela obstál i ve městě. Tam se častěji objevovalo falešné hlášení, když byl provoz hustší a auta se za mnou všelijak motala ve více pruzích a odbočovala. Ale i tak jsem byl za radar docela rád a přispěl k lepšímu přehledu.
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/Garmin-4.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/Garmin-9.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/Garmin-11.jpg)
Detekce zkrátka funguje a dobře zpracované je i podání informací. Garmin prodává samostatný přístroj na řídítka, který dokáže data z radaru interpretovat prostřednictvím diod, anebo mobilní aplikaci Garmin Varia, která přibližující auta ukáže na displeji mobilu. Samostatné zařízení s názvem Varia Radar Display Unit funguje podle referencí dobře, ale je to jednoúčelová krabička na řídítka, která stojí dva a půl tisíce. Aplikace prý taky funguje, ale nelze ji minimalizovat do plovoucího okna nebo na rozdělenou obrazovku, jak to Android umí. To pak znemožňuje sledovat zároveň radar a zároveň třeba údaje z aplikace Strava. Je ale fakt, že s některými záznamovými aplikacemi radar spolupracovat umí, zkusit můžete například Ride with GPS.
Ideálním řešením je proto propojení s cyklopočítačem nebo chytrými hodinkami. Seznam kompatibilních zařízení je hodně dlouhý. Pak uvidíte zároveň čísla výletu a zároveň údaje z radaru.
Sám jsem radar propojil se svým cyklopočítačem Garmin Edge 830. Radar se připojí stejným způsobem jako nové čidlo a následně se dá nastavit pár věcí, jak má fungovat.
Kolik vás minulo aut?
Použití je triviální – radar se zapne, poté se automaticky spojí s cyklopočítačem a okamžitě začne fungovat. Informace o přibližujících se autech se zobrazují jako překryvná vrstva při pravém okraji (v nastavení se dá nastavit i levý okraj). Auta jsou znázorněna jako přibližující se tečky. Pokud se blíží přiměřenou rychlostí, zbarví se okraje displeje do oranžova, a když nějaké auto jede příliš rychle, tak okraje zrudnou, abyste dávali větší pozor. Jakmile vás auta minou a za kolem už je klid, tak okraje zezelenají. Vše je ještě doprovázenou zvukovou signalizací (lze nastavit úroveň nebo ji zcela vypnout).
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/03/1751.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/03/2194.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/03/2370.jpg)
Informace o autech na displeji nijak nepřekážejí a přitom jsou dostatečně názorné, tohle se UX inženýrům v Garminu povedlo. A šikovně je to vyřešeno i na kulatém displeji hodinek.
Kromě standardních funkcí pak existují i doplňkové aplikace, které radar využívají a do cyklopočítače se dají nainstalovat skrze obchod Garmin Connect IQ. Líbila se mi například aplikace My Bike Radar Traffic, která je dostupná zdarma a průběžně počítá, kolik aut vás během vyjížďky minulo. Výsledky pak můžete pozorovat přímo na displeji (spolu s rychlostí posledně předjíždějícího auta) anebo je můžete podrobněji prostudovat v grafech, které se po vyjížďce uloží v profilu aktivity.
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/5509.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/2022-01-23-13-42-51.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/2022-01-23-13-43-19.jpg)
Nejchytřejší světlo na kolo
A pak tu máme funkci blikačky. Zadní světlo může být aktivní v několika režimech od trvalého svícení po intenzivnější blikání, společné však mají to, že jakmile se začne přibližovat zezadu auto, blikání postupně zvýší intenzitu až na úroveň rychlých a velmi výrazných záblesků. Ze strany řidiče si takto proměnlivého a silného světla nelze nevšimnout. Intenzita je opravdu velmi silná a světlo se tak hodí i pro použití ve dne. A to je právě důvod, proč si myslím, že nemá smysl kupovat samostatný radar RVR315. I když nejezdíte po setmění, zvýší vaši bezpečnost na silnici. A pokud občas potmě jezdíte, lepší zadní světlo asi nenajdete – je velmi jasné, blikání proměnné a jeho utlumení v době, kdy za vámi žádné auto nejede, šetří baterii.
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/Garmin-7.jpg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/Garmin-6.jpeg)
![](https://www.trailhunter.cz/wp-content/uploads/2022/01/Garmin-8.jpg)
Pokud jezdíte ve skupině, bude se vám hodit režim peleton, při kterém nejsou záblesky tak silné, aby neoslňovaly ostatní jezdce ve skupině. Zároveň je skvělé, že se k radaru může připojit více jezdců zároveň, a tak každý na svém tachometru uvidí, že se zezadu blíží auto.
Garmin Varia Radar RTL515 je opravdu povedené a užitečné zařízení pro cyklisty, kteří se častěji pohybují po silnici. Výrazně zvýší bezpečí i psychickou pohodu jezdce, protože má daleko lepší přehled o tom, co se děje za ním. A nějaké obyčejné zrcátko na anténce trčící z přilby na tohle opravdu nestačí. Jak už to tak bývá, kvalitní a technologicky inovativní věci nejsou nejlevnější a také za tento radar zaplatíte více než za běžnou blikačku. Cena se mi ale jeví vzhledem ke schopnostem přístroje celkem přiměřená.
Zkušenosti ve videu
Funkci radaru jsem v praxi ukázal také při jedné ze svých zimních gravelových vyjížděk, kterou jsem natáčel:
Hezká recenze na zajímavou věcičku 👍
Mám už několik let zpětné zrcátko (U.S.A ) zakoupené na Aukro za 1000Kč a vidím krásně auta , která se přibližují živě a ne nějaké tečky takže díky. P.S. je zabudované v levé části řiditek.
A co se stále díváte do zrcátka? 🤣 Garmin radar vás upozorní i zvukem na blížící se auto, motorku, kolo, běžce a zvukový signál se mění podle rychlosti, jakou se k vám bližší. Navíc i když jedete ve velké rychlosti z kopce tak radar slyšíte na rozdíl od blížících se aut a na hodně velkou vzdálenost. Kdo nevyzkousel neví, kdo vyzkoušel, už by neměnil.
Zrcátka jsou pro jezdce minulé doby 😅 vypadá to uděsně a čumět pořád do zrcátka musí být super… 🙃 Mám Varii a s tím cyklistika nabrala úplně jiný rozměr… Tak nebuďte kyselý, technologie jdou dopředu pane ✌️
Je až neuvěřitelné kolik lidí na netu se snaží machrovat tím, jak ob*cali systém a místo „drahého“ radaru si plácnou do řidítek zrcátko za pár korun a údajně mají stejnou službu. Fakt k smíchu…