Specialized Stumpjumper 15: Test trailové klasiky v poslední verzi
Specialized Stumpjumper byl v osmdesátkách prvním masově vyráběným modelem horského kola. Název se zachoval do současné doby, ale v 15. generaci už je to úplně jiné kolo. Celoodpružené, s karbonovým rámem, 29″ koly a hlavně s desítkami let nasbíraných zkušeností.
Jízdní dojmy a ukázky kola v praxi uvidíte ve videorecenzi:
Konkrétně testujeme verzi Stumpjumper 15 Comp. Kompletní technickou specifikaci na jdete na webu výrobce.
Ať si každý vybere a nastaví…
Specialized je známý svým inovativním přístupem a i tentokrát jde odvážně vstříc trendům. Nový Stumpjumper je kolem, které u karbonových verzí zcela vynechává vnitřní vedení bowdenu k přehazovačce. To znamená, že karbonové modely jsou odkázány výhradně na elektrické řazení. Kdo chce jezdit s klasickým lankem, musí sáhnout po hliníkové verzi, která místo pro bowden stále má.
Předchozí generace Stumpjumpera se nabízela ve dvou variantách. Klasická měla zdvihy 140 mm vepředu a 130 vzadu a varianta EVO zdvihy o 20 mm navýšila. Patnáctá generace přichází s kompromisními zdvihy 150 mm vepředu a 145 mm vzadu. Je to o něco méně, než co mělo staré EVO, ale charakterem se mu nový model přibližuje.

Varianta EVO ale nakonec zůstává i u nové generace, ovšem rozdíly oproti běžné verzi už nejsou tak výrazné. Zadní stavba zůstává na stejném zdvihu, vepředu přibyl jen centimetr navíc a tlumič dostal expanzní nádobku. Rozdíl mezi těmito verzemi je tak mnohem menší, než tomu bylo dříve.
Vzniklou díru po Stumpjumperu s nižšími zdvihy by měl v nabídce Specialized vyplnit Epic 8 Evo, který se řadí do kategorie downcountry.
Geometrie je moderní, ale nejde do extrémů. Hlavový úhel je 64,5° v základním nastavení, reach u velikosti S4 je 482 mm což je o něco méně, než můžeme vidět u konkurence ve velikostech L a zadní stavba měří 435 mm. Mírně vybočuje jen výška středu, která je jedna z těch nižších.
To jsou hodnoty v základním nastavení. Stumpjumpera si ale můžete hodně přizpůsobit. Najdeme tu flipchip, který umožňuje změnit výšku středu o 7 mm, ale také dát dozadu 27,5 palcové kolo. Vložky v hlavovém složení pak umožňují změnit úhel hlavy o 1 stupeň na obě strany.

Rám je detailně propracovaný. Nechybí ochrana spodní rámové trubky, ani řetězové vzpěry. Najdeme tu i malý blatníček, který brání vniknutí nečistot od zadního kola do místa kolem hlavního čepu zadní stavby. Specialized jako první přišel s úložným prostorem uvnitř rámu. Tady můžeme vidět jeho čtvrtou generaci SWAT 4.0. Je větší, snadněji přístupná a lépe odolává vniku vody.
Comp: Silné brzdy, slabší pohon
Na výběr je celkem 11 modelů – 3 hliníkové a 8 karbonových, z toho dva v provedení EVO. Cenově se pohybujeme od 80 tisíc za základní hliník až po 353 tisíc za edici S-Works. Testovaný model je nejlevnější karbonová varianta, která se aktuálně prodává za necelých 115 tisíc korun.
Odpružení tu máme od Foxu. Vepředu je základní vidlice FOX FLOAT 36 Rhythm s jednoduchým nastavením komprese a odskoku, ale vzadu už to je o něco zajímavější. Specialized ve spolupráci s Foxem vyvinul tlumič Genie, který najdeme výhradně u této generace Stumpjumpera. Na první pohled působí jako klasický tlumič bez expanzky, ale uvnitř skrývá unikátní dvoukomorovou konstrukci. Ta se aktivuje až v druhé polovině zdvihu – a právě v tom je kouzlo celého systému.

V praxi to znamená, že kolo působí velmi citlivě v úvodní části zdvihu, ale ke konci zdvihu tlumič výrazně přitvrdí. Výsledkem je dojem, že má člověk pod sebou víc zdvihu, než ve skutečnosti. Při běžné jízdě se využije většina délky, ale při tvrdších dopadech přesto nejde na doraz.
Tlumič si dá navíc přizpůsobit pomocí spacerů, které se vkládají do hlavní vzduchové komory. Tím se zmenší její objem a docílí se progresivnějšího průběhu tlumení už od začátku zdvihu. Hodí se to pro jezdce, kterým nevyhovuje až téměř lineární chod tlumiče a chtějí větší oporu při tvrdších nárazech. Ztrácí se tím však vyšší citlivost na podněty v lehčím terénu.
Páčkou lze tlumič přepnout do utlumené pozice vhodné pro šlapání. Ta však nefunguje úplně ideálně. V poloze odemčeno se jí nechce moc držet, takže se může stát, že se vám na větších nerovnostech sám zamkne (měli jsme podezření, že se nejedná o vadu testovaného kusu, ale zjistili jsme, že stejný problém řešili i jiní).

O pohon se postaral Sram. Přehazovačka a kliky jsou z řady S1000, což je nejnižší řada elektrického řazení, která je dostupná pouze pro výrobce kol. Sami si ji tak nekoupíte a oproti vyšším řadám působí více plastovým dojmem. Kazeta XS-1270 má plný rozsah 10–52 zubů a používá levnější konstrukci s nýtovanými spoji. Při testování jsme zaznamenali mírné praskání ve středních převodech při silném záběru. Pohon je zkrátka asi tím nejslabším prvkem výbavy a vyžádá si nejdřívější upgrade.
TIP: Kompletní technickou specifikaci na jdete na webu výrobce.
Na trailový bike možná trochu překvapí použití výkonných brzd SRAM Maven Bronze, které patří spíš do těžších kategorií. Čekal bych spíš nějakou méně agresivní řadu, ale Stumpjumper se rozhodně nebojí rychlých sjezdů, takže tahle brzdná síla tu rozhodně najde využití.
Dále tu máme teleskopickou sedlovku X-Fusion se 190mm zdvihem ve velikostech S4 – S6. V menších velikostech jsou pak sedlovky kratší.

Zbytek výbavy od řídítek až po pláště je v režii Specialized. Ráfky tu jsou hliníkové, umožňují bezdušový provoz a jsou obuty do plášťů s šířkou 2,3 palce. Vepředu Butcher v měkčí směsi, vzadu Eliminator v tvrdší, oba s ochranou Trail Casing. Hmotnost kola jsme navážili 15,1 kg (velikost S2, bez pedálů).
Trailový univerzál
Stumpjumper je univerzální trailbike s velmi rozsáhlými možnostmi nastavení. Od celkem výrazných změn geometrie, až po chod tlumiče. Díky tomu si ho můžete přizpůsobit přesně podle stylu jízdy nebo terénu, který nejčastěji jezdíte. Pokud ale nejste ladiči, může pro vás být výchozí nastavení trochu netradiční – zejména chod tlumiče působí specificky. Většina jezdců ale podle mě ocení jeho velmi citlivý začátek zdvihu a ochotu pracovat s terénem
V modelech si výbavu vybere každý, je na výběr dost modelů napříč cenovými kategoriemi. Pokud netoužíte po novém tlumiči Genie, můžete si vybrat z modelů s pružinovým tlumičem, které jsou také v nabídce. Stumpjumper je s jeho nastavitelností a univerzální geometrií ideální pro někoho, kdo chce mít jen jedno kolo, ale bude ho brát do rozmanitých terénů.