Ostatní články

Cyklisté vs. správci lesa: Telnickým stezkám hrozí zánik, dva tisíce lidí jsou proti

V lese nedaleko Ústí nad Labem jezdí vyznavači horských kol pro lesních stezkách, které tu svépomoci vybudovali. Přestože jsou zcela přírodního charakteru a získávají stále širší podporu sportující veřejnosti, hrozí jim teď zánik. Bikery si totiž v lese nepřeje jeho správce, který poukazuje na neoprávněný zásah do lesního porostu. Podobné situace nejsou v Česku ojedinělé, jedná se však zpravidla o daleko menší lokality. Jenže ústecké stezky zvané Telnické jsou už ale poměrně rozsáhlé a za jejich přínos se postavili i zástupci kraje a města.

S rozvojem terénní cyklistiky vznikají nová oficiální trailová centra a bikeparky (viz přehledová mapa), což některé bikery motivuje k tomu, aby si zábavné terénní stezky vybudovali i v blízkosti svého domova. Začíná to zpravidla nevině základní údržbou stávajících pěšin. Vystříhají se šlahouny keřů, odstraní klacky či nánosy listí a průjezdy na horském kole jsou rázem příjemnější. Potud může být ještě vše v souladu se zákonem.

Nelegální zásah do lesa

Jenže pokud bikeři neodolají nutkání a přihrnou si trochu hlíny v zatáčce nebo vytvoří skokánek, už je to neoprávněný zásah. Často ale takhle po malých krůčcích vznikne delší stezka a postupně se jich v lokalitě vynoří více. Jsou nenápadné, vypadají jako lesní pěšiny a využívají výhradně materiálu z okolí a čisté lidské práce – často jsou proto přehlíženy, nebo i vědomě tolerovány.

Podobný scénář vzniku měly i Telnické stezky, ale místní bikeři se již poměrně v zárodku snažili otevřít jednání, aby stezky mohli budovat legálně. Vůle k jednání na druhé straně nebyla, jenže do lokality se postupně začali sjíždět další vyznavači terénní cyklistiky. Organicky se tak lokalita začala postupně rozšiřovat, což začalo vadit místní správě Lesů ČR. V roce 2015 spor poprvé vyvrcholil ve vážnější střet, k dohodě však nedošlo. Zastánci stezek sice získali podporu od kraje i přilehlých obcí, ale legalizaci trailů to bohužel nepomohlo.

Situace se vyhrotila až do současnosti, kdy hrozí stezkám zánik a lidem, kteří se snažili o jejich legalizaci, trestní oznámení. Správce lesa si stezky v lese zkrátka nepřeje a poukazuje na to, že mohou mít negativní vliv na lesní ekosystém. Z jeho pohledu je to logická argumentace, singletraily jsou nový prvek v lese, který nějaký vliv mít teoreticky může.

Jinde to jde

Jenže zákon praví, že má veřejný les plnit funkci mimo jiné také rekreační. A ryze přírodní traily pro cyklisty jsou pro to vhodným prostředkem. Studie z jiných lokalit poukazují, že pokud se nevyužívá mechanizace, ctí se přírodní terén a dbá se na ochranu stávající vegetace, je vliv na chod lesa prakticky zanedbatelný. Paradoxně tak Lesy ČR singletraily v jiných lokalitách podporují a dokonce i finančně dotují.

Telnické stezky

Pro Ústecký kraj by byly singletraily velmi užitečným zpestřením, nic podobného v blízkém okolí není. Místní obyvatelům by dopřály nové možnosti zdravého volnočasového vyžití a do regionu by začaly přitahovat cyklisty. A jaký přínos to může mít pro místní rozvoj by mohli vyprávět například ze zapadlé Černé vody (Rychlebské stezky) nebo Nového města pod Smrkem (Singltrek pod Smrkem).

Zastánci Telnických stezek se nyní snaží získat silnější vyjednávací mandát prostřednictvím petice (můžete se přidat). Aktuálně se k ní připojily více než dva tisíce lidí. Lesní správa však zatím trvá na svém a připravuje brzkou likvidaci stezek. Vzhledem k jejich přírodnímu charakteru to sice obnáší víceméně jen zahrabání zeminou z bezprostředního okolí, případně rozhrnutí nahromaděné hlíny v zatáčkách či na skocích, ale i tak to představuje změření nemalého úsilí a především pak nemožnost dalšího ježdění na kole.

Podobné spory plynou zpravidla z neznalosti, nepochopení a nevůli cesty ke kompromisu. A to z obou stran. Na řadě míst v Česku už ale terénní cyklisté v lese mohou jezdit i za podpory správy lesa. Stezky jsou tvořeny v souladu s přírodou, zvěři se přizpůsobí jak trasování, tak provozní hodiny, tvůrci stezek se mohou podílet na údržbě lesa a všichni mohou být spokojeni. Tak třeba se to nakonec podaří i v Telnici.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

67 komentářů: „Cyklisté vs. správci lesa: Telnickým stezkám hrozí zánik, dva tisíce lidí jsou proti

  • Doufám, že se vše podaří a stezky budou zrušeny.

    Reagovat
      • Take doufam,ze to zrusili a dalsi zrusi.kdo ma v lese poslouchat.tlupu lidi jak na namesti?malaceni vydlic?obnazene koreny stromu.vandalismus a neucta k poslednim zbytkum prirody.

        Reagovat
    • Článek je jednostranně vedený a přiklání se na stranu cyklistů. Máme ústavu a výklad vlastnických práv je dvojí:
      1. Co je moje na to mi nikdo šahat nebude
      2. Co je státní je naše jako za komunistů.
      A kecy o placení daní s tím nemají nic společného. To by jste mohli chtít taky zadarmo elektriku od ČEZu nebo si nárokovat lokomotivu u ČD 🙂 Je to jen jeden z druhů vlasnictví.
      Nikdo nevidí, že výlučným právem vlastníka je rozhodnout co a jak.
      Nejvíc mi na to všem vadí, že se všeobecně lidi „roztahují“ a ubírají tak z volné přírody čím dál větší krajíc. Les má zůstat lesem. Nikdo neuvažuje nad tím, že například myslivci platí nájem za pronajaté lesní pozemky, platí škody zvěří. A co z toho mají, místo zvěře les plný lidí:-) Chcete terénní trasy, využijte sjezdovky, staré pískovny a podobně. Mám terénní krosku a elektropohon taky bych rád jezdil enduro s kamarády po lese, kolik je oficiálních enduro tratí pro ježdění ve volné přírodě v ČR a kolik je cyklo trejlů? Enduro tratě „NULA“. My nemáme stejná práva? A co vyznavači jízdy na koních? Ti by chtěli taky své trasy. Taky kluci co dělají airsoft by se tam rádi zakopali a postavili si nějaké bunkry. Myslivci by rádi z lesa měli safari. No prostě každý by něco chtěl? A to víte, že Lesy ČR vydělávají nemalé peníze do statní kasy? No já bych byl proti.

      Reagovat
  • A co plaseni lesni zvere? To je des, co si lidi dovoli, muzou jit
    v poklidu pesky, po lesnich cestách a ne zasahovat do majetkových
    prav vlastniku.

    Reagovat
    • Rušení lesní zvěře je jinde vyřešeno provozními hodinami. Informace o nich jsou všudypřítomné a mezi bikery už poměrně zažité – hodinu před setměním nebo po rozednění už se do lesa zkrátka nevjíždí. Přes den jinak kolo není nijak hlučné a pohybuje se rychlostí, při které mohou zvířata bezpečně utéct.

      Les je jinak v majetku Lesů ČR, jedná se tedy o státní les. Je veřejně přístupný a de facto patří tak trochu každému, kdo v Česku platí daně. Pro zachování stezek se vyjádřili i zástupci místních obcí. Není to tedy až tak černobílé, jak by se mohlo zdát.

      Reagovat
      • Tak tady nejde o vlastníky lesa, ale hlavne o zvěř. Ta žije v lese i na loukách a polích jak ve dne tak v noci. Takže rušení ve dne nemate čím ospravedlnit. Vlastnictví lesa je totálně irelevantní. DO lesa ma právo vstupu každý, ale musí dodržet pravidla. I na silnice může každý, ale musí dodržet pravidla. To.je stejné.

        Běžte si sednout za buk a kochejte se klidem lesa ( tedy pokud vám invazivni druh homo sapiens bikeris dá šanci) … a budete v šoku jak jsou bikeri v klidu jak jízda na kole je tichá….

        Nemluvě o tom ze v noci s celovkama je potkávám neustále.

        Máte pravdu není to černobílé. Je to tak, že bikeri porušují zákony a o slušném chování a morálce ani nemluvě. To je pro ně sprostě slovo. Hledí na svět jen a pouze že svého sobeckého zájmu.

        Reagovat
        • Heleďte Jesefe, jestli chcete sedět za bukem, tak si tam seďtě a nevnucujte ná to. Mi chceme jezdit, sednou si může me až pak.
          Nechápu proč všechny bikery hážete do jedno pytle. Myslíte, že ti, co sedí za bukem jsou slušnost sama?!

          Reagovat
          • On chce sedět za bukem s puškou! Ty kola ho hodně ruší a nemůže řádně pytlačit. Jinak zvěř si zvykne a prispusoby se . Není to zrovna dálnice. Pár kol za hodinu ji moc vadit nebude. Ale srážka z blbcem je vždy bolestivá. Celé tohle nasvědčuje že na Ustecku úřaduje u Lesů nákej důležitej blbec. Jako za starých časů. Hodně pozdravu že Švédska.

        • Trochu mě bije do očí, že zmiňujete zvěř zrovna ve spojitosti s Krušnýma horama – většinu roku liduprázdném 200km dlouhém a cca 5-20km širokém území. Telnické stezky se rozkládají na území asi 2,5x1km, možná ani to ne. Kdyby se jednalo o nějaký zbyteček lesa někde v polabí, ale tohle, vážně? Přímo skrz vede turistická cesta (lidé se tam hudou vyskytovat tak i tak) a nedaleko je hlavní silnice do Německa.

          A copak děláte v tom lese při potkávání v noci Vy když Vám to tak vadí? 🙂

          Většina bikerů si pohybu v přírodě a přírody samotné váží víc než myslíte.

          Reagovat
        • podame kola a koupime korsky a ctyrkoly a hned bude v lese lip 🙂

          Reagovat
        • Vadí Vám kola, ok. Vadí Vám také, že se tam prohání dobytkové na kroskách (motorkách), každý vidlák tam jede autem na procházku s čokly, na houby či dřevo, případně polapit nějakou zvěřinu, anebo jste s tím v pohodě? Nemáte problém s tím, že se lesy rabují a dřevo rozprodává levně přilehlým státům? Mohl bych jmenovat dále, ale chcete-li moralizovat, uvědomte si, jak absurdní je říci, že kolo ruší zvěř nebo mluvit o dopadech na lesní prostředí v důsledku trailů. Kolo je 100% ekologické a tiché, nezanechá žádnou hlukovou nebo imisní stopu.

          Pokud jde o rušení zvěře, tak nejvíce ruší a kolonizuje prostředí zvěři člověk, tedy i vy, jakožto pěší strkáte nos tam, kde je domovina zvěře a rušíte ji. Bydlíte ve vybetonované, člověkem obrobené části země, kde býval les nebo louka. Muselo odejít a zahynout mraky živočichů a rostlin, aby Vy jste mohl žít… Uvědomujete si to?
          Zkrátka zamyslete se hlouběji, než napíšete zaslepeně příspěvek Vašemu podobný. Věci nejsou tak jednoduché, jak vypadají.

          Reagovat
  • Je třeba se rozhodnout, jestli tam má být les, se všemi svými produkčnímu funkcemi, neboli kompletní lesní biotop a plnoprodukční les z hlediska finančního přínostu – dřeva. A nebo park. Omezený biotop, kde prospívají jen někteži živočichové a rostliny, v žádném případě ne lovná zvěř a tudíž to je jako myslivecká honitba téměř bezcenné, Houbaření, sběr plodů, léčivých bylin atd je taky omezené, kde je výtěžnost dřeva taky omezená, protože stezky a terénní úpravy zabírají určitý prostor a kmeny stromů jsou poškozovány, rekreační využití lesa mimo cyklistiku je taky velmi omezeno.

    Reagovat
    • Stezky a teréní úpravy nezabírají téměř nic. Postaví se pod metr široký had který časem v okrajích zapadne a zůstane tam vyježděná 20-50cm široká stopa, to je vše.

      Kmeny stromů určitě nijak poškozovány nejsou, střet se stromem je docela bolestivý řekl bych zejména pro cyklistu a z toho důvodu se s nima moc cyklistů nestřetává.

      Mysliveckých honiteb je v celkově liduprázdných 200km dlouhých Krušných horách málo? Telnické stezky zabírají území 2,5x1km… Taky je otázkou jestli je škodlivější zvěř jen plašit nebo do ní rovnou střílet, že.

      Prostor pro houbaření a sběr plodů a bylin (mimochodem kolik lidí dnes v lese sbírá byliny?) je ořezán právě o plochu stezek, takže v případě Telnice metr krát délka všech stezek = hrubým odhadem 0,6ha, tedy asi tak jako když se někde vykácí mýtina. Akorát ze stezek správci lesa peníze netečou, z kácení ano.
      Cyklista je na stezkách z kopce slyšet určitě na 30-50m a byť se to nezkušenému oku nezdá, jede vždy tak aby zastavil tam kam vidí (co když by za zatáčkou byl třeba padlý strom, srazit někoho, navíc v tak problematiclé lokalitě taky nikdo nechce).

      Reagovat
  • Cyklista=problémy a komplikace, když ne hned tak brzy. Plně chápu že se je snaží vypakovat. Stačí když je v okolí lesní těžby i jiné činosti cykloztezka a hned je o „zábavu“ postaráno.

    Reagovat
    • Jak často se v lese kácí? Jednou za 50 let?

      A dalo by se říct to samé opačně, když se kácí, je o zábavu postaráno. Bojujeme proti člověku na kole ale vjedem si do lesa desetitunovym harvestorem, pokácíme pár stovek stromů, z lesa uděláme několik let neobyvatelný tankodrom, bordel jako ořezané větve a olej ze strojů tam necháme a pojedeme zase drancovat jinam, že?!

      Reagovat
  • Stavím se na stranu stavitelů. Jezdím také po lesních cestách nedaleko a má zkušenost je taková, že největší nepořádek v lesích dělají těžaři a právě správci. Ti lesem jen jezdí auty, pěšky už se ani nenamáhají jak tomu bylo dříve a dělají tam větší bordel než cyklisté.

    Reagovat
    • naše obecí lesy jsou v pořádku pracovali jsme v souladu s přírodou taky se k nám můžete podívat. Největší problémy problémy způsobují idioti na čtyrkolkách!!!!!!!!!!
      nejen,že rozbijí svážnice ale jsou schopní zničit i tříleté porosty zasázených stromků o které se LSPmusela starat což naní zadarmo.
      ,TATO HOVADA JE TŘEBA STŘÍLET

      Reagovat
    • Láďo, píšeš, že také jezdíš po lesních cestách ….. V tom zde ale, nevzniká největší konflikt. (mimo práci těžařů ) Zde v prvotním článku se píše o tom, že si banda samozvanců klestí a teréními úpravami buduje své hřiště mimo lesní cesty….. A dokonce si na to vyhrazují jakési právo…? Pokud se jedná o lesní půdu, pak porušují zákon.

      Reagovat
      • Jiná banda samozvanců jezdí po lesích těžkou technikou s pilama a také si na to vyhrazují jakési právo.

        Reagovat
  • A co když cyklista, řítící se jako buldozer narazí na srnu, srnče či lišku a namele si hubu. To bude chtít bolestné? Asi bude na vině srnka, že si nepřečetla provozní hodiny? Les není cyklodrom!

    Reagovat
    • Řekl bych že moc bikerů není taková plačka, aby požadovali odškodnění, když si v lese namelou.
      Řádně se rozsekat se dá i na zcela přírodní stezce a lidi jezdící v těžkém terénu s rizikem pádu počítají, padají docela často, většinou používají helmu a chrániče kolen někdy i loktů a další podobné a padat tak nějak umějí. A na informačních cedulích oficiálních mtb stezek bývá uvedeno že jízda je nebezpečná a na vlastní odpovědnost. Pády na zdánlivě bezproblémovém místě někde na obyčejné cestě/silnici když člověk není 100% soustředěný mívají horší následky. Tim spíš když spadne nezkušený cyklista co na kole umí šlapat ale netuší jak ho ovládat (viz. pohádky o přední brzdě a letu přes řídítka).

      Reagovat
    • Jozefe, takový blábol snad může myslet vážně jen jedinec po nepovedené lobotomii…

      Reagovat
    • srážka cyklisty se srnou
      ja se počůrám smíchy

      jinak samo z toho lesa zbydou jen pařezy
      po těžbě zůstane měsíční krajina
      a jede se nanovo
      nedojímejte mě starostí o zvěř a biotop
      všichni sme rádi na kole v přírodě
      a ne na silnici ,kde je sražených srn i cyklistů dost
      nazdar 🙂

      Reagovat
  • -pracoval jsem jako těžař v lese takže mohu říci čeho jsou cyklisti schopni.
    místo kde probíhala těžba dřeva jsme měli označené výstražnýmy tabulkamy i páskou přez cestu aby se nikdo nemohl vymlouvat,že si taabulek nevšiml—–a co myslíte zajeli tam ti idioti?

    TO VÍTE ŽE JO A JEŠTĚ SE STEKALI ,ŽE NEMOHOU PROJET!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reagovat
    • Naprosto stejná zkušenost a bohužel i za tyhle evidentně slaboduché jedince nesou odpovědbost těžaři a jednat s trotly pro které je výzva ať odjedou povel k diskuzi na téma o jejich právech je fakt zábava.

      Reagovat
  • Autor článku by si měl přečíst „Lesní zákon“ , poté si dát pohlavek a stydět se…..

    Reagovat
  • Ale no tak… Zkusme nechat emoce stranou, nakonec je to vždycky „vo lidech“ – většina je slušných, ale náš názor obvykle ovlivní těch pár blbců, kteří se arci najdou všude – mezi bikery, lesáky, pozounisty i Eskymáky. Podle mého mínění citlivě budované a používané traily nemohou přírodě zas tak škodit (pokud lesní zvěř vydejchá těžkou lesní techniku a vrčení motorových pil, těch pár cvoků v integrálkách jistě taky), konkrétně na těch telnických mi ale vadí to, že vedou zčásti po značených turistických cestách, a když na úzké lesní cestě uvidíte ceduli „Jedeš v protisměru!“, na klidu to dvakrát nepřidá a může to být opravdu nebezpečné (i když tohle bylo u Adolfova, takže nevím, jde-li o stejný resort).
    Slušnosti zdar!

    Reagovat
    • Těžká lesní technika a vrčení motorých pil je v lese jednou za 80 let. To zvěř bez problémů vydýchá.
      Bikeři jsou v lese každý den, pokud ta stezka je tak známá. To je z hledika lesní zvěřě, mimo výhradně nočních živočichům což kupodivu běžná lesní zvěř není, lidmi v podstatě úplně obsazený prostor, kde lesní zvěř ani nepáchne.

      Reagovat
      • Jasně, jednou za 80 let projedou lesem těžaři s těžkou technikou a motorovkami, jenže pak tam dalších nekolik desítek let po řádění těžařů není les, ale paseka. Velikost stezek je v poměru k ploše lesa úplně zanedbatelná. Argumentovat tím, že cyklisti ruší zvěř, je totální nonsens. Zvěř je evolucí připravená na něco rozhodně jiného než klid – dříve byly lesy plné predátorů a zvířata, která si nedávala pozor, by nepřežila. Místům, kde lesem prochází trail, se zvířata naučí vyhýbat a mimo tato místa se bikeři nepohybují. Mnohem horší pro zvířata je pes, který majiteli uteče a nahání mladé. Provoz trailů je řádově menší zásah do rovnováhy lesa než těžba nebo lov. Netvrďte tedy, že jde o přírodu, když jde hlavně o těžbu a lov. Když skrz les vede dálnice, kudy ve dne v noci projíždějí desítky tisíc aut, taky píšete někde na webu na obranu divokých zvířat??

        Reagovat
        • Zase jeden, co je „odborník“ na život v lese sledováním seriálů o přírodě: O kolouškovi Bambi a seriálů o přírodě v Africe s Atenboroughem ( za přesný přepis anglického jména neručím.

          Reagovat
          • Neručíte ani za svůj přiblblý výžblebt, protože se neznáme a nemůžete tedy ani vědět, na co jsem a na co nejsem odborník 🙂

  • Před 30 lety byly kopce Krušných hor zcela zdecimované a to díky těžbě uhlí a těžkému průmyslu, říkalo se to mu prosperita. V Labi byl vysezen uměle sumeček americký, který jediný dokázal přežít v otrávené vodě. A teď se ptám komentátorů, co je tedy pro nás Ústečáky lepší. Více průmyslu nebo začít využívat přírodní bohatství, které nabízí okolí.

    Reagovat
  • Za pár let nedudeme moct do lesa ani chodit na procházku aby jsme nerušili zvěř nebo nepošlapali nějakého živočicha.Když se pozdě večer vracím z práce vysoká zvěř se pase na sídlišti “ je je co sem leze patří do lesa“ lidé a zvěř patří k sobě a jsou schopni se přizpůsobit. V této lokalitě bydlím a jsem cyklista a plně podporuji soprt a ne aby rodiče tráví volný čas s dětmi v márketech. Zdravý rozum by měl zvítězit a ne jako se prodražla dálnice D8 kvůli ochránců. prirodypřírody.

    Reagovat
  • Nechci natahovat diskusi ad absurdum, ale zrovna včera večer jsem na ČT2 viděl film Planeta Česko a doporučuji jej všem, snad je na stránkách ČT v archivu. Všechno je totiž relativní a často jiné, než si většina z nás, co fandíme přírodě, myslí – například že někteří živočichové žijí jen na skrývkách v Mostecké pánvi a až těžba uhlí skončí, zmizí (ti živočichové) z Česka. (Pozn.: O Ropáky nešlo.)

    Reagovat
    • Jo ten dokument jsem viděl. Dobře natočené. A příroda si poradí i s člověkem.

      Reagovat
    • Jenže to se jedná o místa, které člověk, podle svého měřítka zničil. Ale před hodně lety a právě proto se tam lidi dnes prakticky nevyskytují, je to v podstatě liduprázdný prostor. Protože lidi nečekají, že tam něco najdou, pro co by tam mohli chodit. Proto tam vznikly volná přírodní niky, které tito krásní a často vzácní živočichové dokázali obsadit.
      Jakékoliv trochu víc frekventované stezky v lese jsou přesně opačný příklad. Původně přírodní niky obsazené lesní zvěří a dalšími žijícími zvířaty jsou obsazovány člověkem. Kterému dnes jakožto pánu tvorstva žádné zvíře nedokáže konkurovat a vytlačovat ho z těch nik. Proto většina zvířat ty niky odpouští a odchází jinam, kde ještě najde místo. Přijatelné pro zvířata je tichý jednorázový průchod tak jednou za pár hodin, celkem tak maximálně 3 – 6 tiše se chovajících lidí za den. Za takových podmínek se dá říct, že zvířata v tom místě zůstávají. Mimo dobu, kdy mají mláďata, tam mají nároky mnohem přísnější.
      Jednže cyklisti na takových stezkách jsou pořád, jezdí ty stezky stále dokola hodiny nebo je upravují a přitom potichu stoprocentně nejsou. Z hlediska zvířat to jsou nik\y obsazené člověkem, ze kterých proto zvířata mizí.

      Reagovat
      • Radime, jestli vy nebudete ochranář, který po lese zásadně jezdí autem!

        Reagovat
  • Dojíždíme 15 km do práce po cyklostezce . Příjemné , ekologické , většinou zdraví prospěšné. V jednom úseku Lesy ČR provedli těžbu a zanechali po sobě tankodrom . Kmínky a haldy naházeného klestí na cestě. Nedalo se projet několik měsíců . Po půl roce jsme přes krajský úřad dotázali na příslušné Lesy ČR, zda někdy po sobě uklidí tak, aby byla cyklostezka alespoň průchozí. Odpověď nebyla promiňte nestíháme , až bude prostor uklidíme, ale dopis plný arogance .Věta v dopise „my jsme zde stezku nechtěli“ vše vysvětluje. Domnívám se, že Lesy ČR leckdy budou se snažit vystrčit z lesa návštěvníky jen proto, že to je pro ně výhodné . Zvěř a podobné je výmluva. Ale jsou to Lesy ČR a my jako občané ČR se musíme bránit . Petice a tlačit na úředníky.

    Reagovat
    • Bikeri neplatí, to bude největší problém…. Za to střelci….to jsou milióny…to se pak nemůžeme divit…

      Reagovat
      • Milióny v tom asi budou….
        V naší honitbě platí myslivci majitelům pozemků sdružených v honebním společenstvu 2 nebo 5 korun za hektar a rok, přesně to ani nevím. Za 1 rok mám teda na zhruba jeden balík zvýkaček.
        A roční rozpočet mysliveckého sdružení je kolem 25 tisíc Kč.

        Reagovat
  • Stejně se bude dál střílet, snad jenom do zvířat (kill em all), řezat stromy a jezdit na kole se bude také pořád dál nebo si myslíte, že bajkeři přestanou..? Fakt nechápu v čem je problém se dohodnout.. já opravdu nevím kdo víc škodí, jestli člověk s pilou, s brokovnicí nebo s kolem..

    Reagovat
  • Nestačím se divit co naše společnost obsahuje za tvory a idioty. Místo, aby společnost byla ráda, ze někdo něco vytváří, tak je to tady samej odborník z hospody a nepřejicí omezenec. LČR necham bez komentáře, abych nebyl sprostý. Takže vy pokrytecký jitrnice…neseďte v hospode a běžte dělat neco užitečnýho pro sebe, když už ne pro společnost a svoje mindráčky si kompenzujte jinde.

    Reagovat
    • Jak něco vytváří? Nic tam nevytváří! Jezdí na cizím pozemku a provádějí tam úpravy neschálené legálním vlastníkem toho pozemku.
      Neboli jezdit, to by se jezdilo, ale za cizí peníze někoho, kdo se o ten pozemek řádně stará a platí z něho řádné daně!

      Reagovat
  • Proč tady pan nejchytřejší pán z lesa sedíc za bukem, číhajíc na vysokou, aby mohl krmit pupek přemnoženou zvěří, nenapíše tý kundě Babišovi, že díky předchozí i současný politice máme nejmíň lesů na km čtvereční státu z celý unie, zato polí, kam se musí lejt sračka kterou ten estébák vyrábí, aby tam vůbec něco rostlo, je stejně jako těch dementů co se místo pohybu válej zlitý v knajpě, a nepřekouří ho, aby se sázely stromy, budovaly lesy, mokřady, vodní plochy? Namísto pěstování řepky? Raději ze sebe bude dělat ještě většího dementa jenom proto, aby všichni uznali, že má pravdu? Že jsou lesy plný pneumatik, petek od zamrdanejch houbařů už nevadí? Bull shit strejdo myslivec! Bull shit!

    Reagovat
  • Zakázal bych v lese i dýchat. A prdět, to samozřejmě 🙂 !!! Co kdyby od toho ten les náhodou chytil? Svoboda jde do hajzlu a tenhle svět s ní. Jasně, naprosto chápu, že moje svoboda nesmí omezit svobodu jiného člověka, ale ani jiného živočišného druhu, chráněnou floru atd. Ale nemělo by se to posuzovat s takovou absurdní zeleně fašistickou demagogií. Pes v lese bez vodítka? NE! Cyklista mimo značenou stezku? NE! Motorka na lesní cestě? Ó hrůzo! Hned „ty hovada“ rovnou střílet! Jasně, hlásím se na porážku do první řady. Chci umřít aspoň trochu svobodný!

    Reagovat
  • Dobrý večer ,,přátelé lesa,,
    Jsem lesák a drobný zemědělec,zaujal mne článek, jeden z tech prvních.Je až s podivem,jak dnes ,,každej kdo má do pr…e díru,,
    mluví a píše, o tom jaká máme práva a svobodu se pohybovat,takřka
    kdekoliv nás napadne.Socialismus už ,bohužel není,píše se rok 2019
    tak nechápu tvrzení ,,les je nás všech,,.Dnes má každý pozemek svého
    vlastníka,jestli vám to ještě nedošlo.Je to neuvěřitelné co si koláci dovolí.Když pozemek není oplocený , tak hurá v před.Rád bych také
    podpořil kolegu,který psal ,o problematice, při těžbě dřeva.Tem,,bezmozkům,,totiž nedochází, že je to naše PRACOVIŠŤE.
    Proč se neprohání,třeba po huti ,to by mohl být taky pěkný adrenalin.

    Reagovat
  • Věci nebývají černobílé. Jsem nadšeným cyklistou a přesto mi řada dalších bezohledných cyklistů vadí například když jdete s dětmi na výlet do lesa a nevíte, jaký idiot vám je za rohem přejede. I v Alpách to je často problém, když nejsou pěší a cyklistické stezky řádně oddělené a nebo na to někteří jedinci kašlou. Telnice neznám, ale určitě by bylo dobré iniciovat diskuzi všech zúčastněných – majitelů, cyklistů, politiků, pěších turistů, místních obyvatel s asistencí odborníků, kteří s plánováním takových stezek mají zkušenosti. Zatvrzelost majitelů vůči jakýmkoli ústupkům a jednáním je neskutečná leč pro českou kotlinu bohužel spíše pravidlem než výjimkou. Zřejmě si neuvědomují, že zákazy nic nevyřeší. Pokud zákazy prosadí, tak tam budou cyklisti stejně jezdit ale bez jakýchkoliv pravidel a lesům to určitě neprospěje.

    Reagovat
  • § 20 lesního zákona

    Zákaz některých činností v lesích
    (1) V lesích je zakázáno

    a) rušit klid a ticho,

    b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět oplocení a jiné objekty,

    c) vyzvedávat semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin,

    d) těžit stromy a keře nebo je poškozovat,

    e) sbírat semena lesních dřevin, jmelí a ochmet,

    f) sbírat lesní plody způsobem, který poškozuje les,

    g) jezdit a stát s motorovými vozidly,

    h) vstupovat do míst oplocených nebo označených zákazem vstupu,

    i) vstupovat do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví,

    j) mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních,

    k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa,

    l) odhazovat hořící nebo doutnající předměty,

    m) narušovat vodní režim a hrabat stelivo,

    n) pást dobytek, umožňovat výběh hospodářským zvířatům a průhon dobytka lesními porosty,

    o) znečišťovat les odpady a odpadky.

    (2) Rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně je zakázáno také do vzdálenosti 50 m od okraje lesa.

    (3) Zákazy uvedené v odstavcích 1 a 2 se nevztahují na činnosti, které jsou prováděny při hospodaření v lese; zákazy uvedené v odstavci 1 písm. l) až o) se vztahují i na vlastníka lesa, nájemce lesa nebo toho, kdo užívá les z jiného právního důvodu.

    (4) Vlastník lesa může povolit výjimku ze zákazů uvedených v odstavci 1 písm. a) až k). Pokud by touto výjimkou byla porušena práva jiných vlastníků lesů, rozhodne na návrh vlastníka lesa orgán státní správy lesů.

    (5) Organizované nebo hromadné sportovní akce lze v lese konat na základě oznámení orgánu státní správy lesů. V oznámení, které musí být předloženo nejméně 30 dnů před dnem konání této akce, pořadatel uvede místo a termín konání této akce, předpokládaný počet účastníků, způsob zajištění a souhlas vlastníka lesa. Orgán státní správy lesů může do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovit doplňující podmínky. Ustanovení odstavce 1 písm. g) a j) a odstavce 4 nejsou dotčena.

    (6) Zákaz jezdit a stát v lese s motorovými vozidly neplatí pro zaměstnance orgánu státní správy lesů v obvodu jejich působnosti při výkonu činnosti podle tohoto zákona a pro osoby, které vykonávají činnosti povolené zvláštními předpisy.16)

    (7) Zákazy uvedené v odstavci 1 pod písmeny a), h) a

    Reagovat
  • Mně připadá ta diskuze úplně zbytečná. Doba, kdy si někdo rozhodl, že nějaké území, třeba pole a les místního sedláka zabere, aby to bylo takzvaně „pro všechny lidi“ k volnému použití, kdy by si tam ti „všichni lidi“ mohli dělat, co chtěli, je přece dávno pryč. Všichni si doufám pamatujeme, jak si tam ti lidi skutečně „dělali ,co chtěli“ a jak to nakonec dopadlo. A z hlediska pořádku na tom území je jedno, jestli tehdy se ti lidi oháněli rudými knížkami s pěticípou hvězdou nebo dneska se ohánějí jakýmsi bikerstvím.
    Když tam bikeři chtějí jezdit, tak dneska není problém. Pokud si budou jezdit za své, ne za cizí peníze, na cizí náklady na cizím pozemku.
    Ať si ten pozemek, ty příslušné parcely koupí, na odboru životního prostředí příslušného úřadu si vyjednají změnu zařazení parcel z produkčního lesa na neprodukční či na takzvanou jinou plochu a sami platí z něho státu příslušné daně.
    Pak si tam mohou dělat pozemkové úpravy, v souladu se zákonem, jaké chtějí. Případně si mohou na odboru životním prostředí vyjednat i vyjmutí pozemku z honitby, dle Zákona o myslivosti, pak si pozemek mohou oplotit a už úplně se potom zařídit podle svého.
    Není problém, pokud skutečně chtějí a pokud chtějí dodržovat zákony této země.

    Reagovat
  • Spíše bych to viděl, pokud se v lese bude pohybovat více lidí, tím se bude hůře krást dřevo a vykrmovat zvěř. Co správňáci, kteří se tady schovávají za zákony!

    Reagovat
  • Chci přidat svoji zkušenost jak to chodí v lese v zahrančí. Dnes jsem si parádně projel kolečko 50 km převážně po lesích východně od města Rambouilet, Francie. Bylo to skvělý, houpáky, nahoru-dolů, nebo po rovinatým. Hlavně ale ty lesy byly protkaný hlavně pěšinkama od cyklystů i chodců, občas jsem musel překodrcat díry po prasatech, ale prostě opravdová teréní jízda. Nikde jsem neviděl žádný zákazový cedule, leda značky na stromech a směrovky. A tady v Telnici se handrkujou o Pár!!! kilometrů trasy. Tak bych chtěl vzkázat těm eko-tento-nimrodo fanatikům ať jdou s těmy jejich pochybnýmy argumenty do někam. Stejně jich je asi jako mých prstů na rukách. Měli by si pořádně zasexovat a přešla by je ta zakyslost.
    Osobně občas potkávám v našich lesích srnky i jeleny a oni většinou stojí nebo jen popoběhnou a myslím že to bude nejspíš tím že mám modro-černé oblečení, a né zelenou kamizolu, a taky nejsem cítit střelným prachem a olejem na zbraně.

    Reagovat
    • Zrovna ve Francii jsou soukromé lesní pozemky vždy oploceny a bez povolení majitele se legálně na ten pozemek ani nedostanete. Být to tak u nás, tak by problém neexistoval, protože na pozemky Státních lesů, protože to je defakto soukromá firma, i když vlastněná státem, by se legálně nikdo nedostal a ani by tam nemohl projít či projet. Natož aby tam prováděl nějaké terénní úpravy.

      Reagovat
      • To je zvláštní, já jezdím autem po Francii už hodně let a poslední roky se vozím na kole po lesích, ale rozhodně jsem žádný ploty nikde neviděl. Jen jednou jsem narazil na závoru s cedulí privátní les.

        Reagovat
  • V techto lesich jezdim leta, jezdil jsem pred trailama, jezdim do ted, traily nevyuzivam, dostatecny terenni vyziti mi poskytujou uz existujici legalni cesty, treba turisticky znacena modra. Kus vedle dokonce vede znacena cyklotrasa do Chlumce. I v dobe kdy uz byly traily znamy i mimo Usti, jsem tam ani v sezone o vikendu z cesty ktera je krizi nevidel nejaky straslivy davy cyklistu a zaroven ani predtim tam nebylo uplne cyklistuprazdno. Vlastne jich tam, na to ze je to pomerne neznama oblast, byvalo a byva docela dost. Krome beznych srnek, jsem tam zahledl i lisku, takze myslim ze to s tim rusenim zvere zas tak horky nebude. A kdyby slo zrovna tolik o tohle, tak nad Zadni Telnici kusem lesa prochazi legalni a v zime dost vyuzivany sjezdovky, to myslim zver rusi vic nez tech par desitek cyklistu vesmes o letnich vikendech.

    Muze mi teda nekdo z tech co tu broji proti tomu strasnymu niceni lesa hlucnymi a nebezpecnymi cyklisty, treba „Radim“ vysvetlit co se na tom vsem zmeni zrusenim par km tenkyho pasu uhlazeny hliny?
    Samozrejme uznavam, ze zakony je treba dodrzovat, ale vy vzdycky absolutne vsechny zakony a predpisy striktne dodrzujete a nikdy v zivote jste nic neporusili? Ceho se zakazem a zlikvidovanim tech tras a snad i pokutovanim dosahne, krome toho nekomu zatopit protoze nekdo jiny je vic v pravu? Nebylo by fakt lepsi se domluvit a dat tomu pravidla a rad, aby nebyla skodna ani jedna strana?

    Reagovat
  • Další zkušenost ze zahraničí . Minulé léto ve Švédsku , stezky po lese , občas cyklista, občas pěší. Před lesem info tabule s mapou a v krabičce mapky k odebrání. Asi kdyby skandinávcovi někdo radil ať si turisti cestu koupí a oplotí (jak výše navrhuje Radim) , tak by si klepal na čelo. Nevím, ale myslím, že švédové LesyŠ nemají , že se většinou jedná o privátní pozemky.

    Reagovat
  • (6) Zákaz jezdit a stát v lese s motorovými vozidly neplatí pro zaměstnance orgánu státní správy lesů v obvodu jejich působnosti při výkonu činnosti podle tohoto zákona a pro osoby, které vykonávají činnosti povolené zvláštními předpisy.16) .

    A teď mi vyvraťte , že každý zaměstnanec s průkazkou si nezajede do lesa mimo práci autem kdy chce , ale když přitom uvidí cyklistu na trailu, tak se v něm vzedme poněkud jednostrané právní cítění .

    Reagovat
    • Permalinku, kyby sis o tom něco zjišťoval a ne jen reprodukoval řeči typu „jedna paní povídala“ nebo v dnešní době žvásty na fejsbůčku, tak by jsi věděl, že tyto povolení jsou vypisována na konkrétní vozidlo s konkrétní SPZ. Ne na osobu. Pokud se to v posledních letech nezměnilo.
      Kromě toho povolení by se mělo umisťovat uvnitř auta tak, aby šlo zvenku vidět a přečíst.

      Reagovat
      • Radime byl byste schopen Vaše názory nějak podložit? Fandím tomu, co říkáte, ale potřeboval bych pro bikery nějaký důkaz, zvláště mně zajímá to o té zvěři. Rád bych se s Vámi spojil, pokud na to máte nějaké zdroje a probral více. Můžete mi poslat email na kubicek.architektonickyklub@seznam.cz. Děkuji,

        Reagovat
  • Tady ale nejsme ve Švédsku nebo ve Francii, ale v České republice. A českými zákony mají poušálně všichni soukromí majitelé všech pozemků v extravilánu, lesů, polí a dalších na svých pozemcích věcné břemeno volného vstupu všech bez jakéhokoliv povolení za účelem rekreace, sběru hub, lesních plodů, bylin a klestí. A to za určitých podmínek podle zákona, ty už někdo vypsal nade mnou. To je prostě všechno. Pokud není charakter činnosti majitele na pozemku takový, že může od ůřadů získat povolení k zákazu vstupu osob a k jeho oplocení. například nějaký dobývací prostor nebo lesní školka nebo obora, kde chová intenzívně zvěř atd.
    Na vše, co je nad rámec toho věcného břemene, je nutné s majitelem pozemku projednat, domluvit se s ním a získat jeho svolení. Pak teprve je nějaká činnost, jako příprava těch technických stezek, legální. Při splnění všech ostatních přepisů přirozeně, například kolem znečištění životního prostředí, ochrany proti erozi, ochrany před povodněmi atd .
    A to, že taková činnost zvěři nevadí, je jen blábol. Zvěř snese, bez nějakého opuštění místa a útěku na delší vzdálenost, průchod nebo průjezd nějakého potichu se chovajícícho člověka tak 2x, maximálně 4x denně. Vše ostatní už zvěř vyhání. Přitom takové věci jako ty technické stezky není o jednom průjezdu cyklistou, ale o třeba i mnohahodinovém kroužení pořád dokola i jen jednoho cyklisty na takových stezkách. Když těch cyklistů bude víc, je to už po celý den slušně hustý provoz. Plus k tomu lidi, co to udržují , co tam chodí s rýči, lopatami a krompáči a opravujou ty technické muldy a podobná zařízení , co ti cyklisti nutně rozježdují a co by bez opravy brzo byla obyčejná prakticky rovná stezka.
    U nás totiž kousek něčeho takového, jako mají být ty technické stezky taky je. Jsou tam vykopané díry až metr hluboko do země nebo zase třeba metr i víc vysoké muldy spojené můstkem z fošen atd. Stopy opakovaného ježdění tam jsou neustále a stejně tak se ty muldy musí neustále opravovat. Akorát toho zatím udělali jen asi 50 metrů. U nás to je nejspíš záležitost Povodí Odry, pokud by se na to přišlo, protože nejspíš to je celé v ochranném pásmu kolem místní říčky, které povodí Odry snad podle nějakého zákona obhospodařuje.

    Reagovat
    • Poměrně dlouhý příspěvek . Ale stačila pouze první věta : Tady ale nejsme ve Švédsku nebo ve Francii, ale v České republice.

      A já dodávám Bohužel.

      Reagovat
      • Dodám jinou větu z mého předchozího příspěvku:
        Na vše, co je nad rámec toho věcného břemene, je nutné s majitelem pozemku projednat, domluvit se s ním a získat jeho svolení.

        Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *