Merida Big Trail: Spousta legrace na trailu i bez zadního odpružení

Na test se mi dostala do ruky Merida Big Trail 500. Kolo, které už svým názvem slibuje, že se bude na trailech cítit jako doma, a které je přitom cenově dostupné, protože se jedná o kolo s pevným rámem bez zadního odpružení.

Podrobnosti se o kole dozvíte ve videorecenzi, dále v textu proto uvedu jen nejdůležitější poznatky a technickou specifikaci.

V nabídce Meridy je stěžejním „pevňákem“ model Big Nine, což je klasická devětadvacítka vycházející z kategorie XC. Big Trail nabídne nižší rám, vyšší zdvih vidlice, širší řídítka, teleskopickou sedlovku a pneumatiky šíře 2,4″ – tohle už je zkrátka kolo připravené i na náročnější terén. Nabízí se ve čtyřech konfiguracích od 25 do 44 tisíc korun, já měl na vyzkoušení model Big Trail 500 za 35 990 Kč.

Není tak dlouhý, jak se zdá

Díky velmi nízko položené horní rámové trubce působí rám Big Trail jako hodně dlouhý. Ve skutečnosti to ale není žádný extrémista a je to celkem průměrná geometrie „kola na traily“, jak se zažila v posledních letech. Sedí se celkem vzpřímeně, přední kolo je podkopnuté vepředu, pod jezdcem je hromada místa na manipulaci s kolem a zadní stavba je co nejkratší.

Trendem je dnes dělat pevná kola na traily ještě daleko delší, ať už díky délce samotného rámu, tak více skloněným úhlem hlavové trubky. Merida se do takových proporcí nežene a kolo je díky tomu univerzálnější – pohodlně se na něm šlape a v pohodě se s ním dají objet i delší výlety. Na druhou stranu, ve vyšších rychlostech na nerovném podkladu se chová nervózněji než agresivněji pojatá delší kola.

Merida Big Trail Test
Rám je hodně nízký, vidlice má vyšší zdvih

Z hlediska ovladatelnosti ale Merida Big Trail vyniká, je to takové příjemně mrštné kolo. A díky vidlici se zdvihem 140 mm a velkým 29″ kolům s 2,4″ širokými plášti pobere i docela dost nerovností na trati.

Až na ty brzdy…

Rám je z hliníku a v karbonu toto kolo Merida ani nenabízí. To ale nevadí, hliník je osvědčený, pevný a hlavně levnější. Rám celkově působí solidně a zaujme zajímavými detaily. Například v hlavním trojúhelníku jsou rovnou tři úchyty na lahve – můžete je osadit košíky anebo různými úchyty nářadí či brašnami, které se právě na rozměr úchytů košíků často dělají. Dále mě zaujalo vnitřní vedení bowdenů, respektive spodní vývod větší plochou štěrbinou, která usnadní montáž a případný servis. To platí také o závitovém středu standardu BSA. Na sportovně založeném kole dále překvapily nenápadně schované závity pro úchyt nosiče či blatníku, z kola tak snadno vytvoříte expediční bajk.

Výbava zahrnuje základní trailovou vidlici od Rock Shoxu, která ale pracuje docela dobře. Sice jsem z ní měl občas trochu „gumovější“ dojem, ale možná to bylo jen zimními podmínkami při testování, na jiných kolech se mi ji zpravidla podařilo optimálně nastavit a pracovala dobře. Zklamat by mohla až pokročilejší jezdce, kteří by byli zvyklí na trakční schopnosti pokročilejších vidlic.

Merida Big Trail Recenze
Nelekne se ani větších šutrů

Řazení zajištěné jedenáctirychlostní sadou Shimano Deore pracovalo dobře a převody nechyběly. Jedná se totiž o kazetu s plným rozsahem 11-51 zubů, který mají i dvanáctirychlostní verze, jen je tedy odstupňování jednotlivých převodů o něco hrubější. Výtky nemám ani k funkci sedlovky, kterou dodala sama Merida. Má zdvih 150 mm. Vhodně osazený je i kokpit s krátkým představcem a mírně zdviženými řídítky šířky 780 mm. No a dobře jsou zvoleny i pláště – vzorek je poměrně hrubý, přitom se docela dobře odvaluje. Samozřejmě má své limity na blátě či sněhu, ale na suchém trailu je to ideál. Pneumatiky jsou na hliníkových ráfcích od Meridy, které jsou připraveny na bezdušový provoz. Jejich odolnost zhodnotit nedokážu, ale mé testování přežily bez úhony, což je dobrý předpoklad.

Jedinou větší slabinou ve výbavě jsou brzdy. Osazená Tektra M275 mají sice při krátkodobém zatížení celkem rychlý nástup s dostatečnou silou, jenže velmi rychle vadnou. Bohužel jim nepomáhají ani osazené desky a kotouče. Dát na trailové kolo za 36 tisíc kotouče v ceně 160 korun určená na rekreační kola, to je hřích! Věřím, že pokud by byly osazeny kvalitní desky a kotouče, přičemž vepředu by se zvětšil na 200 mm, brzdy by mohly ve finále pracovat uspokojivě. Ale pokud byste se do takového upgradu pouštěli, možná bude lepší rovnou vyměnit celou brzdovou sadu.

Technická specifikace

rám: hliníkový, úhel hlavy 65,5°, sedlovky 75,5°, délka zadní stavby 435 mm

vidlice: Rock Shox Recon Silver RL

kola: 29″, hliníkové ráfky Merida Comp TR, náboje Shimano MT400

pláště: Maxxis Dissector, 29×2,4″, TR EXP Dual

řazení: 1×11, Shimano Deore M5100, 32/11-51 zubů

brzdy: Tektro M275 + Shimano SM-RT10, 180/180 mm

sedlovka: Merida Comp TR, teleskopická, 150 mm

kokpit: Merida Expert TR – řídítka 780 mm (20 mm rise), představec 35 mm

sedlo: Merida Comp CC

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *