Elektrokola na závodní trati: letos se jede Světový pohár i Mistrovství světa na kolech s motory
Popularita elektrokol stoupá každým rokem a důsledkem je mimo jiné pozornost organizátorů lokálních i mezinárodních závodů. A zatímco poměřování sil na nižších úrovních jsme mohli potkávat i v minulých letech, letos se naplno rozjedou i velké mezinárodní závody.
Do kategorie e-biků se totiž naplno zapojila Mezinárodní cyklistická unie UCI. Pod její hlavičkou se letos jedou čtyři závody Světového poháru WES a samotná potom uspořádá i mistrovský závod v rámci běžného Mistrovství světa. Tam tedy vůbec poprvé uvidíme vedle cross-country a sjezdu i novou kategorii e-biků.
Svěťák na elektrických endurech
Světový pohár WES začal v polovině dubna prvních ze čtyř závodů, který se konal v Monacu. Organizátoři zvolili pro hlavní závod koncept závodů enduro, kdy se v závodní den jede několik rychlostních zkoušek, mezi nimiž se závodníci přesouvají v rámci neměřených přejezdů.

První závod přinesl tři erzety, které závodníci absolvovali za necelou půlhodinu – doba strávená na trati je tedy o něco delší než u běžných enduro závodů. Těm naopak odpovídají dispozice trati, kde převažují technické sjezdové pasáže, ale nechybí ani šlapavé úseky, kde jsou příšlapy využity naplno. Vedle hlavních enduro závodů, které se jedou v neděli, je vždy na program zařazen i sobotní jednorázový XC závod.
Mezi enduro jezdci nechybí světová esa a veteráni, ostatně druhé místo obsadil v Monaku Nicolas Vouilloz – šestinásobný vítěz na mistrovství světa ve sjezdu. A neztratili se ani Češi – z trojice reprezentantů nejlépe zajel Petr Třešňák na třináctém místě.
Další závod přijde na řadu tento víkend, kdy se závodníci přesunou do Švýcarska
Mistrovství na XC trati a s 250W motory
Zatímco v případě světového poháru WES lákají organizátoři především na enduro, u mistrovství světa přijde na řadu ryzí cross-country. Závod se pojede v Kanadě na totožném 7,3km okruhu, kde si o titul mistra zajede o pár dnů později elita mužů i žen. Šampionát se koná od 26. srpna a e-biky přijdou na řadu třetí závodní den. Závodit se bude v kategorii mužů i žen pravděpodobně ve formátu 1h 30min + 1 kolo.
Závodníci osedlají stroje, kde výkon motoru nepřevyšuje 250 W a příšlap je aktivní pouze do rychlosti 25 km/h. Zároveň musí jít pouze o příšlap, nikoliv samostatný pohon, který by šel využít bez šlapání. Taková asistence je tolerována pouze při rozjezdu do rychlosti 6 km/h.

Podobně jako u běžných závodů v cross-country budou závodníci využívat technické depo, kde ovšem nesmí dojí k výměně kola ani baterie. Celý závod tak musí být absolvován na jednom stroji a s totožným akumulátorem jako na startu.
Technika je před startem samozřejmě kontrolována komisaři závodu, aby splňovala limity dané v pravidlech a všichni závodníci tak měli stejné podmínky. O vítězi pak rozhoduje nejen fyzická zdatnost jezdce, ale také strategie při nakládání s elektropohonem, respektive energií v akumulátoru.