Rock Machine Blizzard 70-297: Když je každé kolo jinak velké

Do testu se mi dostal Rock Machine Blizzard 70-297, tedy model pro rok 2021 v provedení mullet. Přední kolo má 29″, zadní 27,5″ a výrobce slibuje, že tato kombinace si bere to nejlepší z obou světů. Uvidíme.

Mullet není v oblasti horských kol nic nového, kombinaci většího kola vepředu a menšího vzadu využívají jezdci endura nebo sjezdu, ale jedná se většinou o individuální úpravy. Rock Machine takové kolo nabízí hned z výroby, a to ve třech konfiguracích. K testu mám k dispozici tu prostřední za 83 990 Kč.

Žádné strachy

Přes zimu nebývají žádné testovací akce, a tak se u mě mohl zkoušený kus zdržet déle. Zažil jsem s ním tedy různorodé podmínky od relativního tepla a jakž takž vyschlých trailů, přes převažující blátivý mordor až po jízdu v prašanu nebo na ledu. A závěr je jednoznačný – různě velká kola poznáte a dává to smysl.

Poslední dvě sezony byly mými hlavními koly celoodpružené Blizzardy, a to nejprve na 27,5″ kolech a poté na 29″. Velmi dobře jsem navnímal rozdíly ve velikostech kol a od mulletu jsem očekával, že se bude vlastnostmi přibližovat k jedné z těchto kategorií a jen tak trošku něčím vybočovat. Ale ne. Je to opravdu něco „přesně mezi“.

Přední 29″ kolo udává vodivost a průjezdnost terénem. Pohled na velké kolo na pořádně předkopnuté vidlici dodává potřebné sebevědomí a pocit, že se vezu na robustní devětadvacítce. Ale vzadu mám kolo menší, a to navíc na velmi krátké zadní stavbě. Takže jakmile přijde potřeba prolítnout utaženou zatáčku nebo vyskočit do bunnyhopu, rázem se projeví výhoda 27,5″ kola.

Pravda, ve velmi vysokých rychlostech a na hodně rozbitém terénu má zadní kolo větší tendenci odskakovat a jízda na plnohodnotné devětadvacítce je v takových podmínkách ještě o něco jistější, ale stěžejní roli tady hraje kolo přední, u kterého jistota trvá. Výhoda menšího zadního kola se pak promítne v obratnosti.

Na první pohled ale rozdílně velká kola působí přece jen trochu „divně“. Podezírám proto výrobce, že z tohoto důvodu dal na zadní kolo objemnější plášť, aby alespoň opticky rozdíl trochu srovnal. Teď to kolo proto trochu připomíná motokrosovou motorku, ale upřímně – je úplně jedno, jak to vypadá, když to funguje. A funguje to skvěle, mulletu se fakt není žádný důvod obávat.

Připraveno na jízdu z kopce

Samozřejmě to ale neznamená, že je mullet spásné řešení pro všechna kola. Plnohodnotná devětadvacítka je kolo rozhodně univerzálnější a jezdivější. Plná sedmadvacítka naopak může plně uspokojit jezdce, kteří většinu času stráví v techničtějších bikeparcích, na pumptracích nebo na skocích. Mullet je ideální na enduro a bikeparky na větších kopcích.

Tomu odpovídá i výbava testovaného Blizzarda, který je vybaven 160mm zdvihy, účinným odpružením od DVO a neošizenými brzdami Shimano SLX s čtyřpístky a sintrovanými destičkami hned z výroby. Rovnou dostáváte i 780mm řídítka a sedlovku s abnormálním zdvihem 170 mm.

Ráfky jsou od WTB šíře 29 mm a připraveny na bezdušový provoz, pláště samozřejmě také. Ty rovněž dodalo WTB a vepředu je drapák Vigilante v provedení s měkčí směsí a šířkou 2,5″, vzadu je pak jezdivější Trail Boss z tvrdší gumy a s šířkou 2,6″. Na dnešní poměry je značně neobvyklé mít vzadu širší gumu než vepředu, ale asi to bude kvůli tomu vizuálními vjemu. Takové kolo samozřejmě velmi dobře pobere kdejakou ránu a dobře drží, ale při zdvihu 160 mm a s kvalitním tlumičem není taková kompenzace tlumení nutná a dostatečnou adhezi by zajistil i plášť šíře 2,35″. Jenže ten by pak vypadal vedle předního obra opravdu velmi zvláštně.

Zaměření na enduro a jízdu z kopce odpovídá i geometrie. Ta sice vychází z loňského 27,5″ rámu, jenže teď tu máme vepředu velké kolo, které způsobí náklon celé konstrukce přibližně o necelé 2°. V praxi to znamená, že se úhel hlavy sklonil přibližně na 64°, což je skvělé. Bohužel se ale také trochu položil efektivní úhel sedlovky, a to na 72°. To už tolik skvělé není, pakliže chcete s kolem jezdit i do kopců a běžně na výlety – pro šlapání je totiž lepší mít sedlovku trochu vzpřímenější, protože pak se šlape pohodlněji a efektivněji. Naštěstí to není nějaký extrém a šlapat se na kole v pohodě dá, nicméně pro svižnou jízdu po rovině nebo pro zdolávání kopců jsou rozhodně vhodnější kola.

Dává to smysl

Blizzard 70-297 je jedno z nejzábavnějších kol, na jakém jsem kdy jezdil. Je rychlé, přitom nesmírně obratné. Na přejezdy trochu těžkopádnější než třeba model TRL, na který jsem byl doposud zvyklý, ale na enduro nebo do bikeparku je to ideální stroj. Není to přitom ryzí sjezďák a zachovává i možnost pohodlných přesunů či výšlapů na kopec, když nám třeba kvůli Covidu ještě i v létě zakážou lanovky.

U testovaného modelu výbava odpovídá zaměření kola a cena mi přijde adekvátní. Líbí se mi, že nejsou ošizeny ani ty prvky výbavy, které nejsou tolik vidět – máme tu kvalitní náboje Shimano SLX, stejně tak na brzdách se nešetřilo. Pohon přitom zajišťuje velmi dobře funkční Shimano Doeore v konfiguraci 1×12 s rozsahem 10-51 zubů na kazetě.

Nic ale není dokonalé a také tady najdeme nějaké ty stinné stránky. Z drobností například nemožnost plného lockoutu vidlice (jde jen dotáhnout kompresi), chybějící ochrana spodní rámové trubky nebo bowdeny vyvedené bez pryžových přechodek. Vážnější otázkou může být pro některé progresivní jezdce, zda není geometrie rámu již zastaralá – ta se totiž stále drží trailového stylu posledních let, kdežto nyní už je vidět nástup éry prodlužování. Kolo je na druhou stranu o něco obratnější a pohodlnější.

Mullet se mi prostě zalíbil, stejně tak přístup Rock Machinu. Tento koncept nabídl u všech svých třech modelů se zaměřením na enduro a podle toho ta kola také vybavil. Dobré brzdy a kvalitní pružinový tlumič tak najdete i na nejlevnějším modelu za 59 990 Kč. Ten je podle mě jednou z nejatraktivnějších novinek tohoto roku pro všechny, kteří chtějí začít s endurem nebo ježděním v bikeparcích.

Technická specifikace

rám: hliníkový, Alloy Al-6061 T6, Floating Pivot

geometrie (velikost L): úhel hlavy 64°, úhel sedlovky 72°, délka zadní stavby 425 mm, reach 458 mm, stack 600 mm

zadní odpružení: 160 mm, pružinový tlumič DVO Jade X Coil (pružina 400lbs, 450lbs nebo 500lbs, 230×65 mm)

vidlice: 160 mm, vzduchová, DVO ONYX SC D2

pohon: 1×12, Shimano Deore M6100, 10-51/32 zubů

brzdy: Shimano SLX M7100, čtyřpístkové, 180/180 mm, sintrované destičky

ráfky: WTB ST i29, 32H

pláště: WTB Vigilante TCS Tough/High Grip, Tritec, 29×2.50″, WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, Tritec, 27.5×2.60″

řídítka: Race Face Turbine R 35, 20mm rise, 780mm, 35mm

představec: Race Face Aeffect R Alloy, 35x40mm, 0°

sedlovka: ONE1 Alloy, zdvih 170 mm (při velikosti rámu L/XL), 30,9 mm

sedlo: WTB Volt Comp

hlavové složení: FSA Orbit 1.5 No.57E, Zero Stack, 1-1/8“x1.5“

střed a náboje: Shimano BB-MT500 (PressFit) + Shimano SLX M7110

hmotnost: 16,2 kg – skutečná vážená hmotnost testovaného kola ve velikosti L, bez pedálů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *