Ghost Poacha Pro: Test kola s rukopisem Tomáše Slavíka
Poacha je nový model celoodpruženého kola od Ghostu. Má zdvihy 180 mm a 29“ kolo vepředu a 27,5“ vzadu. Tohle freeridové kolo bylo vyvinuto ve spolupráci s Tomášem Slavíkem, světovou jedničkou v městských sjezdech a ve fourcrossu, takže je nachystané na ty nejdrsnější sjezdy, nejprudší tratě v bikeparku, ale i na ty největší skoky, co najdete.
Pokud se vám nechce číst, podívejte se na videotest výše, kde se dozvíte vše podstatné, zažijete autentické jízdní dojmy a uvidíte kolo v akci.
TIP: Kompletní technickou specifikaci najdete zde.
Je to dlouhán
Geometrie se drží moderních trendů po všech směrech. To znamená, že hodnoty narůstají do docela velkých čísel – reach ve velikosti M je 471 mm, délka zadní stavby narostla až na 439 mm a rozvor kol 1256 mm. Úhly hlavové a sedlové trubky se drží v již standardních hodnotách běžných pro tuto kategorii, a to konkrétně 64° hlavový a 79° sedlový úhel. Když mluvíme o modernosti tohoto rámu, nesmí chybět flipchip. Umožňuje High, nebo Low nastavení, které sníží střed o 7 mm a položí hlavový úhel o půl stupně.

Rám je připravený na instalaci dvoukorunkové vidlice a také můžete pomocí instalace delšího tlumiče zvýšit zdvih zadní stavby na 190 mm. Z kola se tak dá udělat i téměř čistokrevný sjezďák.
Rám je celkově velmi mohutný, až by si ho někdo mohl splést s e-bikem. Ale je vyrobený z karbonu a ve velikosti L váží celkem rozumných 3,8 kg. Celková hmotnost kola se ale navýšila na 17,7 kg, což je dáno celkově robustním osazením. Ložiska jsou dobře chráněná od nečistot, stejně tak jako tlumič, který je chráněn integrovaným blatníčkem.
Na rámu je ochrana jak ze spodní strany, tak na řetězové vzpěře. Najdeme tu také dva úchyty na lahev, či nářadí, co tu naopak nenajdeme je úložný prostor v rámu.
Proti moderním trendům však jde možnost zasunutí sedlovky. Je tu osazena teleskopická sedlovka se zdvihem 180 mm a nelze ji zcela zasunout do rámu, jelikož jí brání tlumič umístěný pod sedlovou trubkou.
Rychleji, strměji!
Jízdní dojmy z toho kola jsou celkem jednoznačné. V pomalých rychlostech kolo působí trochu těžkopádně a vyžaduje větší razanci při manévrování. S nabývající rychlostí ale kolo dává najevo, k čemu je předurčeno. Čím strmější, rozbitější a rychlejší trať, tím víc Poacha ožívá, aby ukázala, co umí. Je to opravdu dlouhý, stabilní bajk se sjezdovými rysy, a tak vám dodá sebejistotu pustit se do čehokoli.

Oproti ryze sjezdovým kolům je ale tento více univerzální. Geometrie přece jen není ryze downhillová a spolu s osazeným pohonem umožňují i celkem pohodlné šlapání na kopec. Oproti sjezďáku se s ním dá také daleko víc hrát ve vzduchu.
Na výbavě se nešetřilo
Ghost nabízí Poachu ve třech variantách. Všechny sdílí karbonový rám a ceny se aktuálně pohybují od 125 do 200 tisíc korun. My měli na test prostřední model za 160 tisíc korun. Ovšem, ani nejnižší specifikace výbavou rozhodně neurazí.
O odpružení se stará Fox a to konkrétně vidlice 38 s patronou GRIP X2 a tlumič Float X2, oboje ve verzi Factory s kashima povrchovou úpravou. Na odpružení si můžete nastavit, na co si jen vzpomenete, což pro nezkušené může být trochu oříšek. Když tomu však věnujete trochu času, naladíte si podvozek přesně tak, jak budete chtít.



Až to pošlete z toho nejprudšího kopce, co uvidíte, budou se vám hodit pořádné brzdy. A ty tu jsou! Čtyřpístky TRP DH-R EVO nadchnou jak jejich brzdnou silou, tak i její modulací. Pomáhá tomu i osazení 220mm kotoučem vepředu a 200mm vzadu.
Většinu času na tomhle kole nejspíš budete chtít strávit v bikeparku, ale pokud příjde řada na šlapání, budete se moct spolehnout na pohon Shimano XT a to v celé sadě, od přehazovačky až po řetěz.
Na výplety se také můžete spolehnout. Je tu osazena prověřená značka DT Swiss a to v robustní řadě F 1900 se šířkou 30 mm. Obuté jsou do plášťů Continental Kryptotal v enduro verzi. Mají měkkou směs gumy vepředu i vzadu a citelně přispívají do celkové hmotnosti kola.

Další komponenty se drží v podobné kategorii. Za zmínku stojí pěkný kokpit od Raceface. Celkově je výbava velmi vyvážená a na vysoké úrovni. Celkově je výbava dobře vyvážená a úroveň komponent odpovídá předpokládané zátěži kola.
Karbonový drsňák
Pokud hledáte hravé a obratné kolo, Poacha nebude úplně pro vás. Tohle je zbraň pro rychlost, těžký terén a velký skoky – a přesně tam se cítí jako doma.
Je to bike, co nabídne stabilitu a jistotu méně pokročilým jezdcům, ale zároveň má dost velký potenciál pro zkušené jezdce, kteří chtějí posouvat limity. Nejvíc oceníte schopnost žehlit terén a držet stopu ve vysoké rychlosti, naopak na mírnějším flowtrailu působí línějším a těžkopádným dojmem. Ale zase vás bude neustále vybízet, ať jedete rychleji, skáčete dál a víc si dovolíte.
Cena není úplně nízká, ale za svoje peníze dostanete kvalitní kolo s vyváženou výbavou, na které není potřeba hned něco měnit. Je ale škoda, že se kolo nenabízí i v hliníkové verzi, která by ho učinila o něco dostupnější. Možná se ještě dočkáme. Prozatím je to tedy výhradně karbonová záležitost na nejdrsnější ježdění v bikeparcích i mimo ně.
