Lehké elektrokolo do terénu: KTM Macina Scarp SX
Otestovali jsme jeden z nejlehčích celoodpružených e-biků na trhu. Nejvyšší specifikace tohoto kola se dostane dokonce na 16,5 kg, námi testovaný kousek má konfiguraci trochu vstřícnější k peněžence a hmotnost stále obdivuhodných 17,7 kg (velikost M, bez pedálů, s dušemi). Pojďte se blíže seznámit s elektrokolem KTM Macina Scarp SX.
Pokud se vám nechce číst, podívejte se na komplexní videotest:
Na nízké hmotnosti mají zásluhu především ultralehký karbonový rám se 140 mm zdvihu v kombinaci s odlehčeným systémem Bosch Performance SX Smart.
Zdvihy 140 mm řadí tohle kolo do trailové kategorie, ale už od pohledu je jasné, že má kořeny i v cross country. Odtud si přebírá dlouhý 80mm představec a karbonová řídítka o šířce 740 mm. Celkově je ale geometrie velmi podobná kolům v kategorii zvané down-country, zkrátka něco mezi XC a trailbikem.
Lehkost ničím nenahradíš
U lehkých e-biků často nebývá snadno vyjímatelná baterka, tady je to ale přesně naopak. Klíčkem otevřete plastový kryt a baterku jednoduše vytáhnete. Kryt pak skrývá jednu drobnou vychytávku – můžete si do něj připevnit košík na lahev, a to do jaké výšky sami chcete. Blíže je to vysvětleno ve videu. Rám je jinak celkově kvalitně zpracovaný a zajímavými detaily jsou například čepy zakryté gumovými krytkami nebo vahadlo zadní stavby ukryté v horní rámové trubce.

Kolo už na pohled působí poměrně subtilně a je to znát hlavně při jízdě. Toto opravdu není nějaký těžkopádný e-bike a ochotně se dere dopředu, aniž byste měli pocit, že veškerou práci odedře motor. Jeho nízkou hmotnost nejvíce oceníte na pomezí rychlosti 25 km/h, kdy se motor pozvolna odpojuje. Dost možná si toho ani nevšimnete a budete pokračovat ve zrychlování. Samozřejmě je to dané i tím, že motor není v tomto případě až takový silák, jaké vídáme u „plnotučných“ elektrokol, takže nástup tahu není tak agresivní a výrazný. Ale dohromady to hraje velmi dobře. V kopcích motor příjemně pomáhá, ve sjezdech ale zbytečně nezatěžuje.
Na trailu pak člověk snadno zapomene, že jede na e-biku. Ta hmotnost opravdu dělá divy. Tady se totiž nebavíme o nějakých drobných, tady jsme o pět až osm kilo níž oproti běžným elektrokolům s „velkými“ pohony. Ty dokážou oslnit svým tahem a ve sjezdu jsou svým způsobem příjemné, když díky své hmotnosti drží k zemi jako přilepené, ale jakmile se chcete rychleji proplést zatáčkami, povyskočit, nadlehčit, užít si i technickou jízdu v pomalejší rychlosti nebo zrychlit nad hranicí 25 km/h, jde to jen velmi ztuha. S těžkým kolem se holt musíme trochu víc prát. V případě testovaného kola se ale tento dojem nedostavil. Ten pocit lehkosti prostě nejde nahradit ani vyšším výkonem motoru.

A tak jsme si testovací jízdy celkem užívali. Kol se mrštně proplétá mezi stromy a ochotně se také vrhá vysoko do vzduchu na každém odrazu. Bylo ale znát, že tohle kolo nebylo navržené na skákání a počítá se s tím, že jeho majitelé si stále rádi šlápnou, přestože si pořídili elektrokolo. Posez není až tak turistický a geometrie dává najevo, že má kořeny v cross-country kolech. Na druhou stranu tady máme k dispozici 140 mm zdvihu, takže si poradí i s těžším terénem.
Kompromisy odlehčeného e-biku nemusí vadit
První dojem kolo zanechalo zkrátka velmi dobrý, ale to obecně odlehčené e-biky umí. Problém pak nastane, když dostanete ke srovnání elektrokolo s plně výkonným motorem a oslní vás svým tahem. Pak už se vám zpátky na odlehčený e-bike nechce. Minimálně do doby, než se pojede za se z kopce a 25 kg kola pod sebou vám bude na obtíž. Jenže to není tak koncentrovaný pocit jako tah 100 Nm při jednom šlápnutí. Odlehčený e-bike zkrátka není tak silný a nemá ani tak velkou baterku, ale dospěli jsme k přesvědčení, že smysl dává. Ocení ho jezdci, kteří jsou zvyklí šlapat, jen chtějí trochu pomoct do kopců a jet o něco rychleji. Ale nechtějí přijít o hravost a agilitu běžných kol.



KTM Macina Scarp SX pohání motor Bosch Performance SX Smart. Ten byl při svém uvedení opravdu silně odlehčený, ale po letošním softwarovém upgradu dostal více výkonu i tahu, teď má maximum na 600 W a 60 Nm. To není úplně málo, vždyť „velký“ motor Bosch CX měl před aktualizací 600 W a 85 Nm a všichni jsme byli nadšení, jak je to výkonný motor. Teď už se dostal na 750 W a 100 Nm, nicméně to se bavíme o špičkovém výkonu a maximálním tahu. Jmenovitý výkon je u všech motorů daný normou na 250 W a když pojedete plynule do kopce někde po silnici, bude dojem z obou motorů velmi podobný.
Baterka má kapacitu 400 Wh a je rovněž od Bosche, protože ten u svých motorů kompatibilitu s akumulátory jiných značek nedovoluje. Baterku můžete nabíjet přímo v rámu. Je tam k tomu připravený konektor, do kterého můžete připojit i extender o kapacitě 250 Wh, pokud chcete prodloužit dojezd. Vzhledem k tomu, jak snadno se dá baterie z rámu vyjmout, by se ale nabízelo na celodenní výlety pořídit batoh a do něj hodit druhou 400 Wh baterku. Je skoro stejně těžká jako ten extender.
Dojezd hodně záleží na výškovém profilu trasy. Na rovinatějším terénu toho ujedete dost i s 400Wh baterkou, ale když do kopce zapnete boost režim, procenta začnou dolů skákat relativně rychle. S trochu střídmějším přístupem se dá na jedno nabití ujet 40 km a 1000 výškových metrů. Když budete opravdu hodně šetřit a jezdit jen na nejnižší přípomoc, můžete dojezd ještě o desítky kilometrů natáhnout, ale to už pak trochu ztrácí smysl. Zkrátka ne ježdění ve stylu „na dvě hoďky po práci“ je energie dost. Když šťáva dojde, je jízda celkem v pohodě i bez pomoci motoru. Ostatně, baterku z rámu můžete někdy cíleně vyndat a užít si tak jízdu na 15kg trailbiku.



Odlehčený pohon má zkrátka svoje limity, ale i svoje výhody. Nezavrhoval bych ho ale jenom proto, že má slabší parametry než plnotučné pohony. Ty jeho výhody nejsou zanedbatelné a pro některé jezdce i velmi podstatné.
Kolo je standardně dodávané bez displeje, na řídítkách je ovladač pro volbu režimů a přibližný stav baterie zjistíte pomocí pěti diod na horní rámové trubce. Podrobnosti o dojezdu a stavu baterky můžete zjistit v aplikaci anebo se dá displej na řídítka přikoupit tak, jak jsme to měli i my na testovaném kole. Sám bych se bez něj obešel, mám raději čistý kokpit a systém Bosch se dá napojit i na chytré hodinky, takže bych měl základní údaje po ruce. Ale když už ten displej na řídítkách je, můžete mít spoustu informací přímo před očima. A třeba i navigaci, protože skrze aplikaci Bosch Flow to jde. V aplikaci si taky můžete přizpůsobit jednotlivé jízdní režimy podle vašich preferencí.
Jde to až na 16,5 kg
KTM nabízí Scarp v široké škále výbav. Levnější modely jsou osazeny základnějším odpružením od RockShoxu a přiberou k hmotnosti kolem 20 kg. Dražší modely jsou osazené odpružením od Foxu a nejlehčí se dostane až na 16,5 kg. Ale to už stojí čtvrt milionu.
Námi testovaný model Scarp SX Prime patří k těm vyšperkovanějším modelům a aktuálně stojí 180 tisíc korun. Najdeme na něm odpružení od Foxu v Kashima úpravě, přehazovačku Shimano XTR a brzdy Shimano XT. I přes lehce XC charakter kola a jeho relativně nízkou hmotnost jsou tu osazeny čtyřpístkové třmeny vepředu i vzadu.
Teleskopická sedlovka je opět od Foxu, také v Kashimě, ale se zdvihem jen 120 mm. Tipuju, že jde o ústupek kvůli úspoře hmotnosti, protože do rámu by se delší bez problému vešla. A je to jedna z věcí, co mi na kole vadila, raději bych měl kolo o něco málo těžší, ale sedlovku s vyšším zdvihem.
Kola malý karbonové ráfky KTM o šířce 30 mm a náboje DT-Swiss. Obuté jsou v gumách Maxxis Rekon s ochranou bočnic Exo, což opět naznačuje, že se tu víc sázelo na nízkou hmotnost a rychlost, než na extra odolnost a grip v těžším terénu.

Tohle kolo asi nebude úplná masovka, pro kterou by se hned nadchl každý. Mnohé zájemce o elektrokolo odradí svým odlehčeným pohonem, protože se dá pochopit, že když už se někdo odhodlal k nákupu e-biku, očekává od něj maximální možnou sílu. KTM Macina Scarp SX proto osloví už trochu vyježděné a zkušenější jezdce, kteří si s kolem rádi hrají, jsou ochotni přidat i něco více z vlastních sil a ocení ten hlavní benefit tohoto kola, což je nízká hmotnost. Celkem logicky se proto výrobce rozhodl nastavit geometrii rámu lehce do cross-country stylu, protože se dá očekávat, že nejvíce „rekrutů“ přijde právě z běžných cross-country kol bez motoru.
KTM není pochopitelně jediný výrobce, který tuto kategorii kol pokrývá, ale konkurence není až tolik. Zjevně kvůli tomu, že cílová skupina pro tento typ kola není až tak silná. Ale uvidíme, sami jsme se tímto testem přesvědčili, že odlehčené e-biky dávají pro určité jezdce smysl, tak třeba se jich ještě postupně vyrojí víc.
