Trek Top Fuel Gen4: Test nízkozdvižného kola na traily
Trek Top Fuel je celoodpružený bajk s 29“ koly a zdvihem 130 milimetrů vepředu a 120 milimetrů vzadu. Ze světa cross-country si bere obratnost a svižnost, ale kombinuje to s trailovou geometrií, aby se na kole jelo pohodlněji a s větší jistotou i na rozbitých trailech.
Této kategorii kol se říká downcountry a mě hodně baví. Na takové ty přírodní lesní traily je zdvih dostatečný a klidně se na tom dají odjet i Rychlebky. Úžasně se hodí na flowtraily, dá se na nich i ledacos polítat a přitom s nimi není problém vyrazit i na delší šlapavý výlety. Proto jsem takový koncept zvolil i pro svůj Trail Hunter Bike, což je cenově dostupné kolo na traily na hliníkovém rámu. Chtěl jsem ale prověřit podobně stavěné kolo, ovšem na karbonovém rámu a s luxusnější výbavou. Nejnovější generace Treku Top Fuel se mi zdá jako vhodný adept.
Podívejte se na videotest:
Konkrétně jsme měli na test k dispozici model Trek Top Fuel Gen4 9.8 GX AXS, který nám zapůjčili v obchodě Elementstore.cz, kde je aktuálně k dostání za 174 490 Kč. Trek Top Fuel se ale nabízí v širokém cenovém spektru od výrazně levnějších verzí na hliníkovém rámu až po top model za tři sta tisíc korun. Vybrat si tak můžete podle svých možností a dle ceny se pak odvíjí především kvalita a odolnost komponent a samozřejmě také celková hmotnost kola. Základní jízdní charakter ale bude podobný, a tak může být tento test přínosný i pro ty z vás, kdo zrovna testovanou konfiguraci nehledáte.
Osvědčená geometrie, méně váhy
Když se podíváme na geometrii tohodle kola, tak zjistíme, že se nepouští do nějakých extrémů. Úhel hlavy je 65,5°, efektivní úhel sedlovky 75,9° a rozměry reach a stack ukazují, že proporce rámu nijak nevybočují z aktuálního standardu. Překvapí snad jen o něco delší zadní stavba.

Je zajímavé, že tahle nejnovější 4. generace modelu Top Fuel má geometrii téměř stejnou jako generace předchozí. Konstruktérům se ale podařilo snížit hmotnost rámu o 220 g a také do něj zakomponovali čtyřpolohový flipchip u tlumiče, který umožňuje lehce pozměnit jak geometrii rámu, tak i progresivitu tlumení.
Flipchip mírně sníží nebo zvýší polohu středu a o půl stupně tak pohne s úhly hlavy a sedlovky. Kolo si zkrátka můžete nastavit víc na šlapavo nebo na sjezdovo, ale rozdíl to není nijak výrazný. Stejně tak rozdíl v progresivitě tlumení není něco, co byste okamžitě vnímali.
Rám má jinak jednoduchou konstrukci s pevným ramenem řetězové vzpěry a čepem zabudovaným do zadního náboje. Na rámu potěší užitečné detaily jako závitový střed nebo poctivá ochrana spodní rámové trubky, sám pak hodně oceňuju snadno přístupný úložný prostor pod košíkem.
Nejsou ty zdvihy málo?
Ať už jsem si na kolo sedl sám nebo kolega tester Tomáš, oba jsme měli při rozjezdu stejná slova na jazyku – je to abnormálně živé a obratné kolo. To je samozřejmě způsobeno i tím, že jsme oba zvyklí jezdit spíše na trail/enduro kolech s vyšším zdvihy a po přesednutí z nějakého ostrého cross-country kola bychom mohli mít dojem opačný. Ale toto je prostě kolo na traily a mezi koly na traily je opravdu hodně živé.

Ta agilita je daná jak geometrií, tak i těmi nižšími zdvihy. A řekl bych, že to obecně vysvětluje popularitu kategorie downcountry. Je mnoho jezdců, kteří si s vidinou jízdy po trailech nakoupili trailová nebo enduro kola se zbytečně vysokými zdvihy vzhledem k terénu, na kterém primárně jezdí. Když pak po pár letech prozřou a zkusí si nějaké downcountry kolo, jsou nadšení a enduro jde z domu. Ostatně, podobné pocity prožívám i sám – sice enduro kolo z domu nepůjde, protože na něm dál jezdím těžší terény a bikeparky, ale na ježdění na domácích trailech v okolí Brna, nebo třeba i na Rychlebské stezky, si raději vezmu downcountry, když mám tu možnost.
Zdvih 130 mm stačí na většinu přírodních trailů a hobby enduro. Skvěle se na takovém kole jezdí i na flowtrailech a já si na něm oblíbil i skákání, protože se na odrazech neztratí tolik energie ve zdvihu jako na enduro kolech. A dnešní moderní skákací traily jsou přitom vyhlazení natolik, že vyšší zdvih na samotnou trať není potřeba. Z downcountry kol se tak stává poměrně dobrý univerzál a zdvihy jsou pro mnoho případů dostatečné. Chybět budou až na hodně rychlých a rozbitých tratích, v bikeparcích nebo v těžkém enduro terénu. Pochopitelně se v takových případech kromě nižšího zdvihu projeví i naladění geometrie, které jde vstříc mrštnosti více než u radikálně stabilních enduro kol.
Dobrý podvozek a elektrika v ceně
Kolo se nabízí v širokém spektru výbav a jízdní dojmy budou bezesporu podobné i u levnějších konfigurací, my tu ale máme na vyzkoušení jednu z těch lepších. Ta je postavena na pohonu SRAM GX AXS a můžete proto počítat s elektrickou bezdrátovou přehazkou. Líbí se mi, že výrobce drží celou sadu GX včetně kazety, řetězu, klik a převodníku. U něj překvapí jen 30 zubů, na tak „rychlostichtivé“ kolo bych dal raději 32.
TIP: Kompletní konfiguraci a geometrii si můžete nastudovat na webu výrobce
Brzdy jsou také od Sramu, konkrétně bronzové Levely v čtyřpístkovém provedení v kombinaci se 180mm kotouči. Nástup mají trochu mdlejší, brzdnou silou neohromí, ale stačí to. Také je potřeba počítat s tím, že pracují s brzdovou kapalinou lehce náročnější na servis než olej. Prostě Sram.

Sram vlastně dodal i podvozek, protože mu patří značka RockShox, no a vepředu máme vidlici Pike Select+ a vzadu tlumič Deluxe Ultimate RCT. Jsou to pokročilé tlumicí jednotky, které v terénu fungují výborně, ale u takto koncipovaného kola by asi řada jezdců ocenila, kdyby šly do výjezdů plně zamknout. To však bohužel nejde, dá se jen přitlumit komprese.
Zbytek výbavy už je z produkce značky Bontrager spadající pod Trek. Platí to včetně zapletených kol a plášťů, u kterých se mi líbí, že Trek už přímo z výroby všechno připravil na bezdušový provoz. Ráfky jsou hliníkové a mají šířku 30 mm.
Pokud by vám nevyhovoval sklon či dílka představce, musíte ho vyměnit včetně řídítek. Tvoří spolu totiž jednolitý karbonový celek. Řídítka jsou široká 820 mm a majitel kola si je zkrátí podle potřeby, u této testovačky však musíme ruce trochu víc roztáhnout. Samozřejmostí je jinak teleskopická sedlovka, u větších velikostí rámů má zdvih 170 mm. V rámu je ale jinak místa dost a vešla by se i delší.
Více peněz, méně hmoty
Kolo splnilo očekávání a je opravdu tak živé a mrštné, jak vypadá na první pohled i podle čísel geometrie. Přispívá k tomu bezesporu i relativně nízká hmotnost. Třeba oproti Trail Hunter Biku je o více než kilo nižší. Jenže tady máme karbon, komponenty z vyšších řad a taky o sto tisíc vyšší cenovku. Také samotný Trek má v nabídce Top Fuel na hliníkovém rámu o sto tisíc levnější, ale je pak pochopitelně těžší.

A tak je na každém z vás, kolik jste ochotni připlatit za každý ušetřený gram hmotnosti a o něco kvalitnější komponenty. Vyšší hmotnost levnějších kol se sice projeví na o něco nižší agilitě kola a větší únavě ve výšlapech do kopců, ale má i výhodu – působí pak o něco stabilněji ve sjezdech. To jsme si ostatně během testu sami ověřili – viz video výše. Základní charakter kola ale zůstává podobný v každé konfiguraci a Trek Top Fuel je perfektním zástupcem kategorie downcountry.