Ostatní články

Nový Trek Fuel v testu: Jeden rám, tři kola

Vyzkoušeli jsme nový Trek Fuel, a to ve verzi LX. Zároveň přichází i verze MX a tradiční EX. Ačkoli se charakterem docela liší, všechny vycházejí ze stejného nového rámového základu.

Nechce se vám číst? Podívejte se na videorecenzi:

Jak je to tedy s těmi verzemi:

Fuel EX zůstává věrný svému předchůdci, jen dostal lehce upravenou geometrii, 29″ kola a o 5 mm víc zdvihu vzadu – tedy 145 mm a 150 mm vepředu. To je trailbike přesně tak, jak ho od Treku známe.

Fuel MX přidává víc ovladatelnosti díky 27,5″ zadnímu kolu a také vyšší zdvihy – 160 mm vepředu a 150 mm vzadu. Tady už se dostáváme spíš do all-mountain kategorie.

Fuel LX se vrací k 29″ kolům a zdvih narostl až na 170 mm vepředu a 160 mm vzadu. Tady už jsme jednoznačně v enduro vodách – a dá se říct, že jde o náhradu za starší, jednodušší model Slash. Ten se totiž v nejnovější verzi posunul výkonnostního endura s high-pivotem.

A co je zajímavé – všechny tyto verze staví Trek na jednom rámu!

O velikost míň a řídítka výš

Geometrie verze EX se nijak zásadně neliší od předchozí 6. generace. Některé hodnoty zůstaly, jiné se posunuly – rozvor ve velikosti L se prodloužil o 1,2 cm, hlavová trubka vyrostla o 2 cm a spolu s ní i stack, takže řídítka budou posazená výše. Celkově ale jízdní vlastnosti budou velmi podobné předchůdci. 

TIP: podrobnou specifikaci najdete na webu výrobce

Větší změnou je odebrání velikosti M/L z nabídky. To na jednu stranu zpřehledňuje výběr, ale na druhou ubírá možnost jezdcům, kteří jsou na hranici velikostí.

Jak je vlastně možné, že na stejném rámu můžeme postavit tři dost odlišná kola? Klíčem je vyměnitelné vahadlo a spodní úchyt tlumiče. K tomu je samozřejmě nutné osadit i jiný tlumič a vidlici s větším zdvihem.

Vahadlo se prodává za 7700 Kč a spodní úchyt tlumiče, sloužící pro změnu geometrie do mullet setupu za 640 Kč. Pokud tedy chcete menší zadní kolo, musíte trochu zainvestovat a nestačí pouze otočit flip chip. Ten tu je také, ale slouží ke změně progresivity tlumiče.

Verze MX má menší 27,5″ zadní kolo v základu, vyšší zdvih a mírně položenější vidlici – 64,2° oproti 64,5° u Fuelu EX. My tu ale na test máme verzi LX, která jde ještě dál: hlavový úhel má položený až na 63,4°, sedlový úhel je lehce konzervativních 76,4°. 

Geometrii pak doplňuje kratší reach 473 mm a vyšší stack 647 mm, což znamená, že řídítka máte blíže a výše. Kratší předek zároveň vyvažuje delší zadní stavba – ve velikosti L má 442 mm a s velikostí rámu se mění. Pokud by vám 29″ kola nesedla, dá se zkombinovat vahadlo LX se spodním úchytem MX a rám tak osadit i do mullet setupu.

Univerzální hliník něco váží…

V testu máme hliníkový rám, který působí dost robustním dojmem a celé kolo v této výbavě váží 17,5 kg, což není málo ani v kategorii enduro kol. Myslím si, že je to jeden z kompromisů za univerzálnosti tohoto rámu. Nejlehčí hliníkový Fuel EX – tedy trailové kolo, které by mělo být lehké a hravé, má podle výrobce 16,9 kg ve velikost M. A to to není žádné levné kolo. Aktuálně je jeho cena 155 490 Kč.

Hmotnost dokáže výrazněji redukovat až karbonový rám. Nejlehčí Fuel EX s karbonovým rámem se dostane na 14,1 kg, endurová verze LX pak na 15,3 kg. To už jsou ale kola přesahující cenovku 220 tisíc.

Co se týče detailů, rám je zpracovaný hezky. Úložný prostor v rámu dostanete i u hliníku a součástí jsou dvě pouzdra. Nechybí ochrana spodní řetězové vzpěry ani spodní rámové trubky.

Musím trek pochválit za design a hlavně barvy. Ty mě fakt baví. Kdo radši něco nenápadného, může zvolit šedou, nebo tmavě červenou. Kdo má rád křiklavější barvy, také si přijde na své. A většina laků je doplněna o zajímavé detaily, jako třeba tečky v jiném odstínu či jiné vzory.

Tohle není jen na přímou cestu z kopce dolů

Vyšší zdvihy a pružinový tlumič dávají tušit, že bude kolo navrženo primárně na cesty z kopce dolů. Ale tak to není. Trek Fuel je univerzální bike na traily a při usednutí za řídítka je to hned znát.

Do kopce se na kole šlape v pohodě. Tlumič nemá moc tendenci se houpat při dupání do pedálů, ale na druhou stranu hezky reaguje na nerovnosti i při jízdě do kopce. Kdo má radši sportovnější jízdu, může si tlumič přitvrdit páčkou. Pochopitelně nečekejte výbušnost a lehkost cross-country kola, ale rozhodně nemusíte chodit do kopců pěšky.

Co je z kola hned cítit je jeho kratší reach, ale hlavně hodně vysoko položená řídítka. Do prudšího kopce je trochu cítit i položenější sedlová trubka. Z kombinace těchto faktorů mám pocit, že sedím trochu víc vzpřímeně a vzadu. Ale díky delší zadní stavbě se kolo nemá tendenci stavět na zadní a vyškrábete se na něm i do strmého svahu.

Vyšší poloha řídítek je pak znát i při cestě z kopce dolů. Přispívá to na sebejistotě i v prudších sjezdech a nijak to neubírá z ovladatelnosti. Kolo reaguje fakt rychle a je to zábavná jízda.

Zadní stavba je papírově dlouhá, ale kratší a vyšší předek to docela kompenzuje. Tak se i do manuálů nakonec kolo zvedá celkem ochotně a nepůsobí vyloženě těžkopádným dojmem, přestože k tomu obvykle mají kola s delší zadní stavbou sklony.

Na skocích je docela cítit váha kola. Ale jinak je kolo dobře předvídatelné a dopady zvládá s přehledem. Vyšší hmotnost má při jízdě dolů i pozitivní vlastnosti – je stabilnější a pocitově lépe přilepené k podkladu.

Levněji to nejde

Největší výběr konfigurací najdete u verze EX. Základní model startuje těsně pod 65 tisíci a můžete volit mezi osazením od SRAMu, Shimana nebo odpružením Fox i RockShox.

Verze MX a LX už mají možnosti omezenější. Námi testovaná verze LX aktuálně stojí 147 990 Kč a je to přitom nejdostupnější verze. Všechny modely LX/MX mají odpružení výhradně od Foxu a rovnou ve verzi Factory. Vybírat se dá hlavně podle řazení a brzdy a to mezi tábory SRAM a Shimano, nějaké rozdíly jsou potom i v kokpitu a ráfcích.

Odpružení tu tedy máme od Foxu, a to vidlici 38 factory s kashima úpravou a patronou grip X2. Ta má veliké množství nastavení, takže se do ladění můžete fakt ponořit, ale začátečník by v tom mohl chvíli tápat. Tlumič je pružinový DHX2, s páčkou na přitvrzení a možností ladění high/low speed kompresí i odskoků. Tvrdost pružiny si při objednávce můžete zvolit.

Brzdy jsou SRAM Maven a i v základní verzi Bronze jim nemám co vytknout. Brzdné síly mají víc než dost a jejich nástup je výrazný, ale ne přehnaný. Jediné překvapení je “jen” 180mm kotouč vzadu. Díky výkonu brzd to sice stačí, ale při delších sjezdech může hrozit přehřívání. Vpředu je kotouč 200mm.

Řazení obstarává nová sada SRAM Eagle 90 – tedy klasické lanko, ale s technologií T-Type, která umožňuje řadit v plném záběru a využívá bezpatkový systém uchycení.

Kolo není celé poskládané na komponentech Bontrager, jak jsme u Treku zvyklí. Ten obstaral výplety z řady comp 30, představec o délce 45mm a sedlovku se zdvihem 200 mm. Pokud by vám  to bylo málo, rám má prostor i na delší. Řídítka s délkou 780 mm a 40mm risem jsou od Race Face.

Pláště jsou na Treku nově od Maxxisu, a to Assegai vepředu a Minion DHR II vzadu. Oba pláště mají ochranu bočnic jen EXO+. U kola s tímto určením bych čekal robustnější pláště. V konfiguraci si můžete vybrat jiný vzorek, ale ochrana bočnic zůstává pořád stejná. Vepředu dostanete měkkou směs Maxx grip, vzadu tvrdší Maxx terra.

Chcete něco měnit?

V praxi se výbava ukázalo jako vhodně zvolená vzhledem k zaměření kola. Řazení funguje hezky, můžu do toho dupat a řadí pěkně plynule. Je dokonce rychlejší než elektrické.

Odpružení Fox začne odměňovat až začnete jezdit tvrději a může trvat ho naladit. Nemám z toho kola pocit, jako by chtělo všechno vyžehlit, ale i tak je to jízda předvídatelná a v odpružení je cítit hodně opory. To přispívá tomu, že se na kole cítím dobře v různých typech terénu, aniž bych si odpružení nastavoval. 

TIP: podrobnou specifikaci najdete na webu výrobce

Brzdy jsou parádně silné, někomu může trvat než si zvykne na to jak jsou ostré, ale zvyknout se dá rychle. A pláště, ty jsou osvědčená klasika. Asi mě moc nenapadá, co výbavě vytknout. Možná jen, že bych ocenil klidně ještě delší sedlovku, když je na ni místo.

Trek Fuel je rozhodně zajímavé kolo a troufnu si říct, že takto přizpůsobitelný rám jsme tu ještě neviděli. Na druhou stranu, většina přizpůsobení vyžaduje docela značný servisní úkon, a také nemalý příplatek za vahadlo. Takže si myslím, že většina kupujících si kolo stejně nechá, tak jak ho koupí a tyto možnosti nevyužijí. Ale to už je na vašem zvážení, tu možnost máte.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.