Canyon Spectral Al 6: Recenze univerzálního kola na traily
Canyon je německý výrobce kol, který je prodává téměř výhradně internet, a často díky tomu nabídne za dané peníze víc, než konkurence. V testu jsme prověřili model Spectral v nejnovější hliníkové verzi. Výrobce model Spectrail označuje jako „all-round fun machine“ a mělo být být kolo univerzální, hravé, efektivní do kopce a přitom natolik schopné, že se nezalekne ani těžšího terénu. Prostě takové jedno kolo na všechno. Konkrétně testujeme Canyon Spectral Al 6, který se aktuálně prodává za 75 899 Kč.
Nechce se vám číst? Podívejte se na videotest:
Spectral ve své aktuální generaci nabídne zdvihy 150 mm vepředu a 140 mm vzadu, což je na obou stranách o centimetr méně oproti svému předchůdci. V nabídce jsou dvě verze — 29″, kterou máme na test, a mullet. To je další rozdíl oproti dřívějšku, kdy se Spectral nabízel i jako plná 27,5″ varianta. Vybrat si musíte dopředu, geometrii zadní stavby nelze dodatečně přizpůsobit jinému rozměru kola prostřednictvím flipchipů. To umožňuje až karbonová verze modelu Spectral.
TIP: Podrobnou technickou specifikaci a aktuální cenu najdete na webu výrobce
Rám od pohledu působí jednoduše. Žádné složité tvary, a i konstrukce zadní stavby je velmi přímočará, a to doslova – síla ze zadního kola vede přímou vzpěrou rovnou do tlumiče. Oproti minulému modelu je průběh propružení lineárnější, ale rozdíl není až tak zásadní. Stále jde o poměrně progresivní systém, který by měl nabídnout solidní oporu v koncové části zdvihu. Snížil se i antisquat, což může při šlapání znamenat o něco větší pohupování. V praxi se nám ale tato teorie příliš neprojevila, může to být kompenzováno vyšším tlakem v tlumiči.
Vyrostl ve všech směrech
Ve velikosti L narostl reach až na 500 mm, což je téměř o 2 cm víc než u předchůdce. V kombinaci s docela položeným úhlem hlavy 64° vyrostl rozvor až na 1280 mm. To jsou hodnoty, které u jiných značek najdeme spíš u velikosti XL nebo enduro kol, takže doporučuji tabulku geometrie pečlivě projít a případně zvolit menší velikost, než berete obvykle. Obzvlášť pokud hledáte mrštnější trailbike. Povyrostl i stack, a to na 639 mm. Co naopak zůstalo stejné je úhel sedlové trubky, a to 76,5°. Zadní stavba se o milimetr zkrátila na 437 mm a zůstává stejná u všech velikostí rámů.

Zvětšené proporce rámu jsou při jízdě znát. Kolo působí, jako by se jednalo o bike z kategorie enduro. Je sebevědomé i v hodně rozbitém terénu a stabilní při vyšších rychlostech, přičemž přední kolo je vystrčeno daleko dopředu. Do utaženější zatáčky musíte kolo razantněji zavést, nicméně na výjezdu ožije, jakmile se opřete do zadního kola. Krátká zadní stavba, nižší zdvih a z toho vyplývající tužší charakteristika tlumiče vám připomene, že přece jen jedete na trailbiku, který se umí i pěkně „splašit“.
O něco nižší zdvihy v porovnání s enduro koly nebo freerajďáky se projeví třeba i na odrazech skoků, kdy do odrazu nepotřebujete dávat až tolik energie. Kolo je tak zjevně naladěno na rychlé, částečně vyhlazené bikeparkové tratě se skoky, kde pak i na dopady a nějaké ty rolety zdvihy bohatě stačí. Ovšem když se vrhnete třeba i do sjezdových tratí, drsnějších rockgarden a podobně, limity zdvihu se pochopitelně projeví a kolo se trochu „rozdrncá“. Pokud ale udržíte řídítka v ruce, můžete si být jisti, že vás provede zvolenou stopou.

Rám má gumovou ochranu na řetězové vzpěře a spodní částí dolní rámové trubky. Bowdeny vedou rámem a vstupy jsou hezky zatěsněné. Do rámu jdou klasicky bokem a ne přes hlavové složení. Ocenil bych nějaký blatníček, který by ochránil hlavní čep, protože ten je vystaven přívalu nečistot od zadního kola. Celkově je rám navrhnutý hodně v duchu jednoduchosti a účelnosti.
Samotný rám váží 3,15 kg, celé kolo pak 15,5 kg ve velikosti M.
Kolo přes internet
Kola Canyon nekoupíte v běžných cykloobchodech, objednávají se přes internet přímo u výrobce. S tímto obchodním modelem je spojené i to, že si kolo z krabice poskládáte sami. Naštěstí je to ale celkem jednoduché. V balení k tomu dostanete návod a všechno potřebné nářadí včetně pumpičky na vidlice. K dispozici je i detailní video, jak kolo sestavit. K ceně kola je však potřeba započítat dva tisíce korun za transportní krabici a dopravu.
Na servis pak můžete chodit do libovolného cykloservisu, ale pokud by došlo na reklamaci, vyřizuje se opět přes internet a po konzultaci můžete být vyzváni kolo poslat zpět do Německa. Krabici proto raději nevyhazujte. Mimochodem, záruka na rám je 6 let.
Výbava na úrovni
Hliníkový Spectral se nabízí ve třech verzích výbavy s cenami od 58 do 101 tisíc. Karbonové verze jsou také tři a stojí od 88 do 126 tisíc korun (ceny platné v době vydání recenze, konec roku 2025). Námi testovaný je hliníkový model Spectral Al 6, tedy se střední úrovní výbavy.
Canyon je celkem pověstný tím, že výbavy kol bývají vzhledem k ceně velmi atraktivní. Tady je to vidět hlavně na vidlici, kterou v takovéto cenové kategorii najdeme zřídka. Konkrétně FOX 36 Performance Elite s patronou Grip 2 umožňující všechna myslitelná nastavení. Vzadu je tlumič FOX Float X Performance s méně nastaveními, ale pořád je to solidní výbava pro podvozek, byť má pouze dvoupolohové zamykání a ovládání odskoku.

O řazení a brzdy se stará Shimano, a to řada SLX, vyváženě téměř ve všech komponentech. Výjimkou je řetěz, který je ze sady Deore. Na druhou stranu tu jsou ale kotouče z vyšší řady XT a ve velikosti 203 mm. Výplety jsou od DT Swiss, a to základní hliníkový all mountain model M1900. Obuté jsou do osvědčených plášťů Maxxis Minion DHR II, vzadu s ochranou bočnic EXO+, vepředu pak pouze EXO. Ušetří se tu nějaká hmotnost, ale v těžším terénu pak pozor na ostré kameny. Ráfky i pláště jsou každopádně nachystané na bezdušový provoz.
Většina dalších komponentů je v režii Canyonu. 40mm představec, řídítka o tloušťce 31,8 mm a s risem 30 mm, ale také sedlovka, která má ve velikosti M i L 200 mm zdvihu. Ve velikosti XL dokonce 230 mm. To pak doplňuje sedlo od Ergonu, které je velmi pohodlné.
V praxi jsme oceňovali právě vysoký zdvih sedlovky. Tolik prostoru pro práci s kolem, to je velmi návykové a vždy nám to připomene, že pokud kritizujeme u konkurenčních kol sedlovky se zdvihem jen třeba 150 mm, je to právem. Takové zdvihy patří už jen na kola menších velikostí, případně závodní XC modely, kde se šetří každý gram.

Pohon i brzy v diktátu Shimana jsou léty prověřená klasika, ke které už snad ani není co psát. Řadí to spolehlivě, brzdí to ostře. Jednou za sezonu vyměňte bowden přehazky a vyměňte olej v brzdách, jinak tyto komponenty obvykle nevyžadují žádnou zvláštní údržbu a jsou spolehlivé. A na cílené využití kola vhodně zvolené vzhledem k jeho ceně.
TIP: Podrobnou technickou specifikaci a aktuální cenu najdete na webu výrobce
Z hlediska provozních vlastností pak stojí za vypíchnutí podvozek, který po vyladění odvádí excelentní práci. Především vidlice si nás získala citlivým odpružením menších i větších nerovností, což se projevilo na jisté trakci a stabilitě i v dynamických zatáčkách nebo rozbitém terénu. Vyladit optimálně i tlumič nám trvalo trochu déle, ale i ten nakonec pracoval dobře. Je však znát, že projev odpružení zadního kola je o něco méně agilní než u vidlice. To může být i konstrukcí zadní stavby.
Pláště známe už i z jiných kol a víme, že umí dobře podržet, ale víc jim to jde na suchu. My teď testovali i v mokrých a blátivých podmínkách, kde už jsou znát limity adheze. Na zimní ježdění bychom tedy doporučili přezout, ale od jara do podzimu mohou výchozí pláště dobře sloužit.
Na výlet i do bikeparku
Musíme uznat, že Canyon Spectral AL 6 je poměrně univerzální kolo. Ačkoli má agresivnější geometrii než předchozí generace, pořád je to v jádru klasické kolo na traily, které je sice těžší než nějaká střela z kategorie cross-country, ale pořád na tak těžkopádné jako plnohodnotná endura. S těmi má společné některé prvky geometrie, ne však zdvihy a hmotnost. Díky tomu kolo zůstává ještě přijatelné jezdivé a dá se s ním v klidu vyrazit i na šlapavý výlet do krajiny. Na druhou stranu se neztratíte ani v bikeparku, kde vás kolo podrží i ve vyšších rychlostech a poradí si i s docela dost rozbitým terénem.

Možnosti využití tohoto kola jsou tedy docela široké. Samozřejmě existují vhodnější kola do lehčího terénu nebo naopak specializovaná kola do těžšího terénu a do bikeparků. Spectral se ale snaží být tak nějak uprostřed a je rozumně použitelný i na obou okrajích této škály. Nejlíp mu ale bude na rychlých přírodních trailech.
