Recenze kola Qayron Spyro: Pevňák na traily
Qayron Spyro je kolo na traily od českého výrobce za hodně atraktivní cenu. Opakovaně mi od vás chodí otázky, co na něj říkám. Proto jsem si ho půjčil na test.
- Testovaný model: Qayron Spyro MKIII 1
- Oficiální cena v době testu: 39 990 Kč
- Web výrobce: Qayron.cz
Je to hardtail bez zadního odpružení, ale i tak se nelekne náročnějšího terénu. Profil rámu je nízký a lehce protažený, jak velí moderní trendy. Vidlice se sklání pod úhlem 65° a má zdvih 130 mm. Sedlovka má sklon 75° a zadní stavba délku 435 mm. Kola jsou devětadvacetipalcová a osazena širokými agresivními plášti, k tomu připočtete teleskopickou sedlovku, široká řídítka na krátkém představci a máte před sebou vzornou definici pevňáka na traily.
Nechce se vám číst? Koukněte na video:
Jízdní dojmy a co říkám na rám
Qayron je poměrně mladý výrobce kol z Úpice, přesto přichází už se třetí generací svého hardtailu na traily s názvem Spyro. Jedná se víceméně o facelift, protože charakter kola zůstává zachován a mění se jen některé detaily. Důležité je, že rám celkově sleduje aktuální trendy z hlediska geometrie a kolo proto v terénu působí sebejistě a stabilně.
Máme zde hlavu předkopnutou na 65°, relativně velký rozvor a nízkou horní rámovku, která jezdci dovolí manipulaci v širokém rozsahu. Takhle má vypadat moderní trailbike.
Rám je z hliníku a připraven na 29″ kola, je to tedy cenově dostupný univerzál. Na materiálu se zjevně nešetřilo, což je znát na tuhosti rámu, ale i jeho lehce nadstandardní hmotnosti. Posez je každopádně docela pohodlný a nečekejte agresivní předklon jako na cross-country kolech.
Na rámu mě zamrzely akorát detaily – nejvíce asi hlučné bowdeny uvnitř rámu, které při jízdě nepěkně rachotí. Zespod je ale docela velký servisní otvor, kterým půjde na bowdeny a hadici zadní brzdy nasadit měkčený protihlukový obal, jen je škoda, že tady není už z výroby. Také bych ocenil nějakou ochranu spodní rámové trubky, bez ní bude lak brzy poznamenaný od komínků odlétajících za předním kolem. Zklamaný jsem byl rovněž jen z jednoho úchytu uvnitř rámu, vešly by se klidně tři jako u některé konkurence (nejen na lahve, na úchyty dnes dáte i nářadí, pumpy, toolboxy…).
Zkrátka rám je solidní a dobře plní svou stěžejní funkci, ale na detailech by se dalo ještě zapracovat.
Výbava: Deore a něco k tomu
Vepředu je vzduchová vidlice SR Suntour Aion 35 se 130 mm zdvihu a pevnou osou. Snaží se a to nejhorší na trati odpruží, ale nepatří mezi nejcitlivější kousky. Když jsem ji chtěl na kamenitém trailu zklidnit dotažením odskoku, začala nahlas odfukovat a v kopci ji nelze zamknout. Zkrátka žádný high-end, ale do začátku ujde a náročnější majitelé si časem zřejmě dopřejí upgrade.
Z výbavy dále zaujmou ráfky portugalského výrobce Rodi s vnitřní šířkou 30 mm, které jsou zapleteny plnotučnými dráty s šířkou 2 mm. Náboje jsou od Shimana, čtyřistadesítky z řady Deore a ze stejné řady je i většina další výbavy, například brzdy. Kotouče mají průměr 180 mm vepředu i vzadu a snesou i sintrované desky. Třmeny jsou jen základní dvoupístkové, ale brzdí docela dobře.
Kliky a kazeta, to je rovněž Shimano Deore, jen viditelnější přehazka láká na nápis SLX. Páčka řazení už je ale zase jen Deorko. Součástí výbavy je i teleskopická sedlovka Cranckbrothers se zdvihem 150 mm, na které je docela pohodlné sedlo vlastní značky. Z vlastní dílny jsou zjevně i řídítka a představec, oceňuju ale osazení dobrými gripy od Race Face.
Pláště jsou tu Michelin Wild AM2 s šířkou 2.4“, kevlarovou patkou a připravené na bezdušový provoz. Ty mě příjemně překvapily svou přilnavostí v lesním terénu. Na asfaltu sice trochu bručí a je znát jejich odpor, ale na trailbike docela vhodná volba, která v terénu podrží.
Podrobná technická specifikace je na konci článku. Celkově ji hodnotím jako přiměřenou k ceně a nenašel jsem nic, co by bylo vyloženě prušvihem. Nejslabším článkem je podle mého názoru vidlice, největším pozitivním překvapením pro mě byly pláště.
Přednosti a nevýhody
Qayron Spyro je robustní pevňák na traily, který evidentně snese i hrubší zacházení. Měl jsem možnost ho vyzkoušet nejen na běžných lesních trailech, ale i v bikeparku, a kolo přežilo bez úhony i větší skoky. Robustnost se ale trochu projevuje na hmotnosti a kolo váží 14,3 kg. Výbava mi přijde dobře vyvážená, ať už z hlediska zaměření kola, tak i jeho ceny.
Za tři hlavní přednosti považuju:
+ rám s dobře navrženou geometrií pro daný účel kola
+ výborný poměr ceny a výbavy
+ pláště
Tři věci, které mi naopak na kole vadí jsou:
– hlučné bowdeny v rámu
– vidlice, která sice svou základní funkci plní, ale znám příjemnější žehličky
– nižší zdvih teleskopky na rámu velikosti L. To už je sice méně podstatná maličkost, ale u takového řádivého kola chci mít sedlo co nejníž a 170 mm by se pohodlně vešlo i s rezervou pro nižší jezdce.
Nové Spyro se nabízí ve čtyřech stupních výbavy od 28 tisíc do 50 tisíc korun. K dispozici jsou i dvě verze na 27“ kolech, a co hlavně, na výběr jsou i tři alternativy s ocelovým rámem. Jaký rozdíl přinese ocel, to jsem si měl možnost vyzkoušet a bude o tom samostatné video a článek.
Kola Qayron nenajdete v cykloobchodech. Výrobce se rozhodl prodávat kola přes internet, a tak vám dorazí v krabici a musíte si ho složit. Není to nic složitého, ale kdybyste si netroufli, je možnost převzetí složeného na některé pobočce Kolofixu. Jestli si chcete kolo před koupí aspoň trochu vyzkoušet, musíte vychytat nějakou testovací akci nebo se zastavit do prodejny výrobce v Hradci Králové, případně je ještě jedna v Úpici, kde se tato kola vyrábějí.
Jestli chcete podpořit tvorbu nezávislých testů horských kol a podílet se na výběru, jaká kola do testů vzít, staňte se členem Trail Hunter klubu na HeroHero.co/trailhunter
Technická specifikace testovaného modelu
RÁM: hliníkový, 29″ kola
VIDLICE: SR Suntour Aion 35 Boost RC-PCS / 130 mm
KLIKY: Shimano MT510 / 32 T / 175 mm
STŘEDOVÁ OSA: Shimano BB52
ŘAZENÍ: Shimano Deore M6100
PŘEHAZOVAČKA: Shimano SLX M7100SGS
KAZETA: Shimano Deore M6100 (10 – 51 T)
ŘETĚZ: KMC X12
BRZDY: Shimano Deore M6100
BRZDOVÉ KOTOUČE: Shimano SM-RT54 (180 mm)
NÁBOJE: Shimano MT410
RÁFKY: Rodi TRYP30 (tubeless ready)
PLÁŠTĚ: Michelin Wild AM2 Competition line 29 x 2,4″
ŘIDÍTKA: Spec Soil 31,8 x 760 mm
PŘEDSTAVEC: Spec Soil 50 mm
GRIPY: Race Face Half Nelson
SEDLOVKA: Crank Brothers Highline 3 150 mm
SEDLO: Qayron stealth
HMOTNOST: 14,3 kg (velikost L)