HoverAir X1 Pro: Dron na follow záběry na kole
Do svých videí z trailů jsem začal zařazovat záběry z dronu, který mě sleduje na kole. A množí se otázky, co je zač. Tak tedy: HoverAir X1 Pro.
S výrobcem HoverAir nemám žádnou spolupráci, dron jsem si prostě koupil. Studoval jsem dlouho, jaký dron k těmto účelům využít, pečlivě porovnával záběry z prvních zahraničních recenzí a nový model X1 Pro pořídil ze zahraničí ještě dříve, než byl dostupný u nás. Teď už ho začala prodávat i Alza.cz (do odkazu jsem si dovolil připojit svůj affiliate kód, takže pokud se rozhodnete dron také koupit, dá mi z toho Alza drobnou provizi).

Dron dává lepší výsledky než třeba DJI Neo, a to především z hlediska sledování. Má o něco širší záběr a bikera dokáže sledovat i na členitějším trailu. A co hlavně – sledování dokáže udržet i při vyšších rychlostech, než co zvládne DJI. U modelu X1 Pro už je přitom i obrazová kvalita výborná a dron dokáže natáčet při 4K a 60 snímcích za sekundu.
Okamžitě připravený k akci
Na dronu oceňuju hlavně jeho skladnost a okamžitou připravenost k letu. Stačí vám základní set, netřeba kupovat ovladač a náhradní baterku. Dron složíte do ledvinky nebo větší kapsy a na zajímavém úseku trailu vytáhnete. Položíte na dlaň, zapnete, vyberete mód a za patnáct sekund od vytáhnutí z kapsy letíte. Při vzletu se automaticky zapne i natáčení.
Vše se pohodlně konfiguruje přes mobilní appku, kde si přednastavíte módy, ve kterých chcete natáčet. Já pochopitelně nejčastěji využívám Cycling mode, který pro sledování jízdy na kole funguje dobře. Můžete si přitom přednastavit, jak daleko a vysoko se má za vámi dron držet a také mu můžete napovědět, jestli pojedete po úzkém trailu mezi stromy a má se snažit sledovat vaši stopu, nebo jestli jedete po otevřeném terénu a může mít větší rozptyl do stran.
K dispozici je spousta dalších kreativních módů a také manuální mód, kdy dron ovládáte z telefonu. Dokoupit se dají i ovladače nebo tzv. Beacon, což je zařízení, které si necháte u sebe a dron pak přesně ví, kde v prostoru se nacházíte a kde vás má následovat. To zatím nemám vyzkoušené, ale dle zahraničních recenzentů to má smysl a výsledky sledování jsou lepší než jen čistě podle kamery. Ale já si zatím vystačím jen s ní.



Dron nemá GPS a funguje pouze na základě optiky a má poměrně omezený dosah jen na několik desítek metrů. Také díky hmotnosti 190 g je to z hlediska legislativy dron v kategorii „hraček“, které nemají přísné regule jak běžné drony s dalekým dosahem. Dokáže ale produkovat velmi kvalitní videa a i když nelítá kdovíjak vysoko, dokáže udělat atraktivní záběry bikera z nadhledu.
Pozor na stromy
Přestože mě dron baví a oživuje svými záběry má videa, rozhodně není dokonalý. Sledovat bikera na trailu není jednoduchá disciplína a občas mě prostě ztratí, tak zůstane stát ve vzduchu a musím se pro něj vrátit. Také občas do něčeho narazí, ať už do keře, větvě nebo třeba přímo do stromu, který stojí blízko trailu. Ale dron toho vydrží opravdu hodně a v mém případě už přečkal bez úhony i několik tvrdých nárazů v rychlé jízdě přímo do stromu. Funguje dál. Ale karamboly se mi postupně podařilo eliminovat, protože jsem po pár jízdách nacítil, jak dron lítá a dokážu odhadnout, který strom pro ně představuje riziko.
Za mě je to zatím nejlepší a nejpohotovější dron na záběry z cyklistických vyjížděk. Proto jsem si ho také koupil a po cca půl roce používání se ho nezdráhám doporučit i dál. Dělá se ještě vyšší verze HoverAir X1 Pro MAX s větším čipem, ale u té mi nepřijde příplatek adekvátní zvýšení kvality obrazu. Ale dokáže i 8K. Naopak je ještě i levnější model HoverAir X1, kde je slabší hardware a umí maximálně 2,7K rozlišení. Nejlepší poměr cena/výkon má podle mě tedy ten můj model HovarAir X1 Pro.