Elektrokolo vs. kolo bez motoru: O kolik méně se v terénu nadřete a v čem bude jízda jiná

Elektrokola jsou fenomén doby a stále více pronikají i do kategorie horských kol. Bikeři s e-biky se tak stále častěji vyskytují i na singletrailech a občas to mezi bikery a e-bikery začne jiskřit. Lidé s elektrokoly jsou pak nezřídka zavaleni posměšky s tím, že „elektrokola jsou jen pro důchodce“ a „na trailu nemá e-bike co dělat“. Teď zjistíte, co je na tom pravdy.

Už nějakou zkušenost s horskými e-biky mám, a tak jsem se rozhodl, že porovnám celoodpružené horské kolo s motorem a bez motoru. Za stejnou cenu kolem osmdesáti tisíc, s podobnými hlavními parametry. Cílem bylo zjistit, jak moc se člověk na elektrokole bude „flákat“ a jak se v terénu liší jízdní vlastnosti kola s motorem a bez motoru.

Podívejte se na video, jak probíhalo testování:

Bike vs. e-bike

K porovnání posloužily kola Rock Machine Blizzard TRL 90-29 s doporučenou cenou 84 990 Kč a Rock Machine Blizzard e30-29 za 79 990 Kč. Druhý jmenovaný model je elektrokolo a je paradoxně o něco levnější než srovnávané kolo bez motoru, to však logicky nabízí daleko kvalitnější osazení z hlediska odpružení, řazení či brzd.

Celoodpružené kolo s motorem za 80 tisíc

K měření vzdálenosti, nastoupané výšky a tělesné zátěže jezdce v průběhu testu jsem používal cyklopočítač Garmin Edge 830 s přesným měřením srdečního tepu a dechu hrudním pásem.

V rámci testu jsem vyrazil na okruh s různorodým terénem, kde mě potkaly prudké asfaltové výjezdy, pohodové flowtraily i divočejší terénní sjezdy. Na kole jsem v obou případech strávil intenzivní vyjížďku trvající necelé dvě hodiny, prostě takový typický „švih po práci“ nebo rychlý výlet na sobotní dopoledne. Mezi jízdami jsem si přitom dal den pauzu na regeneraci, aby měření zátěže bylo spravedlivé.

Hodně překvapivé výsledky

Do testu jsem vstupoval s předpoklady, že po stránce jízdních vlastností nebude e-bike příliš ztrácet a z hlediska tělesné zátěže jezdci uleví a přitom zvládne delší vzdálenost. Jak jsem se mýlil!

Kvalitní, drahé, ale bez motoru

Samotného mě výsledky překvapily. V přímém porovnání na stejné trati se ukázalo, že jízdní vlastnosti cenově srovnatelných kol motor zásadně ovlivňuje. Rozdíl je to opravdu znatelný a kolo bez motoru je díky kvalitnímu dovoluje daleko agresivnější a hravější jízdu v terénních sjezdech. Elektrokolo si s veškerými terénními nástrahami sice poradilo, ale bylo znatelně těžkopádnější.

Ukázalo se, že pokud se chce člověk s terénním e-bikem přiblížit agilitě běžného kola, musí sáhnout po kolech s cenovkami nad sto tisíc. Taková kola jsem si párkrát vyzkoušel a v terénu se s nimi dá „řádit“ pěkně, je ale fakt, že nevýhodu přidané hmotnosti motoru a baterie nedokáže eliminovat ani špičková výbava za 200 tisíc, e-biky budou zkrátka vždy o něco těžší a tím i těžkopádnější.

Nicméně pokud nemáte přímé srovnání, možná vám to ani nepřijde. I testovaný elektrický Blizzard e30-29 má uspokojivé odpružení s dostatečnými zdvihy, které největší nástrahy trati pohltí. Bezmotorový Blizzard TRL ovšem díky high-endovému odpružení DVO nabídne lepší trakci a sebejistotu i na hodně rozbitém terénu.

Největší překvapení však čekalo při pohledu na dosažené hodnoty měření:

Lenost není v motoru, ale v hlavě

Ano, vidíte správně. Fyzická zátěž byla na obou kolech stejná a na elektrokole byl dokonce o něco vyšší tréninkový efekt. E-bike totiž více nabádá k tomu, aby se kopce vyjely švihem a jezdec v nich tak jako tak stráví méně času. To vede k častějšímu střídání tempa a tím i intenzity zátěže, což vede k efektu intervalového tréninku. Na běžném kole se ve stoupáních stráví více času a pokud se člověk vyloženě nedonutí tempa střídat, ustrne na delší čas ve vyrovnaném šlapání. Takový styl zátěže má ovšem menší tréninkový efekt.

Každopádně se ukázalo, že elektrokolo samo o sobě z jezdce lenocha neudělá. Odsuzovat elektrokola z důvodu, že jsou to stroje jen pro pecivály nebo důchodce, je tedy zcestné. Výpomoc na moderních elektrokolech funguje tak, že přidá výkon elektromotoru adekvátní výkonu, který vyvine jezdec tlakem nohy na pedál. Ale jakou silou bude jezdec šlapat, to záleží na něm.

E-bike si tak může užít jak ten pomyslný důchodce, který už má třeba slabší kondici a pomoc motoru mu pomůže k dosažení úrovně běžného hobby bikera v plné síle, tak i ten hobby biker, kterému přidá motor síly natolik, že rázem získá výkon nohou Jardy Kulhavého. Pojede rychleji, dojede dál, užije si i výjezdové traily, ale vydá přitom ze sebe své maximum stejně jako by jel na normálním kole. A i jezdci výkonnosti Jardy Kulhavého si na e-biku užijí, ostatně jezdí se na nich i světové enduro závody s elitními jezdci.

Když kritizovat e-biky, tak oprávněně

Motivací k tomuto testu mi byl zážitek, který se mi stal na jednom z provařených brněnských trailů („Naučná“), kde se po práci vyrojí řada bikerů. Jel jsem tu na vypůjčeném elektrokole, a když jsem míjel skupinku postávajících bikerů vedle trailu, začali na mě bučet a hulákat: „Jdi s tím e-bikem do háje!“ Nechápu proč, ale mezi některými bikery je proti e-bikerům rozšířená nenávist.

Tímto testem jsem chtěl sobě i všem ostatním dokázat, že e-bike není třeba odsuzovat. Jízdu na něm si může dopřát i pravověrný biker, přitom si užije terén a dá si do těla. Že jede o něco rychleji do kopce? No a? Elektromotor jen trochu pomáhá a zdaleka to není nějaká motorka. Závist nebo odsuzování není na místě.

Ale na druhou stranu, přestože e-biky dokážou „zkrátit kopce“ a dojedete s nimi dál, nejsou to nějak zázračné stroje a mají i řadu vlastností, které si oprávněnou kritiku zaslouží. O ovlivnění jízdních vlastností na sjezdových pasážích už byla řeč. Osobně mi dále vadí, že se u e-biku musí myslet na dobíjení baterie (a že plné nabití trvá dlouhé hodiny) a také že je nutné delší vyjížďky pečlivěji plánovat a myslet přitom na dostatek energie (sice se dá jet i bez motoru, ale s tak těžkým kolem je to otrava). Kritizovat se dá třeba i postupný pokles kapacity baterie, takže za tři sezony už nevydrží tolik, co u nového kola, nebo třeba možné problémy při transportu autem, protože tlustá spodní rámovka se často nevejde do ramene běžného střešního držáku.

Elektrokola mají zkrátka řadu oprávněných nevýhod, ale dojedou dál, výše a rychleji. Každopádně jsou to kola, na kterých se dá jízda v terénu dobře užít. A je na každém, co je zrovna pro jeho potřeby silnější výhodou a jestli si koupí raději kolo s motorem nebo bez motoru. V lese na trailu k sobě ale buďme ohleduplní a přátelští, ať už jedeme na čemkoli.

77 komentářů


  1. Trail Huntera sleduji. Ma to v hlave srovnane a nazory jsou stridme a v dnesni uspechane dobe maji jeho prispevky uklidnujici a blahodarne ucinky na mysl. Ma to hlavu a patu. Za me rozhodne 👍👍

    Odpovědět

    1. To o ohleduplnosti a přátelství bych podepsal hned 3x. A ne jen mezi bikery a e-bikery, ale i mezi bikery, pejskaři, chodci a řidiči všude, kde se střetáváme.

      Odpovědět

  2. Za 80 tisíc bych čekal že baterie bude integrovaná uvnitř rámu, Rock Machine celkem zklamal :/

    Odpovědět

  3. Osobně patřím mezi odpůrce e-biků. Proč do cyklistiky, jako volnočasové aktivity cpát takový nesmysl, jakým je elektromotor. Klasické kolo mohu mít klidně i 20 let, jenže na elektro po třech letech už neseženu batetii a můžu ho vyhodit. Nehledě ke zbytečnému spalování drahocené energie, kterou neekologicky získáváme a dosud ani neumíme ukládat – viz baterie. Navíc baterie obsahují jedovaté komponenty náročné na recyklaci. Ničíme si životní prostředí vším možným a ještě to budu podporovat e-bikem?? Ano, článek porovnává jízdní vlastnosti, což chápu. Ale vezmeme-li v úvahu globální dopad, považuji e-biky za zbytečnost draze vykoupenou. Navíc se na traily, z velké části budovanými zapálenými nadšenci doplahočí i fyzicky zcela nezdatní jedinci, kteří by se sem jinak nedostali. Prostě to považuji za blbost. Je to motorka, ne MTB.

    Odpovědět

    1. K výše uvedenému od „Reakce“ se dá říct jen, že je to zpátečnický postoj. Můžeme tvrdit, že je zbytečné mít mobil, když se dá telefonovat z pevné stanice apod. Nabíjení elektrokola je asi to poslední. Zajímavější jsou například studie o dopadu nabíjení elektroaut. Ale zpět k tématu. Každý by si měl elektrokolo nejdříve zkusit a pak hodnotit. Proč jezdíme na kole? Nejspíš většinou protože nás to baví. Proč by mělo být elektrokolo jiné? Jízdu do kopce nemá rád nikdo a s elektrokolem je zábavnější, no a cestu dolů si užijí všichni stejně. Pokud chcete trénovat bez pomoci, nikdo vám nebrání, ale určitě není důvod to odsuzovat. Je to závist? Neznalost? Nevím, ale zkoušel jsem všechna možná kola silniční i horská, ale i ebika a je to jednoznačně zábava…chce to zkusit.

      Odpovědět

      1. Jízda do kopce je koření cyklistiky. Věta „jízdu do kopce nemá nikdo rád“ je pěkná blbost.

        Odpovědět

      2. Zábava to je, ale ne sport. Dostaneš se výše nebo dále, než jsou tvoje možnosti, a místo vlastního zlepšení si přivedeš pomoc, co šlape za tebe? Nemám nic proti kolům jako takovým, ale nemůžeš je srovnávat s normální cyklistikou a stavět je na stejnou úroveň.

        Odpovědět

    2. Lenost není v motoru, ale v hlavě – jak se tady píše. Když si e-kolař odblokuje motor a chlubí se, jak mu to jede – to se mi nelíbí. Nevím, o co je větší zážitek, když e-kolová rodina jede v Polabí podél břehu, ujede víc, ale o to míň toho vidí. Zase může dát na FB mapku, kolik toho dali, kolik bylo piv, kolik jim zbylo % v baterce.
      Trochu nerozumím, proč bych měl být pomocí dopingu elektrikou jako Kulhavý? Je to o úhlu pohledu – kam nevyjedu, nejedu nebo kousek tlačím. Mám e-kolo skládací do města – abych dojel, kam potřebuji, vyřídil vše a nebyl spocený, po rovině pomoc 0 nebo při větru 1, kopce na 2-4.

      Odpovědět

      1. Odpůrci éček víte, že dřív nebyly na kole žádný převody ani odpružení ? Vy jste všichni rozmazlení, zastáváte se jen toho co se vám momentálně hodí. Uvědomte si, že pokud éčko někdo vyrábí tak bude mít i uživatele . Každého baví něco jiného, každý má jiný názor . Slovo tolerance vám asi moc neříká …

        Odpovědět

        1. Jenže převody ani odpružení nenahrazují lidskou sílu, pouze dělají jízdu snesitelnější. Kdežto elektrokola přidávají výkon z venčí, to je dost rozdíl.

          Odpovědět

      2. Ať si každej vybere podle svýho. Je na mě, jestli pro mě bude kolo sport, nebo zábava. Jestli si vyberu elektro, nikoho to prece neobtezuje. A Jestli se nekdo vymezuje proti cyklistum s baterkou nebo bez, poukazuje jen na vlastni arogantni kretenismus

        Odpovědět

    3. všichni vy rádoby odpůrci elektrokol. Většina z vás to kritizují na tom v životě neseděla a melou prdy. Jste akorát namachrovani závistivci s vašimi kecy. za prvé existuje něco takového jako Svoboda a takový nuly jako vy nemáte právo někomu říkat jak se má chovat co si má koupit a jak má užívat svůj volný čas. proč tolik zášti? Znám spoustu řidičů aut který zase nesnášejí vás nás cyklisty a mají za nás za debily co brzdí provoz a jsou nebezpečné. Vidíte se tak? Proč kritizujete borce na eBajkach? Pokrytci. když třeba v mém případě jsem starší bohužel od narození lehce zdravotně postižený a chci se někam podívat chci někam dojet chci stačit mým kamarádům tak jsem hovado hovado a nuly jste vy.

      Odpovědět

      1. Máš pravdu. Jsem po těžkém uraze, mám sesroubovanou nohu. Jezdí ak jsem na výlety rád na kole s foťákem. Teď jsem si koupil ekolo a nestačím se divit kolik je nenávisti. (možná i závisti) proboha vzpamatuje se. Ekolo ne kterém někdo šlape není většinou lenoch, ale může to být družka, která nestačí svému druhovi, popřípadě někdo s handikapem. Tak si raději nabere do huby trochu vody a nebo napocitejte do deseti, než na někoho posmesne zavoláte. Díky.

        Odpovědět

    4. Příteli nebuď prostě tak sebestředný ve svých názorech. Myslíš si, že jsi schopen taky tolerovat některé rekreakční sportovce kteří mají nějaký zdravotní hendikep a rádi jezdí díky e-biku tam, kde na normálním kole už nemohou. Buďte lidi prosím tolerantní k svému okolí, protože svět není jen černobílý. Děkuji Tomáš

      Odpovědět

    5. Tobě někdo cpe elektrokolo ? Nemyslíš, že je to každého svobodné rozhodnutí ? A s tou kritikou elektrokola na trailech akorát potvrzuješ svůj egoismus.

      Odpovědět

    6. Pod tento článek bych se hned podepsal a jsem rád za perfektní vystižení výhod a nevýhod e-biku proti „klasice“. Plně souhlasím, že na sjezd trailu bych si e-bike už nevzal – nejsem žádný znalec, ale není to zkrátka zábava, zkusil jsem oboje a kromě hmotnosti a těžkopádnosti je nevýhoda i nižší „světlost“ u modelů se středovým motorem. Sám jsem si ale e-bike pořídil a užívám si jej třeba v Alpách na překrásné výšlapy, kdy rodina jede lanovkou a já si užiju plnými doušky přírodu i následný sjezd. Vzpomeňte jak začínala digitální fotografie a kde je dnes. Hodně krásných km všem cyklistům!

      Odpovědět

    7. názor člověka co viděl ebike leda na fotce a nikdy na něm neseděl 😀 to že považujete kolo pouze za sport, je vase omezenost, a ne nevýhoda ebikeru… plácání o plýtvání energie nemá cenu asi komentovat 🙂 došlo vám někdy, že se na kole dá i dojíždět do práce třeba? 😉 a zkusil jste jezdit denně 60km za prací? někdo to možná jezdí na kole, ale vetsina lidí (ta co kritizuje) dá 60km dvakrát do měsíce a považuje se za megasportovce 😀 a do práce jezdí ideálně SUVckem…

      Odpovědět

    8. Co to je za silné řeči o fyzicky zdatných nebo nezdatných jedincích? Myslíš si, že když máš o pár kilo svaloviny navíc nebo tak něco, že jsi lepší a ti „slabší“, nevím kde jsi to vzal teda, jako tam nemají mít přístup? Koho omezuješ prosím tebe. S takovým fašos přístupem běž víš kam. Přeji ti to samé obráceně..

      Odpovědět

    9. Reakce – Synku, ty budeš asi dobrej egoista, e-bike jsi viděl tak maximálně na fotce, ale mudruješ jak starej pantáta. Napřed vyzkoušej, pak plácej rozumy, jinak budeš za pitomce

      Odpovědět

  4. Dříve se tomu říkalo moped. A souhlasím s tím, že kdo na kopec nevyjede / nevyjde vlastní silou, ať si najde nižší. Největším problémem spousty míst je dnes přelidnění, které mopedy jen zhoršují. Hlavně, že byznys..

    Odpovědět

    1. Takže se jedna o sobectví, já na to mám tak tam mužů. Žebráci, lenochove si jeďte jinam. Jenomže ten kopec který ty vyslapnes sám a druhy ne, není tvůj nemáš na nej právo pokud sis ho nekoupíl. Což pochybuju. Takže se soustředění na sebe a druhé nech žít. Nejsi ředitelem planety aby jsi určoval kdo kam muže a kdo ne. Většinou to dělají lidi s komplexy aby odvrátila pozornost od sebe. Takže jestli chceš určovat pravidla tak si první kup pozemek a tam si můžeš určit kdo tam muže. Samozřejmě to neznamenají ze slušností a ohleduplnosti ta by měla být na obou stranách. Být eBike nemám, mám důl bez motoru, musím říct ze více idiotů co jsem potkal jsou ti bez motoru. Proste namchrovani chrti kteří na to mají a zbytek je povl který musí uhnout z cesty.

      Odpovědět

    2. Ještě jedna věc. Výš jaký je rozdíl mezi mopedem a ebikem? Tak pro tvou informaci na mopedu kroutí gripem na riditku kdežto n ebiku slapes. Jsi schopny ten rozdíl pochopit? Jinak omluva za chyby je to psané přes mobil, takže v předchozím příspěvku důl je přesněji full.🤟

      Odpovědět

    3. Pro mě přelidňují přírodu takoví lidé jako jsi, bez motoru, bez charakteru, tolerance, srdce a s egoismem, tak vypadni z přírody.

      Odpovědět

  5. Ahoj, článek je určitě přínosem. Rozhodně e-bike je přínosem pro lidi kteří by se na klasice už nepodívaly tam kam jim dopomůže e-bike. Krom toho je jasně vidět že ač s rozdíly jsou výkony srovnatelné, za mě 👍👍👍

    Odpovědět

    1. Koukám, že se mám nač těšit 😞. Jako silný alergik, astmatik s vadou chlopně mám sedět doma na zadku? Všude okolo jsou jen kopce, normální kolo neudýchám a mám dojem, že mě klepne. Teď mě dřív trefí, z některých názorů 🙈😁.

      Odpovědět

  6. Krásné vysvětlení a porovnání. Jezdím na kole teprve druhým rokem, intenzivněji než zamlada. Měla jsem možnost vyzkoušet e-bike a moc se mi to zalíbilo, protože mám problém vyjet náročnější kopce. Tohle porovnání mě utvrdilo, že zatím zůstanu u klasického kola. Nemusím trhat rekordy vzdáleností, a každý kopec se dá vyťapat i po svých.😃 Do budoucna určitě nezavrhuji, za krásou přírody se nějak dostat musím. 👍

    Odpovědět

      1. Jasně a ty lanovky u bikeparku jsou tam asi jen na koukání pro turisty , protože přeci každej správně bajker si to vyšlápne a když na to nemá, má jezdit po rovině, pozdravuj sveťák v DH 😂. Tyjo to by bylo najednou na těch tratích prázdno 🤣. No nic těch hardcore nadšenců kteří si užívají to tryznění výšlapů do kopců je podle docela málo, pak je velká skupina která to vyšlápne a bereto jako něco za něco, když to vyjedu můžu si to sjezd, ale když byste jim tam dali na výběr lanovku vsadím se že 90% zvolí tu lanovku, pokud opominu ekonomický faktor. No a pak tu je skupina kterou to šlapání do kopce neskutečně sere ikdyž to vyšlape, no a nakonec je tu skupina co to nevyšlape.
        Já nevím jak vy ale já jezdím na kole protože mě to baví, tak proč bych dělal činnost která mě nebaví. Na e-biku si tu jízdu do kopce naopak můžu užít jak nějakej pozvolnej flowtrail.

        Odpovědět

        1. Bike parky jsou pro jiná kola, stejně to je jako sjezdové lyže a běžky.

          Odpovědět

          1. A pro jiné bikery? To ne, v bikeparku potkáš úplně stejné lidi jako na trailu. A se stejným kolem. Vyloženě sjezdové kolo tam má málo kdo.


          2. Jsme už starší lidé máme po 60 a vlastníme slušné el. kola. Jezdíme na nich od podzimu 2019.Vyjedeme kdejaký kopec v Beskydech a denní trasy jsou daleko delší jak na klasickém horáku.Jízdy si užíváme. Večer jsme daleko víc dobití je to větší váhou kola. Ale spokojený. El. Kola po 50 let věku jen doporučujeme. Mladí mají ještě čas. Potřebuji se ještě více hýbat jak my starší tak jim stačí klasické horské.


          3. Já myslel ze i s trail bikem nebo endurem můžeš do bikeparku a ze jich tam je dost.


          4. Větší hovadský příměr se už snad nedá vymyslet !


        2. Super článek, elektro kolo je jedním slovem ZÁBAVA zdravím všechny, a hlavně v klidu 😊

          Odpovědět

  7. Trail Hunter je borec. Ať jde o testy nebo jízdy samotné. Problematika kol s nebo bez potrvá zřejmě dlouho. Obecně ať si každý jezdí na čem chce třeba na kozlu když ho to baví. Za mně ale jako za sportovce vytrvalostního e bike e kolo nikdy. Motivací jsou pro mně tréninky ve svižném tempu nebo závody byť jen na okresní nebo krajské úrovni ale ne jen v pozici zůčastnit se a to kolo , běh , běžky. Problémem této doby jsou tzv. moderní sportovci kteří by dříve díky pomocníkům k některým výkonům ani nepřičichly. Jen se děsím doby kdy při běhu bude pomáhat motorek a na běžkách bude pohon sněžnými pásy. A představte si , že jsou i tací které baví makat do kopců a přijímat výzvy k vrcholům bez pomahačů.

    Odpovědět

    1. Kdo si potřebuje něco dokazovat, ať si to dokazuje. Já jezdím na kole přes třicet let a v poslední době to střídám na e-bike a na klasice.
      Kritizovat e-bike může opravdu jenom ten, kdo to v životě nezkusil, nebo kdo na něj nemá.
      A vliv na životní prostředí, tak to je jasné, ale když jedu autem na 300km vzdálený trail nebo někam do zahraničí, tak je to taky pěkná pecka pro ovzduší, výše zmíněné lanovky to samé. To bychom opravdu nemohli dělat nic než chodit pěšky. Znám hodně lidí, kteří smýšlejí tak zvaně ekologicky a přitom mají prolétaný kus zeměkoule, hlavně že tam pak jdou do kopce, aby mohli závodit sami se sebou.
      Dělejme co nás baví, respektujme se navzájem,a bude tady dobře.

      Odpovědět

    2. až budeš mít infarkt tak dobře ti tak, na ebike by se ti to nestalo..

      Odpovědět

    3. Nikdy ? To máš odvahu vyslovit to slovo. Jinak, ať si každý dá motorek i na ty běžky, do toho ti nic není. Máš daleko ke svobodnému myšlení a proto mě ta diskuze děsí. Ty Olympioniku !

      Odpovědět

      1. Jiří Němčíku čti pořádně. Psal jsem ať si každý jezdí na čem chce. Je to jeho volba stejně jako moje.Jen přemýšlím kam se to ale vše posouvá ve snaze aby se všichni dostali všude , dál a výš za každou cenu v co nejkratším čase. Vždyť den má jen 24 hodin. A jak to vidíte třeba v běhu nebo jiných sportech s podporou? Každý má přece svoje práva se posouvat dál jak chce .Zauvažujte taky nad tím jak moc i v této oblasti jde o kšeft a vazbu poptávka vs nabídka.A ještě dotaz: kam by jste posunuly výkon,dojez a rychlost ebiku škola když za zásadě (nikdy) je podle vás něco špatnýho.

        Odpovědět

    4. Zatim jsem ebiku nepodlehl, ale asi mi za chvili nic jineho nezbyde.

      Ekologicky dopad sice je, ale porad mensi, nez dopad samotne dopravy autem k trailum. Treba cesta z Prahy na TrutnovTrails a zpet autem s bikem je urcite radove vetsi, nez provoz ebiku po trailech, kdyz na nem miatnak vyjede par km z domu.

      Za posledni rok mi odeslo koleno. Takze mam prestat jezdit a zustat jen na Modranske cyklostezce, jestli se to jeste trosku zhorsi, pripadne jezdit na vylety autem?
      Na druhou stranu je fakt, ze s ebikem se do terenu dostane fura tech, co by to jinak nezkusili, neumi se tam chovat, … a kazdopadne se traily i lesni vesty vic vyjizdi a opotrebuji, i kdyby byli vsichni svati, s bikem udelam 3 kolecka v Rychlebkach, s ebikem bych nejspis za den dal 5 nebo 6…

      Ale tohle uz bylo i v jinych sportech. Nerozbitne plastove kanoe a rafty a pujcovny napriklad zdevalvovaly vodactvi na dovolenou opilcu. Pokrok…

      Odpovědět

      1. Takhle to taky vnímám, každý má přece svobodný nárok jezdit na vodu, vyšplhat na Mt. Everest nebo si vyjet na Mt. Ventoux.

        Odpovědět

  8. Zdravý člověk a ebike?prooooč proboha? Ten pocit vítězství, když si vyslapes pořádný kopec (např. Lysou horu)na normálním kole ti ebike nikdy nedá!!!

    Odpovědět

      1. Klasická diskuze o ničem jeden neposlouchá druhého a vlastně nikdo neřeší test a co test ukázal. Diskuze zase ukazuje nenávist a potřebu řešit kdo kam může a nemůže a jaka je k tomu potřeba kvalifikace! Hrozný jak se k sobě lidi chovají.

        Test perfektní. Líbí se mi obsah jak individuální tak objektivní měřený. Na můj vkus je to možná zbytečně moc dlouhé. Ještě mi tam chyběl ten zajimavej faktor kdy elektro motor pomůže v rovinate části trailu aby se tam člověk dostal v rychlosti a mohl to projet technicky.

        Ebiky jsou super a hlavně ať si kazdej přeci dělá co chce. Má za sebou i normální enduro časy. Děti a motivace se může v čase měnit ale zažívám stejně pocity radosti jako jsem zazival před 3 lety na svém Kona process.

        Odpovědět

    1. z tvého názoru srší to typické čecháčkovství na co nemám je špatně až při výšlapu budeš mít infarkt tak dobře..

      Odpovědět

    2. Do 55 let jsem Lysou vyjel na horaku pod hodinu. Dnes po 60 už to nedám. Proto jsem si pořídil el. Kolo a vyjedu. Artróza kolena operace páteře se projevuje.

      Odpovědět

    3. Tobě možná ne, ale lidé nejsou stejní, víš ? Jestli jsi vůbec schopný chápat potřeby odlišných lidí než jsi ty ?

      Odpovědět

  9. Ahoj všem bikerům.

    Taky trochu přispěji do diskuze.
    Je mi třicet let a letos jsem si po 15 letech koupil bike (starší hardtailový Ghost) a natolik mě chytla cyklistika chytla že bych nejradši jezdil každý den alespoň 5hodin…
    Jenže vraťme se do reality.
    Jako každý z nás mám nějakou práci kam dojíždím,ale aby toho nebylo málo tak ještě podnikám a
    Potřeboval bych aby měl den tak 40 hodin…
    Z toho důvodu jsem šel do e-biku(Leader Fox Acron) díky tomu si mohu užít bikování každý den cestou do práce a zpět (cca 33km jedna cesta s velkým množstvím stoupaků)
    Protože je prostě rozdíl to jet hodinu 10 a dvě hodiny.
    A že si u toho člověk nemákne jsou kecy.
    Přesně jak to říká TH,já šlapu pořád stejně se stejnou intenzitou ale jedu dvojnásobnou rychlostí…
    Proto říkám že je to absolutně geniální takový e-bike.
    Když přijde víkend vezmu Ghosta a jedu si na pohodu celý den.
    Takže v mém případě to není o fyzičce (mimochodem aktivně jezdím motokros)ale o čase,a na to je motorák prostě super.

    Odpovědět

    1. Přesně tak, jde o čas…. když přijdu domů z práce a je 19 hod, tak si chci ještě zajezdit, ale když jedu na e-biku, tak v klidu za hodinu najedu jednou tolik co na normálním kole, takže nejen, že si zamakám, ale mám z toho i podvečerní výlet…:)

      Odpovědět

  10. Zdravím všechny bikery, cca dva roky zpět nebylo pod sluncem většího odpůrce e-biků než mě. Bylo to pro mě téměř sprosté slovo a všechny uživatele vyjma seniorů a lidí se zdravotním handicapem jsem měl za největší lenochy. To všechno do doby, než jsem si na jednom test festu po několikerém přemlouvání poprvé v životě zapůjčil e-bike (byla to Orbea Wild HT). Kolo jsem si zapůjčil po obědě a vrátil až večer, kolem šesté. Změnil jsem názor a dnes mám respekt ke komukoliv, kdo vytáhne paty z bytu a sedne na (jakékoliv) kolo. Zdejší debaty mi přijdou jako nekonečné konflikty majitelů nakousnutého jablka a androidu. Proboha, ať si každý jezdí na čem chce!!! Naučil jsem se respektovat volbu jakéhokoliv cyklisty a už nesoudím. Je na kole stejně jako já a třeba ho má na baterky, no a co? Místo odsuzování si naopak zkuste pokecat, jakou má zkušenost, co ho k tomu vedlo, jaká je spokojenost, klady a zápory, prostě se zajímejte. E-biky jsou nevyhnutelný vývoj, dnes jsou na elektřinu koloběžky, skútry a motorky…přesto máme každý svobodnou volbu jezdit na čem chceme dle svého vlastního uvážení. Respektujme volbu každého jednotlivého cyklisty a buďme rádi, že my sami ji máme taktéž. Mám klasického 29 bajka (Santa Cruz Highball 2019), mám i silničku a e-bike. Přítelkyně má e-bike, protože mi s klasickým kolem jednoduše nestačila, teď už je spokojená. Přátelé, neřešme takové kraviny, kdo na čem a proč jezdí a hlavně jezděme. Za pár let nebude nikdo z nás řešit, na čem jezdil, ale kam všude se podíval, s jakými přáteli, jaká u toho byla sranda a tak.

    Odpovědět

  11. Koupil jsem si e bike a jezdím na něm do práce.kazdy den dohromady 60km. Přijedu do práce o něco méně vyzdimanej. A makám kolo ti vypne pomoc při 25km/h. Můj průměr na cestě je okolo 30km/h. Pomoc e bike můžeš regulovat. Turbo v podstatě nepouziju. Na normálním kole bych do práce jel o dost déle a byl bych vyflusanej, protože neumím jezdit jinak než naplno a to platí i pro jízdu na e bike. Cannondale habit neo 2. Mám to prostě i cenově místo auta. Ať žije ebike

    Odpovědět

  12. Čaute. Díky TH za jeho videa, koukám na ně moc rád a jsou pro mě velkou inspirací. V tomto porovnání však nevidím žádné překvapení, verdikt je prostě ten, že fyzicky zničit se můžu na obou strojích. Respektuju jezdce na e-bicích, ale pro mě to už prostě není cyklistika. Jízdou na tom bych prostě nebyl spokojen se svým výkonem a bral bych to velmi chladně.
    Normálním kolům zdar!!

    Odpovědět

  13. Podstata některých komentářů je spíš v poznání lidských charakterových vlastností než způsob jízdy na kole. Např. Jako kdybych kritizoval sjezdaře, kteří se vozí nahoru lanovkou a dolu jezdí na lyžích a tudíž si stále vozí zadek, kdežto já jezdím na běžkách. Zrušme sjezdaře !

    Odpovědět

  14. Prosím tě můžeš odpověď jaká je výhoda integrované baterie??
    Pro mne je to jen designová záležitost.
    Kdežto seno integrovaná která je na uvedeném kole si myslím má mnohem více výhod.

    Odpovědět

  15. Zdravím Vás přátelé cyklistiky.
    Jezdím na kole 40 let,je mě 70,a loni jsem si koupil e bike,protože mě na Vysočině v dlouhém kopci naštval mladý 150kilový kolega,co se kolem mě přehnal na elektrokole.Tak jsem o něm taky začal uvažovat,protože do té doby jsem si pořád říkal že jsem na to mladý.Dnes ho mám taky,a řeknu Vám,že mě cyklistika začala opět bavit mnohem víc.
    A tady těm kritikům ,hltačům kilometrů bych chtěl připomenout,že taky jednou budou staří.

    Odpovědět

  16. Mě spíš hlava nebere, že 30 let po revoluci má pořád někdo potřebu řešit, na čem kdo jezdí. Osobně mi to je úplně jedno, ať si klidně jezdí na kole s vodíkovým pohonem nebo na volnou energii. Kdyby se staral každý bajker sám o sebe, tak by bylo postaráno o všechny bajkery v celé ČR.

    Odpovědět

  17. Na elektrokole uznavam pouze seniory a nejakym zpusobem handicapovane lidi. Ostatni jsou pro me pouze lenosi. Neni totiz nic lepsiho nez zdolat nejakou trasu , kopec a vzdalenost vlastnimi silami. Jezdim na kole protoze me to bavi a protoze me bavi pokorovat sam sebe. Kdybych jezdil na e-bike v zivote nemuzu mit radost ze svych vysledku. Ba dokonce muzu tvrdit ze s e-bike bych nekolik svych extremnich vzdalenosti na jeden zatah nedojel. Kdybych vyjel nejakou horu na elektrokole tak se s tim nemuzu ani chubit, protoze to kolo to vyjelo vlastne samo. A s ceho mam radost kdyz predjedu nejakeho cyklistu obzvlast mladeho na e-bike a hlavne do kopce 🙂

    Odpovědět

    1. Lubomír
      „Neni totiz nic lepsiho nez zdolat nejakou trasu , kopec a vzdalenost vlastnimi silami. Jezdim na kole protoze me to bavi a protoze me bavi pokorovat sam sebe ..“

      V tom případě je pro tebe ještě radostnější vyšlapat kopec na kole ze supermarketu za osmičku, to je teprve výzva.
      Proč si všichni ortodoxní bikeři bez pohonu kupují drahá kola s váhou kolem 10kg, když je pro ně tak důležité pokořovat sám sebe?
      Je to podobný rozdíl: kolo 15 a více kg versus kolo 10kg versus e-bike na minimální podporu.
      A to že předjedeš do kopce někoho na e-biku a máš z toho radost svědčí o dvou věcech:
      Za prvé – jel na minimální podporu, protože s nikým nezávodí a chce si výlet užít. Kdyby chtěl tak ho určitě neujedeš, ne daleko.
      Za druhé – máš problém sám se sebou, potřebuješ někomu dokazovat, že jsi borec ..Jenže většině normálních lidí je to úplně jedno.

      Odpovědět

      1. Jste uplne mimo. Stejne jako mi vadi zdravi a mladi lidi na ekolech , stejne tak mi vadi i cyklisti co si sednou do MHD , vyvezou se na kopec a pokracuji dal. Tohle neni cyklistka. Stejne tak mi vadi lidi co cekaji nekolik minut ma bus a pak se svezou jednu zastavku treba jen 200m. Stejne tak mi vadi lidi co neudelaji par kroku pesky a jedou 500m do obchodu pro rohliky. Samozrejme at si kazdej dela co chce . Je to kazdeho vec , ale pro me je to pouze lidska lenost nic vic.
        Dale vahu kola bych vubec neresil , profesnalni sportovci si take snazi vylepsit osobni rekordy a pouzivaji k tomu vsechny mozne prostredky. Ve finale je uplne jedno jestli mate 10kg kolo a pritom vazite o 20kg vic nez musite. Co se tyka podpory e-bike , i minimalni podpora je porad podpora. Jakou ze ma baterie kapacitu a kolik ze watu Vam na jedno nabiti usetri ? Navic kazdej kdo si kupuje e-bike tak ho kupuje aby si pomohl a ne aby jel pouze na minimalni podporu uz s tak tezkym kolem. Uz taky vidim jak jedete na e-bike do kopce a dochazi Vam sily a reknete si “  ne nepridam a pojedu na min. podporu“. Vzdyt je to jasny ze prida kazdy , aby si pomohl. A uz vubec se nebavim o tech co zamerne upravuji e-bike aby jeli rychleji.A posledni vec , se svymi uspechy se sice pochlubit muzu , ale mate pravdu ze spuste lidem je to uplne jedno. Kvuli tomu urcite nesportuju. Zkuste si parkrat sahnout na dno , zkuste si vlastnimi silami vyjet nekolik tisicovek nahoru. To je ten pravej pocit proc to clovek dela a ne nejaky chlubeni , ale tohle nemuze ebiker nikdy pochopit.

        Odpovědět

        1. Nebudu se s Vámi dohadovat, je mi dost přes padesát a na klasickém kole jezdím stále. Dost možná jsem na kole ujel víc než vy a sáhl jsem si i hodně krát, jak říkáte, na dno, ale to je přeci úplně jedno. To nic nemění na faktu, že mne udivují lidé jako Vy, kterým vadí, že někdo jede MHD do obchodu, nebo si prostě na výlet do těžšího terénu vezme ekolo. Co je Vám vůbec do toho?
          Za ty dva roky, co jezdím na ekole mě už taky párkrát někdo předjel i do kopce, protože já se snažím větší podporu používat jen tam kde je to nezbytně nutné, rozměj tam, kde bych na klasickém kole nevyjel a pravděpodobně ani vy. Nikdy jsem se nesnížil k tomu abych si podporu zvýšil a takového „závodníka“ předjel.
          A minimální podpora není téměř nic jiného, než že vám z 25-ti kilového kola udělá 10-ti kilové. Výhoda je ta, že když už opravdu nemůžete, nebo se dostanete do terénu, kde to po sobě těžaři neuklidili, tak si to prostě přepnete. S nikým nezávodíte, jenom vám to ulehčí rozhodování, že se prostě podíváte o jeden kopec dál.
          Přeju pěkný víkend.

          Odpovědět

    2. Lubomír ty musíš být dobře tupej, všude se tu řeší že kolo za tebe SAMO nikde nevyjede a ty to stejně použiješ ve větě… demence českých občanů je nekonečná..

      Odpovědět

  18. Tento test je nekorektny! Necahapem ako moze ta ista trasa prvy den mat dlzku 39km a na druhy den 28km? To je rozdiel 11km! Aj na mape je vydiet ze ebike isiel dlhzsiu trasu. Tak tu nemozete nic porovnavat. Kamarat daj si s jednym z tych dvoch bike naozaj ROVNAKO DLHU TRASU ako s druhym a potom porovnavaj.

    Odpovědět

    1. To je pravda. Tvurce tohto porovnavani vubec nevytvoril rovnake podminky pre obe kola. Zakladonu podminkou je rovnaka trasa. Tak nevim naco to mnelo zmysl ten test. Jen postval lidi. Nejhorsi je natom ze tvurce testu se ani nedozvy ze ten test je nekorektny lebo necita komenty. Nejlip ze zije v sladke nevedomosti.

      Odpovědět

      1. Patriku, pozorně si test skoukni ještě jednou. Potom se dozvíš proč je v těch vzdálenostech rozdíl. Asi si to nepochopil.

        Odpovědět

  19. Když to tady čtu, tak mají největší problém ekolisti.

    Odpovědět

    1. Smutné

      Už jsi někdy viděl e-kolistu, že by na někoho útočil, že jede na klasickém kole?
      Já teda ne.

      Přeju všem ať se na víkend oteplí.

      Odpovědět

  20. Koukám, že se mám nač těšit 😞. Jako silný alergik, astmatik s vadou chlopně mám sedět doma na zadku? Všude okolo jsou jen kopce, normální kolo neudýchám a mám dojem, že mě klepne. Teď mě dřív trefí, z některých názorů 🙈😁.

    Odpovědět

  21. Informácia o Rychlebských stezkách ma celkom prekvapila. Síce E-Bike zatiať stále nemám (predobjednal som si Cube ešte minulý rok, ale stále nedorazil), ale Rychleby som mal v pláne navštíviť ako prvé. Úprimne ani po prečítaní ich „Proč nechceme na Rychlebských stezkách e-bajky?“ ma nijak nepresvedčili aby som na tie traily s e-bikom nešiel, keďže celé „problém“ je len v ich pomýlenej filozofii, ktorú sa snažia natlačiť všetkým návštevníkom a ktorá aj v tejtom fóre prebublala v niektorých príspevkoch na povrch.

    Odpovědět

    1. Proč nechceme na Rychlebských stezkách e-bajky?

      Teď napíšu něco, za co mně asi dost lidí nebude mít rádo. Je to jen můj názor.
      Rychlebské stezky vznikly si jako projekt party nadšenců, ovšem časem se z toho stal podnikatelský záměr se vším všudy.
      Tedy je potřeba vytvářet zisk. Nabraly se na to dotace, ale aby dost zbylo, stará se o stezky dál parta tzv. nadšenců, kterou to furt baví.
      Dělají to ve volném čase, asi za pivo a párek. Je u toho možná dost legrace.! Klobouk dolů.! Tito nadšenci samozřejmě taky rádi jezdí na kole. Jelikož jsou to většinou asi mladší ročníky a zbytek volného času tráví povětšinu zábavou, musí dost tvrdě šetřit, aby si nějaké slušné kolo mohli koupit.
      Pak je možná namíchne, že tam přijede někdo, kdo tam nemaká a ještě si vezme e-bike. Provozovatel, aby si udržel jejich přízeň a chodili mu tam makat, se taky musí tvářit, že mu e-bikeři vadí. Je to většinou ale naopak, protože tito lidé (e-bikeři) tam zpravidla jemu i na stezky navázanému podnikání, přivezou více peněz (jsou zpravidla movitější a utrácí více za ubytování jídlo a pod.) . Kecy o opotřebení trailů jsou jen výmyslem, jelikož o deset kilo těžší chlap na normálním celopéru vytváří mnohem větší nápor na trať než lehčí na e-biku, který má často až dvojnásobnou styčnou plochu, díky velkým pneumatikám. A že by to jel 6x, tak to ani náhodou, ono to je dolů taky docela slušná makačka. To asi uzná každý.
      Jak jsem psal v úvodu, je to čistě můj názor, nikomu ho nevnucuju a rád se nechám přesvědčit (fakty) o opaku.
      Na shledanou v Rychlebech nebo na nějakém jiném trailu. 🙂

      P.S. zatím jsem tam vždy jezdil na svém Lapierru Zesty 26″.

      Odpovědět

  22. Opravdu se bavim,ta nenávist některých baikeru,myslím tech klasických, je opravdu neskutečná. Nejlepší je na tom to,ze jsou to vesměs lidé, kteří o tom vůbec v nic nevědí, nikdy si to nezkusili,něco,jako ochránce vlků, který vlka viděl na fotce,možná v zoo.
    Je to takový národní sport,kecat do něčeho o čem nic nevím.
    Naštěstí těchto extremistu začíná ubývat,a stále vice lidí chápe,ze je to opravdu každého věc, na čem pojede,a důležité je jenom to,jaký z toho ma on pocit.
    Mám e-bike dva roky,žádné městské vozítko, nadelil jsem si ho k 65 narozeninam,kdy jsem do poslední chvíle, jezdil pravidelně spousty let nás horském kole,několik tisíc kilometru každý rok.
    Opravdu nelituji,s nikým nezavodim,nemám to zapotřebí, jezdím kvůli sobě, své radosti,a ne pro provokaci druhých.
    Zpočátku jsem také zažil několik nechutnych výpadů, ale dnes už se mi to opravdu už skoro nestává, a to ani na trialech, které i ve svém věku rad jezdim,naopak už jsem zaznamenal i positivní komentáře, kdy mi mladi borecci vysekli poklonu,že mám tu energii,a odvahu v tomto věku to absolvovat.
    Mimo jiné, ty kecy o tom jak důchodce vyjede na kopec,na elektrokole,a potom se boji,a je nebezpečný druhým, když ma jet dolů??!????? No nevím, možná by si to někteří tito co vsechno vi mohli se mnou dolu zkusit,neříkám, ze budu první dole,ale mám už mnohokrát vyzkoušeno, ze rozhodne ne poslední,a určité trial dolu nezablokuji rozklepanym sjizdenim.
    To názor a zkušenosti možná starého dedka,který ale také byl dlouhá léta vášnivým bikerem,a je jim dále, jen si trošku pomohl v těžkých vyjezdech.Pozor mladí bojovníci, každý jednou zestarneme,ale pokud nám zdraví a láska ke sportu zůstane, je to jen dobře, věřte mi,a není to jenom o kole,e-kole,ale spoustě dalších činností.
    Respektujme se hlavně navzajem,nekazme si krásné chvíle zbytečnými invektivami.
    Já začínal na pevne vidlici,s par převody, a také nikomu nevycitam carbon,150mm zdvihy,12 koleček na kazetě, protože to není důležité, důležité je něco dělat, možná tomu i trochu rozumět, a potom kecat.Pejsek

    Odpovědět

  23. Jen technická, protože kdo na čem jezdí, beru za osobní rozhodnutí jedince – proč jsou trasy o podstatný rozdíl delší ve prospěch ebiku? A to včetně stoupání.. to pak porovnání HR zón není moc fér. Když už chci něco porovnávat, mělo by to být za stejných podmínek.

    Odpovědět

  24. Zdravim,

    nebudu hodnotit jizdni vlastnosti kol. To TH udelal myslim jak umi nejlip.

    Ale co se spalovani a spol tyce je to chybne vzate. Uz proto, ze nemate wattmetr, ktery by do algoritmu Garminu pridal jasnou promennou pro vypocet vydane energie.
    Za dalsi Garmin to nasledne propocitava z ujete vzdalenosti, prevyseni, tepu, prumerne rychlosti a odhadne vykon, ktery pak zapocita do spalenych kalorii.
    A jak je videt pri kratsi vzdalenosti na klasickem kole pri nizsi prumerne rychlosti i nizsim prevyseni bylo vydano vic energie.

    Fakt bych tenhle odhadovaci Garmin test z odhadovanych hodnot kde navic Garmin zapocitava vykon elektrokola jako vykon jedince opravdu nebral jako bernou minci.

    Na klasickem kole pri rovnakem vykonu, stejna trasa, stejny cas, stejna prumerna rychlost i prevyseni budete vydavat vic energie nez, kdyz vam k tomu vykonu pomaha motor.

    Odpovědět

  25. Jeden by po přečtení toho vlákna skoro nabyl dojmu, že je ta scéna u nás zbytečně dramatická. E-bike nemám, ale vášnivě tenhle trend pozoruji. Takový druh zábavy tu u nás, stejně tak jako kdekoliv jinde ve světě prostě bude a to i v budoucnu a dovedu si představit, že bude i víc a víc populární. Takže vždy to je jen o nastavených mantinelech, a to i těch mravních.
    Pochopitelně by bylo krásné, kdyby tomu bylo tak nebo onak, tak jak bychom si to všichni přáli. Ale právo nás všech končí tam, kde začíná svoboda druhého. Není třeba bojovat s větrnými mlýny. Dovedu si představit, že když přišel mountain-bike do lesů prvně, asi taky bylo lidí, kterým se to z jenoho či druhého důvodu nelíbilo, ale nemohli udělat nic. Přišlo to a zůstalo a většina lidí je za to dnes určitě ráda. Case in point debata tady.
    Nenabádám tu kdejaké přehnané pokoře, já pořád věřím, že to u nás není ani potřeba. A každý by ji v sobě měl i tak kus mít. Jednoduše nemám za to, že by tu nějaký argument měl vůbec existovat, leda snad jen nějaký zástupný. A těch máme každý ve svém životě spousty i jinde. Takže hlavně a především, s rozumem. Těším se, až se doma vydám prozkoumávat všechny ty naše vrchy a poznám si tak republiku po svém. A jestli něco budu řešit, tak jsou to věci logistické a nikoli prkotiny. A jestli k tomu použiju to či ono, kolo nebo chůzi, vlak nebo třeba stopa, to už je přece úplně jedno. Prostě každý si to může dělat po svém. #kvalitníživot #easypeasy #opa

    Odpovědět

  26. A už se taky připravují umělé elektricky poháněné svaly, tak i takový tremp ujde větší vzdálenost než bez baterií…
    My lidé degenerujeme, za pomocí techniky a svou přítomností zamořujeme svým cestováním okolí čím dál víc !

    Odpovědět

  27. Článek jsem si s chutí přečetl a byl překvapen výsledky srovnání. Když jsem dorazil na komentáře, dost se mi přitížilo…
    Je pravda, že je nemusím číst. máte „pravdu“

    Odpovědět

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..