Elektrokolo vs. kolo bez motoru: O kolik méně se v terénu nadřete a v čem bude jízda jiná
Elektrokola jsou fenomén doby a stále více pronikají i do kategorie horských kol. Bikeři s e-biky se tak stále častěji vyskytují i na singletrailech a občas to mezi bikery a e-bikery začne jiskřit. Lidé s elektrokoly jsou pak nezřídka zavaleni posměšky s tím, že „elektrokola jsou jen pro důchodce“ a „na trailu nemá e-bike co dělat“. Teď zjistíte, co je na tom pravdy.
Už nějakou zkušenost s horskými e-biky mám, a tak jsem se rozhodl, že porovnám celoodpružené horské kolo s motorem a bez motoru. Za stejnou cenu kolem osmdesáti tisíc, s podobnými hlavními parametry. Cílem bylo zjistit, jak moc se člověk na elektrokole bude „flákat“ a jak se v terénu liší jízdní vlastnosti kola s motorem a bez motoru.
Podívejte se na video, jak probíhalo testování:
Bike vs. e-bike
K porovnání posloužily kola Rock Machine Blizzard TRL 90-29 s doporučenou cenou 84 990 Kč a Rock Machine Blizzard e30-29 za 79 990 Kč. Druhý jmenovaný model je elektrokolo a je paradoxně o něco levnější než srovnávané kolo bez motoru, to však logicky nabízí daleko kvalitnější osazení z hlediska odpružení, řazení či brzd.

K měření vzdálenosti, nastoupané výšky a tělesné zátěže jezdce v průběhu testu jsem používal cyklopočítač Garmin Edge 830 s přesným měřením srdečního tepu a dechu hrudním pásem.
V rámci testu jsem vyrazil na okruh s různorodým terénem, kde mě potkaly prudké asfaltové výjezdy, pohodové flowtraily i divočejší terénní sjezdy. Na kole jsem v obou případech strávil intenzivní vyjížďku trvající necelé dvě hodiny, prostě takový typický „švih po práci“ nebo rychlý výlet na sobotní dopoledne. Mezi jízdami jsem si přitom dal den pauzu na regeneraci, aby měření zátěže bylo spravedlivé.
Hodně překvapivé výsledky
Do testu jsem vstupoval s předpoklady, že po stránce jízdních vlastností nebude e-bike příliš ztrácet a z hlediska tělesné zátěže jezdci uleví a přitom zvládne delší vzdálenost. Jak jsem se mýlil!

Samotného mě výsledky překvapily. V přímém porovnání na stejné trati se ukázalo, že jízdní vlastnosti cenově srovnatelných kol motor zásadně ovlivňuje. Rozdíl je to opravdu znatelný a kolo bez motoru je díky kvalitnímu dovoluje daleko agresivnější a hravější jízdu v terénních sjezdech. Elektrokolo si s veškerými terénními nástrahami sice poradilo, ale bylo znatelně těžkopádnější.
Ukázalo se, že pokud se chce člověk s terénním e-bikem přiblížit agilitě běžného kola, musí sáhnout po kolech s cenovkami nad sto tisíc. Taková kola jsem si párkrát vyzkoušel a v terénu se s nimi dá „řádit“ pěkně, je ale fakt, že nevýhodu přidané hmotnosti motoru a baterie nedokáže eliminovat ani špičková výbava za 200 tisíc, e-biky budou zkrátka vždy o něco těžší a tím i těžkopádnější.
Nicméně pokud nemáte přímé srovnání, možná vám to ani nepřijde. I testovaný elektrický Blizzard e30-29 má uspokojivé odpružení s dostatečnými zdvihy, které největší nástrahy trati pohltí. Bezmotorový Blizzard TRL ovšem díky high-endovému odpružení DVO nabídne lepší trakci a sebejistotu i na hodně rozbitém terénu.
Největší překvapení však čekalo při pohledu na dosažené hodnoty měření:
Lenost není v motoru, ale v hlavě
Ano, vidíte správně. Fyzická zátěž byla na obou kolech stejná a na elektrokole byl dokonce o něco vyšší tréninkový efekt. E-bike totiž více nabádá k tomu, aby se kopce vyjely švihem a jezdec v nich tak jako tak stráví méně času. To vede k častějšímu střídání tempa a tím i intenzity zátěže, což vede k efektu intervalového tréninku. Na běžném kole se ve stoupáních stráví více času a pokud se člověk vyloženě nedonutí tempa střídat, ustrne na delší čas ve vyrovnaném šlapání. Takový styl zátěže má ovšem menší tréninkový efekt.
Každopádně se ukázalo, že elektrokolo samo o sobě z jezdce lenocha neudělá. Odsuzovat elektrokola z důvodu, že jsou to stroje jen pro pecivály nebo důchodce, je tedy zcestné. Výpomoc na moderních elektrokolech funguje tak, že přidá výkon elektromotoru adekvátní výkonu, který vyvine jezdec tlakem nohy na pedál. Ale jakou silou bude jezdec šlapat, to záleží na něm.
E-bike si tak může užít jak ten pomyslný důchodce, který už má třeba slabší kondici a pomoc motoru mu pomůže k dosažení úrovně běžného hobby bikera v plné síle, tak i ten hobby biker, kterému přidá motor síly natolik, že rázem získá výkon nohou Jardy Kulhavého. Pojede rychleji, dojede dál, užije si i výjezdové traily, ale vydá přitom ze sebe své maximum stejně jako by jel na normálním kole. A i jezdci výkonnosti Jardy Kulhavého si na e-biku užijí, ostatně jezdí se na nich i světové enduro závody s elitními jezdci.
Když kritizovat e-biky, tak oprávněně
Motivací k tomuto testu mi byl zážitek, který se mi stal na jednom z provařených brněnských trailů („Naučná“), kde se po práci vyrojí řada bikerů. Jel jsem tu na vypůjčeném elektrokole, a když jsem míjel skupinku postávajících bikerů vedle trailu, začali na mě bučet a hulákat: „Jdi s tím e-bikem do háje!“ Nechápu proč, ale mezi některými bikery je proti e-bikerům rozšířená nenávist.
Tímto testem jsem chtěl sobě i všem ostatním dokázat, že e-bike není třeba odsuzovat. Jízdu na něm si může dopřát i pravověrný biker, přitom si užije terén a dá si do těla. Že jede o něco rychleji do kopce? No a? Elektromotor jen trochu pomáhá a zdaleka to není nějaká motorka. Závist nebo odsuzování není na místě.
Ale na druhou stranu, přestože e-biky dokážou „zkrátit kopce“ a dojedete s nimi dál, nejsou to nějak zázračné stroje a mají i řadu vlastností, které si oprávněnou kritiku zaslouží. O ovlivnění jízdních vlastností na sjezdových pasážích už byla řeč. Osobně mi dále vadí, že se u e-biku musí myslet na dobíjení baterie (a že plné nabití trvá dlouhé hodiny) a také že je nutné delší vyjížďky pečlivěji plánovat a myslet přitom na dostatek energie (sice se dá jet i bez motoru, ale s tak těžkým kolem je to otrava). Kritizovat se dá třeba i postupný pokles kapacity baterie, takže za tři sezony už nevydrží tolik, co u nového kola, nebo třeba možné problémy při transportu autem, protože tlustá spodní rámovka se často nevejde do ramene běžného střešního držáku.
Elektrokola mají zkrátka řadu oprávněných nevýhod, ale dojedou dál, výše a rychleji. Každopádně jsou to kola, na kterých se dá jízda v terénu dobře užít. A je na každém, co je zrovna pro jeho potřeby silnější výhodou a jestli si koupí raději kolo s motorem nebo bez motoru. V lese na trailu k sobě ale buďme ohleduplní a přátelští, ať už jedeme na čemkoli.