Ostatní články

Pedal Kickback: Problém celoodpružených kol a jeho řešení

Když na celoodpruženém kole přijde překážka, přední kolo zareaguje jednoduše zasunutím vidlice, ale vzadu se odehrává větší drama. Konstrukce zadní stavby se pootočí kolem čepů a zadní kolo uhne pod tlakem překážky. Tím se ale zpravidla mírně změní vzdálenost od převodníku po pastorky na kazetě, což je vzdálenost přemostěná řetězem. Ten je pevný a nedá se natahovat, přitom se do něj napětí přenáší, protože volnoběžka na zadním náboji umožňuje volné protáčení jen v opačném směru. A tak se tento tlak v řetězu způsobený propružením přenese do vašich pedálů, které vás trochu „kopnou“ dozadu. Tomuto jevu se říká Pedal Kickback a já se na něj teď zaměřil.

V následujícím videu vám podrobněji vysvětlím podstatu problému a hlavně i ukážu v praxi, jestli je to opravu problém anebo jen „bouře ve sklenici vody“. Zároveň vám ukážu jednu novou komponentu, která se snaží tento problém eliminovat:

Ve videu bylo použito kolo Merida One-Sixty 10K s konstrukcí zadní stavby na principu přepákovaného jednočepu. Tato konstrukce mírné tendence k Pedal Kickbacku má. Testováním jsem si však dokázal, že není natolik zásadní, abych to při běžné jízdě nějak vnímal a měl potřebu to řešit. Každá konstrukce zadní stavby bude na tento problém citlivá různě a sami si můžete snadno zkusit, jak moc může Pedal Kickback vaši jízdu ovlivňovat.

Jak zjistit pedal kickback na svém kole

Jsou v zásadě tři jednoduché způsoby, jak zjistit, jak právě vaše kolo ovlivňuje pedal kickback

1. Náraz zadního kola o zem

Stoupněte si vedle kola, vyrovnejte pedály do horizontály a následně zvedněte za sedlo kolo tak, aby se zadní kolo nadlehčilo alespoň pár desítek centimetrů nad zem. Následně prudce třískněte zadním kolem o zem a pozorujte, co udělají pedály. Pokud se prudce pootočí dozadu, vaše kolo je silně ovlivněno pedal kickbackem. Pokud zůstanou v horizontální poloze, pedal kickback se neprojevuje. Silnějšího efektu dosáhnete přeřazením na větší pastorek. Míru efektu však posuzujte zařazení na pastorek, který obvykle používáte při sjezdech.

2. Propružení naprázdno

Vypusťte vzduch ze vzduchového tlumiče nebo uvolněte pružinu, stoupněte si vedle kola, srovnejte horizontálně pedály a následně stlačujte zadní stavbu dolů do propružení a zpátky nahoru. Vinou pedal kickbacku se budou pedály mírně otáčet dozadu. Na rozdíl od rázové zkoušky můžete tímto způsobem přesněji určit míru pedal kickbacku. Opět platí, že se více projeví s řetězem na větším pastorku, ale soudy byste měly vynášet při zařazení na pastorek, který máte obvykle zařazený při jízdě po trailu.

3. Jízda bez řetězu

Absolutně jednoznačný test k odhalení pedal kickbacku a jeho vlivu na vaše vnímání jízdy je jízda bez řetězu. Sjeďte si svůj oblíbený sjezdový trail s řetězem a následně ho přes rychlospojku sundejte, zajistěte raménko přehazovačky a jeďte znovu bez řetězu. Vnímáte rozdíl? Ten je daný tahem řetězu při stání v pedálech a propružení. Pokud rozdíl zjistíte a vadí vám, můžete se pustit do některých řešení, která pedal kickback elininují.

Jak eliminovat pedal kickback

Aktuálně vím o čtyřech řešeních, jak pedal kickback eliminovat. Ale u každého z nich je jeden problém nahrazen jiným. Záleží pak na vás, co je pro vás na kole priorita.

1. Konstrukce zadní stavby s high-pivotem

Zadní stavby s vysokým čepem vznikaly primárně za účelem lepší citlivosti odpružení zadního kola a zvýšení stability, ale dochází při tom k velkému prodlužování vzdálenosti mezi středem a zadním nábojem při propružení. To si vyžádalo vytáhnou řetěz na speciální kladu umístěnou v místě hlavního čepu, což eliminuje jeho natahování a tím i jev zvaný pedal kickback. Nevýhodou je složitější konstrukce, delší řetěz, další kladka, náročnější údržba…

2. Nástavec na převodník O-Chain

O-Chain je řešení, které se nasazuje na kliky a umožňuje volný pohyb převodníku ve zpětném směru o určitý úhel. Tato rezerva se využije při propružení jako kompenzace natažení řetězu, který tak zůstává v klidu a nezatížen. Tím se tlak nepřenáší do pedálů. Pedal kickback je tím sice efektivně eliminován, ale vyžaduje to přídavnou instalaci poměrně drahé komponenty. Navíc při každém šlápnutí dopředu ucítíte jistou prodlevu a šlápnutí jakoby do prázdna.

3. Náboj E*13 Sicekick

Podobně jako O-Chain dává pohonnému ústrojí určitý prostor pro volný pohyb řetězu bez tahu pedálů. Potřebná mechanika však není na straně převodníku, ale ukryta ve speciálním náboji. Pedal kickback je úspěšně eliminován, ale opět to znamená investici do poměrně drahého specializovaného zadního náboje a s tím souvisí i nutnost přepletení kola. Náklady jsou nemalé. Také tady pak ucítíte prodlevu při každém šlápnutí dopředu.

4. Ořech s hrubou rohatkou

Nejdostupnějším řešením, které však pedal kickback eliminuje jen částečně, je použití ořechu s méně zuby na rohatce. Když ořech v zadním náboji „cvrká pomalu“, je to zpravidla známka toho, že záběrných zubů je po obvodu méně. A úhel mezi nimi je vlastně úhlem, po který se může pohonné ústrojí uvolnit při zpětném tahu řetězu. Funguje to tedy podobně jako Sidekick, jenže ten má speciální konstrukci, která rezervu pro zpětný tah nabídne vždy. Pomalý ořech ale dokáže prodlevu nabídnout jen v okamžiku těsně za úvratí, tedy v „mezerách mezi cvrknutím“, ale když se zrovna potká zub se zubem, tak zabere hned a do pedálů cukne. Při otáčení kola se tedy střídají různé polohy a v průměru se jev pedal kickbacku částečně eliminuje, ale ne zcela. Nevýhodou je jinak opět prodleva při šlápnutí. Náboje značek DT Swiss nebo Mavic umožňují výměnu rohatek s jemným nebo pomalým chodem podle vašich preferencí.

Má smysl tohle řešit?

Má smysl řešit pedal kickback? Zkuste si jízdu bez řetězu a můžete si odpovědět. Já to zkusil a pro mě zní odpověď „ne“. Ačkoli jsem nějaké rozdíly vnímal, byly jen velmi slabé a pedal kickback pro mě nepředstavuje něco, co bych nazval problémem. Měl jsem možnost vyzkoušet náboj E*13 Sidekick a vyhodnotil jsem, že mi nepřináší natolik velký benefit, abych uvažoval o jeho nasazení na své kolo. Naopak mě rozčilovala prodleva při každém šlápnutí dopředu.

Přesto ale mají řešení jako O-Chain nebo Sidekick smysl. Najdou uplatnění u jezdců, kteří preferují jízdu z kopce dolů, a jsou natolik zkušení, že v pedálech vnímají vliv tahu řetězu při propružení. Není náhodou, že řada jezdců světového poháru ve sjezdu nebo v enduru mají na svých kolech high-pivot nebo právě O-Chain. Ze zadního odpružení tak mohou získat ještě o chlup větší citlivost a tím i lepší trakci. Pro hobby využití je to ale asi poměrně drahá a zbytečná hračka. Na druhou stranu, zcela bezúčelná ani na kole hobíka nebude a s kamarády večer u piva si můžete dlouze povídat o tom, jestli pedal kickback je nebo není problém 🙂

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.